شمانیوز
شما نیوز

شعر تاثیرگذارترین زبان انتقال مفاهیم دینی است

آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با حضور سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، شاعران برجسته و شاعران دانشجوی دانشگاه‌های کشور در مشهد برگزارشد.

آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با حضور سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، شاعران برجسته و شاعران دانشجوی دانشگاه‌های کشور در مشهد برگزارشد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در این مراسم، بهترین زبان انتقال معارف دینی را شعر دانست و گفت: احادیث رضوی گنجینه با ارزشی هستند که هنرمندان به ویژه شاعران می‌توانند برای خلق آثار خود از آنها الهام بگیرند چراکه شعر بهترین و تاثیرگذارترین بیان برای انتقال مفاهیم دینی است.

سید‌جواد جعفری، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در رابطه با خیرخواهی نسبت به دیگران اظهار کرد: امام رضا (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بهترین مسلمان کسی است که فراگیری خیرخواهی بیشتری داشته باشد بنابراین سازمان و افرادی که فعالیت فرهنگی در جامعه انجام می‌دهند مصداق این حدیث محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ کشور، گفت: با ارزش‌ترین کارها، کار فرهنگی است که با استفاده از آموزه‌های اهل بیت(ع) انجام شود. هیچ دلسوزی بالاتر از کار فرهنگی نیست چراکه معضلات فرهنگی دغدغه جامعه است که نسبت به آن باید چاره اندیشی شود.

وی فعالیت‌های فرهنگی را نسخه شفابخش جامعه برای رفع آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: اهتمام به فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند از طریق بهره‌گیری از آموزه‌های دینی ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) انجام شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، با اشاره به این‌که «برخی شاعران فقط به ظواهر زندگی امام رضا(ع) در اشعارشان می‌پردازند» دلیل این امر را فقدان معرفت عمیق در این زمینه دانست و اظهار کرد: دلیل اینکه بیشتر به جنبه‌های شکلی حوزه فرهنگ و معارف رضوی مثل گنبد، گلدسته، شفاعت، کرامت و ... پرداخته می‌شود این است که ما مطالعه و شناخت کمتری نسبت به معارف اهل بیت(ع) داریم، هرچند پرداختن به این موارد در جای خود ارزشمند است اما مهم این است که ما معارف و آموزه‌های اهل بیت(ع) را استخراج کنیم و به همگان بیاموزیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با اشاره به این‌که «موسسه دارالحدیث در قم اقدام به تحقیق و بررسی احادیث امام رضا (ع) کرده است» بیان کرد: بر اساس تحقیقات این مرکز، 2 هزار و 427 حدیث از امام رضا(ع) برجای مانده است که 204 حدیث آن تفسیری است اما بالاترین حجم احادیث رضوی اعتقادی است و با محوریت اصول اعتقادی بیان شده‌اند.

میزبانی 20 دانشگاه کشور در برگزاری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) از میزبانی 20 دانشگاه کشور از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با همکاری دو وزارتخانه علوم و بهداشت خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌های دانشگاهی جشنواره در دو فصل برگزار می‌شود که بخش اول آن قبل از تعطیلات تابستان و در ترم بهاره دانشگاه‌ها برگزار شد و بخش دوم برنامه‌های بخش دانشگاهیان از ابتدای مهرماه آغاز شده است و 20 دانشگاه کشور یک یا چند عنوان از برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) را میزبانی می‌کنند.

شعر رضوی در تاریخ نظم و نثر ایران جایگاه ویژه‌ دارد

هم چنین دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در پیامی به دومین جشنواره شعررضوی دانشگاهیان ایران، گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و آموزه‌های آن و کشف استعدادهای برتر در زمینه تحقیقات ادبی پیرامون شعر رضوی از سوی استادان و دانشجویان می‌تواند در ادبیات معاصر فارسی تحول آفرین باشد.

وی در این پیام افزوده است: مدح پیامبر رحمت توسط کعب بن زهیر پس از قصیده‌های هجو آمیز و اعطای برد آن حضرت به این شاعر نشان از بخشش و رحمت ایشان و جایگاه شعر و ادبیات در نزد ایشان و نقش آن در گسترش و نشر فرهنگ و معارف اسلامی دارد . قصیده زیبای منسوب به دعبل خزاعی در مدح حضرت علی بن موسی الرضا (ع) جاودان گشته و زبان به زبان نقل گردیده و در میان فارسی زبانان نیز گاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زبان فارسی نیز از مدح زیبای امام علی (ع) در شعر اعجاب انگیز شهریار گرفته تا وصف حال ایام سوگواری حضرت سید الشهداء امام حسین (ع) از زبان مرحوم محتشم سخت دلنشین است و جای آن است که بندهای دیگر این مجموعه نیز مورد توجه قرار گیرد. با نگاهی کلی‌تر می‌توان شعر و ادبیات فارسی و بخش عظیمی از اشعار عربی را به ویژه تا پایان دوره بنی عباس جزء ادبیات متعهد به شمار آورد.

در ادامه پیام هاشمی آمده است: شعر رضوی نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه در تاریخ نظم و نثر ایران جایگاه ویژه‌ دارد. اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و آموزه‌های آن و کشف استعدادهای برتر در زمینه تحقیقات ادبی پیرامون شعر رضوی از سوی استادان و دانشجویان می‌تواند در ادبیات فارسی معاصر تحول‌آفرین باشد و دانشگاه آزاد اسلامی درصدد ایجاد چنین تحولی در جامعه علمی و ادبی ایران است. دومین جشنواره شعر رضوی نیز در زمره همین فعالیت‌های ماندگار خواهد بود که با یاری خداوند متعال و استعانت از پیشگاه حضرت رضا (ع) استمرار خواهد داشت و منشا پیدایش آثاری بدیع در قالب مجموعه‌های شعری خواهد بود.

15 دانشجوی برگزیده دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران تقدیر شدند

در ادامه این مراسم، دانشجویان برگزیده دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با حضور سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، حجت‌الاسلام ابوالحسن سلطانی، قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر رضا اشرف‌زاده معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و سایر مسئولان در مشهد تقدیر شدند.

ارسال 580 اثر به دبیرخانه جشنواره

دکتر حسین پیمانی‌زاد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ادامه این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران پرداخت و گفت: اولین جلسه این جشنواره در فروردین ماه سال 94 تشکیل شد و دبیرخانه این جشنواره اوایل خردادماه امسال آغاز به کار کرد که چاپ پوستر، اطلاع رسانی در صدا و سیمای خراسان رضوی، اطلاع رسانی در سطح شهر و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و مجازی از فعالیت‌هایی است که انجام گرفت.

وی ضمن تشکر از داوران جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران به آثار ارسالی به این جشنواره اشاره کرد و افزود: 580 اثر از 151 شاعر دریافت شد که پس از داوری از بین 313 اثر از 93 شاعر در قالب‌های غزل، قصیده، مثنوی، شعر نو و قطعات ادبی و بخش ویژه فضایل و مناقب امام رضا(ع) 15 نفر انتخاب شدند.

وی گفت: کتاب مجموعه آثار این جشنواره با عنوان «با امام مهربانی‌ها » به چاپ رسیده که ضمن رونمایی از این کتاب در این مراسم، به همه شرکت کنندگان جشنواره اهدا می‌شود.

در این مراسم شاعران برجسته کشور از جمله محمدجواد غفورزاده(شفق)، سعید بیابانکی، محمد رضا سرسالاری و تعدادی دیگر از شعرای برگزیده به شعرخوانی پرداختند.

بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه جشنواره ملی «شعر رضوی» دانشگاهیان ایران به همت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در دو بخش عمومی و ویژه امام رضا(ع) در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied