شمانیوز
شما نیوز

شعبانی‌بهار:‌ انتظارات ما از فدراسیون همگانی محقق نشده است

معاون ورزش همگانی وزارت ورزش اعلام کرد:‌ما بیش از 500 میلیون برای هفته تربیت‌بدنی بودجه درخواست داده‌ایم اما این بودجه به معنای سرمایه‌گذاری است که نتایج آن در آینده مشاهده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، غلامرضا شعبانی‌بهار معاون ورزش همگانی وزارت ورزش در نشست خبری درباره تلاش همه مسئولان برای کسب نتیجه مطلوب در المپیک ریو گفت: وزارت ورزش و همه فدراسیون‌ها تمام تلاش خود را برای کسب سهمیه و حضور قدرتمند در المپیک ریو انجام می‌دهند. ضمن اینکه ما نیازمند توجه دولتمردان هستیم تا آرامش و امنیت روحی روانی در ورزش حاکم شود. نقش اصلی را در این مسیر رسانه‌ها انجام می‌دهند. همه باید کمک کنیم تا بتوانیم با همدلی به نتیجه برسیم.

وی افزود: خوشبختانه هم‌افزایی خوبی در وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها می‌بینم و ماهیانه جلسات متعددی را با مدیران به ویژه فدراسیون‌های المپیکی برگزار می‌کنیم. هفته تربیت‌بدنی فرصتی است که بحث ورزش را در کشور مطرح کنیم. با توجه به در پیش بودن ماه محرم تغییری در زمان برگزاری هفته تربیت‌بدنی انجام شده که این برنامه از 20 تا 26 مهر ماه برگزار می‌شود.

شعبانی‌بهار در ادامه با اشاره به برنامه‌های یک هفته تربیت‌بدنی اظهار داشت: شعار این هفته ورزش، سلامتی، پویایی، معنویت و فرهنگ عاشورایی، دوشنبه 20 مهر با یک برنامه رسمی مراسم شروع می‌شود که روز ورزش جانبازان و معلولین است. در این روز 3 هزار نفر از جانبازان و معلولین در آزادی گرد هم می‌آیند. روز سه‌شنبه با نام ورزش دانشجویی، دانش‌آموزی،‌کارگری و کارمندی نام‌گذاری شده که برنامه متنوع که عمدتا صبحگاهی است طراحی شده است.

معاون ورزش همگانی افزود: چهارشنبه به نام ورزش، قهرمانان و نام‌آوران است که برنامه‌ها با مشارکت فدراسیون‌های ورزشی انجام می‌شود. پنجشنبه روز ورزش، بسیج و نیروهای مسلح است که برنامه کوه‌روی و دیدار با ایثارگران ورزشی را در برنامه داریم با خانواده ایثارگران دیدار می‌کنیم و قرار است از 160 ایثارگر در حضور خانواده‌شان تجلیل شود. روز جمعه روز ورزش همگانی، بانوان و سلامت خانواده نام‌گذاری شده، روز شنبه روز ورزش، حوزه و سازمان‌های مردم نهاد است و یکشنبه روز اختتامیه مراسم برنامه سوگواری با حضور مربیان و قهرمانان در وزارت ورزش داریم.

در ادامه این نشست شعبانی‌بهار در پاسخ به این سؤال که جام الماس برای مسابقات پرورش اندام به نام جام یک یهودی حامی رژیم صهیونیستی برگزار شده، نظر شما در این باره چیست، عنوان کرد: فدراسیون بین‌المللی بدنسازی برنامه‌هایی را در سطح جهان به اسم‌های مختلف برگزار می‌کند. این مسابقات عمدتا جام الماس بود بدون اینکه اسم دیگری داشته باشد. درخواستی که از شورای برون‌مرزی مطرح شد جام الماس خلیج فارس بود که بعد جمع‌بندی ما این بود که اسلامی هم به آن اضافه شود. حتی برخی گفتند هر ساله این مسابقات را در کشورهای مسلمان برگزار کنیم که مورد موافقت قرار گرفت تا این مسابقات از اینکه تحت نام یک فرد باشد خارج شود. رئیس فدراسیون جهانی هم موافقت کرد تا در تقویم این فدراسیون درج شود.

معاون ورزش همگانی وزیر ورزش در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه 12 فدراسیون زیرمجموعه شما بودند و قرار بود بودجه‌ها به 20 و 25 درصد افزایش یابد، تصریح کرد: 3 فدراسیون ما یعنی دانش‌آموزی، دانشجویی و کارگری صنفی هستند که ماهیانه و سالیانه بودجه نمی‌گیرند اما در تمام برنامه‌های مدیریتی آنها به صورت حمایتی و مشارکتی برنامه داریم. 9 فدراسیون دیگر که دو بودجه دارند بودجه سالیانه‌شان نسبت به سال گذشته 10 درصد اضافه شده است. بودجه همگانی هم به آنها پرداخت می‌شود. رویکرد متفاوت این بود که اگر فدراسیون‌ها رویکرد 10 درصد برای همگانی دارند برخی به 30 درصد افزایش یافته‌اند. اگر برنامه فدراسیون‌ها در بخش همگانی اجرایی شود، بودجه هم افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه‌ای در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته در ورزش همگانی خرج شده، عنوان کرد: سال گذشته 12 فدراسیون صد در صد و بقیه 80 تا 85 درصد بودجه گرفتند. امسال تغییراتی داشتیم به فدراسیون‌ها اعلام کردیم اگر برنامه‌ای برای توسعه ورزش همگانی دارند به ما به صورت پروژه‌ای محور بگویند بنابراین برخی فدراسیون‌ها دو بار بودجه گرفتند برخی اصلا نگرفتند.

شعبانی‌بهار درباره اینکه آیا شما برنامه‌ای دارید تا مطمئن شوید فدراسیون‌ها بودجه همگانی را در این موضوع هزینه می‌کنند، خاطرنشان کرد: امسال اعلام کردیم فدراسیون‌ها به صورت پروژه‌ای برنامه‌شان را به ما اعلام کنند. وقتی آنها زمان مشخصی را می‌گویند یک ناظر می‌فرستیم. بنابراین فدراسیون‌ها متوجه شدند اگر می‌خواهند بودجه بگیرند باید برنامه‌شان اجرایی شود.

وی در ادامه درباره برنامه‌های مختلف فدراسیون‌ها یادآور شد: فدراسیون کارگری هر روز ورزش صبحگاهی برگزار می‌کند و مسابقات والیبال و کشتی دارد. فدراسیون دانشجویی برنامه پیاده‌روی دانشگاه‌های تهران را برگزار می‌کند. اسکیت در 10 استان جشنواره نونهالان را دارد و دوچرخه سواری در 31 استان همایش دارد.

شعبانی‌بهار در پاسخ به این سؤال که از نظر شما عملکرد فدراسیون ورزش همگانی چقدر بوده،‌ عنوان کرد:‌ انتظاری که در ذهن ما بود محقق نشد. البته یک بازنگری در هیأت رئیسه این فدراسیون انجام شده. انتظار ما از این فدراسیون که به صورت اختصاصی برای توسعه ورزش همگانی کار می‌کند بیش از سایر فدراسیون‌هاست.

معاون وزیر ورزش درباره بودجه همگانی در هفته تربیت‌بدنی و اینکه اعلام شده شما درخواست 500 میلیون تومان بودجه داشته‌اید، گفت: مبلغ بیش از این است. چون وزارت ورزش هم برنامه دارد و ما می‌خواهیم از حوزه ستادی هم تجلیل کنیم. مهم نیست چقدر هزینه کنیم. مهم این است برای این هفته سرمایه‌گذاری کنیم که نتیجه را در آینده ببینیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر اقدامات شما در راستای اهداف کلی ورزش همگانی به نتیجه رسیده، خاطرنشان کرد: در بحث نتایج توسعه در دو بخش بررسی می شود. قهرمانی و همگانی. قهرمانی نه به معنی حرفه‌ای. ما پارسال 10 درصد بودجه به فدراسیون‌ها دادیم که بر اساس آخرین ارزیابی 10 و نیم درصد آمار ورزشکاران سازمان یافته افزایش داشته است. در انتهای سال 92 دو میلیون و 580 هزار ورزشکار سازمان یافته داشتیم که این تعداد در انتهای سال 93 به دو میلیون و 890 هزار نفر رسیده است.

شعبانی‌بهار در ادامه با اشاره به اینکه با رئیس مرکز آمار صحبت کرده تا سال آینده برای سرشماری دو سه سوال ورزشی هم مطرح شود، عنوان کرد: اگر این موضوع اجرایی شود برای اولین بار در تاریخ کشور آمار رسمی از فعالیت مردم خواهیم داشت.

معاون وزیر ورزش درباره اینکه شما برای ارامنه هم برنامه‌ای دارید، گفت: ما خیلی ورود جدی نکردیم اما هماهنگی‌هایی قبلا برای توسعه ورزش همگانی با باشگاه آرارات داشتیم.

وی درباره اینکه کدام فدراسیون‌ها به صورت جدی در ورزش همگانی فعالیت داشتند، اظهار داشت: فدراسیون‌های والیبال، بدمینتون، کبدی، دوچرخه‌سواری، انجمن‌های ورزشی، فدراسیون‌های رزمی و جانبازان و معلولین. کشتی سال گذشته برنامه‌های زیادی داشت که امسال به دلیلی درگیری مسابقات مختلف فعلا برنامه‌ای نداریم.

شعبانی‌بهار در مورد اینکه استانداردهای بین‌المللی در ورزش همگانی در دنیا به چه صورت است و ما در کجا قرار داریم، گفت: استانداردی نداریم. خیلی‌ها ورزش همگانی را تفریحات سالم در نظر می‌گیرند. مثل ماهیگیری. در کشور ما فعالیت در ورزش همگانی 15 تا 20 درصد اعلام شده. ضمن اینکه بانوان آمار کمتری نسبت به مردان دارند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که مجوز معاونت همگانی در بحث ساختار به چه صورت است، گفت: موافقت باید با هماهنگی سازمان برنامه انجام شود. شما باید نگاه ما را به ورزش همگانی در نظر بگیرید حتی اگر به فرض رسمیت نداشته باشد.

انتهای پیام/م

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied