شمانیوز
شما نیوز

اظهارات شفاف 3 هنرمند / «خانه تئاتر عقب افتاده است»

علیرضا نادری ابراز عقیده کرد: خانه تئاتر سازمانی عقب‌افتاده و عقب مانده است که عملا با تشخیص و حکومت یک نفر اداره می‌شود. به همین دلیل انجام هیچ تغییر و تحولی در آن با این شرایط امکان پذیر نیست.

علیرضا نادری ابراز عقیده کرد: خانه تئاتر سازمانی عقب‌افتاده و عقب مانده است که عملا با تشخیص و حکومت یک نفر اداره می‌شود. به همین دلیل انجام هیچ تغییر و تحولی در آن با این شرایط امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، صبح هجدهمین روز مهرماه سه تن از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر یعنی علیرضا نادری‌، علی اصغر دشتی و حمید پورآذری با حضور در سالن کنفرانس تئاتر شهر، گزارشی از عملکرد 17 ماهه خود در خانه تئاتر ارائه کردند و مطالبی را مطرح کردند که بسیاری از آنها سبب تعجب و نگرانی جمعی از اهالی تئاتر که در این نشست حضور داشتند، شد.

این سه هنرمند با بیان اینکه حدود سه ماه است که در جلسات خانه تئاتر شرکت نمی‌کنند تاکید کردند که خانه تئاتر دچار ضعف‌های شدید از جمله نبود شفافیت ،نبود گزارش های مالی‌ و نبود بازرسی درست است که باعث شده خانه تئاتر به سازمانی عقب مانده تبدیل شود.

این اعضای هیات مدیره خانه تئاتر همچنین با بیان اینکه استعفا نمی‌دهند ولی در مدت غیبتشان اصلا مهم نبوده که چرایی نبودشان پیگیری شود و حتی اخراج هم نشده‌اند، اظهار کردند که در بررسی‌هایی متوجه شدند با وجود اینکه در اساسنامه خانه تئاتر این تشکل صنفی به عنوان موسسه فرهنگی هنری قید شده است‌ اما سند آن به نام ایرج راد است.

در ابتدای این نشست که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، بهزاد صدیقی مدیر کانون انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر اظهار کرد که این جلسه برای ارائه گزارش 17 ماهه جمعی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر است که درباره تغییراتی که برای حل مسائل مشکلات تئاتر به دنبال اجرای آن بودند و برنامه‌ریزی‌هایی را هم انجام دادند،‌ برگزار شده است.

سپس امیر یاراحمدی با تاکید بر اینکه ما یک جامعه در حال توسعه هستیم که رفتارهایش در همه زمینه‌ها باید مورد نقد قرار گیرد و یکی از ابزارهای نقد رفتارهای اجتماعی‌، تئاتر است‌، گفت: تئاتر کشوری در حال توسعه‌، نمی‌تواند فعال باشد، مگر اینکه خودش هم توسعه پیدا کند و نمی‌شود گفت توسعه کشور عادلانه است در حالی که توسعه تئاترش ناعادلانه پیش می‌رود.

او افزود: خانه تئاتر در زمانی که شکل گرفت‌ که یک اساسنامه عجولانه و شتاب زده برای آن نوشته شد و در نهایت تشکلی با اختیارات محدود شکل گرفت که حتی برخی فعالیت‌ها و حرکت‌های انجام نمی‌شود چون اصلا در سیستم تعریف درستی از آن وجود ندارد.

یاراحمدی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر با توجه به اتفاقاتی که پیش آمد باید این پرسش را دوباره بپرسیم که چه باید کرد‌؟ ادامه داد: اولین اقدام برای این موضوع این بود که ترکیب هیات مدیره خانه تئاتر کارآمد باشد‌ و این هیات مدیره جدید پیش‌بینی کرد که برای پیش رفتن به سمت آینده چه راهکارهایی باید اندیشیده شود.

در شروع بخش اصلی این نشست علی اصغر دشتی ابتدا به روند حضورشان در هیات مدیره خانه تئاتر اشاره کرد و گفت:در فروردین ماه سال 93 با حمایت هفت انجمن یک هسته پنج نفره شکل گرفت که در انتخابات آن سال شرکت کردم و از بین آنها چهار نفر وارد هیات مدیره شدند که سه نفر از آنها در هسته مرکزی عضویت پیدا کردند.

او گفت: ورود به این انتخابات سبب شد که به محض ورود به خانه تئاتر، مطالعاتی درباره اقداماتی که باید انجام شود را آغاز کنیم. در این بخش به دو حوزه در خانه تئاتر دقت کردیم که یکی اصلاح ساختار درون خانه تئاتر و دیگری پردازش ایده برای بیرون و جامعه خانه تئاتر بود.

وی با تاکید بر اینکه تصور بر این بود که باید خودمان را به روز کنیم و سیستم خانه تئاتر باید به روز شود، به تشکیل کارگروه بهسازی خانه تئاتر اشاره کرد و افزود: این کارگروه به ما می‌گوید که چطور به سمت آینده حرکت کنیم و به جای حرکت فردی خرد جمعی را جایگزین کنیم. در حوزه بیرون جامعه تئاتر هم به بخش سخت افزار،تولید و سیستم‌های نوین فکر کردیم که در نتیجه طرح ملی توسعه و گسترش فضا در تئاتر طراحی شد که هدف آن این بود که به جامعه تئاتر بگوییم، مساله تئاتر تهران و تئاتر شهر کوچکترین انتظار یک صنف است و صنف باید تاثیرش را در سراسر کشور ایجاد کند.

او سپس درباره تشکیل این نشست خاطرنشان کرد: ما سه نفر حدود سه ماه است که در جلسات خانه تئاتر شرکت نمی‌کنیم و به عنوان آدم‌هایی که می‌توانیم جایی که در آن بودیم قضاوت کنیم اینجا آمده‌ایم و مخاطب اصلی صحبت‌هایمان هم افکار عمومی و کسانی هستند که به ما اعتماد کردند و رای دادند. در واقع فکر می‌کنیم اخلاق و وظیفه صنفی حکم می‌کند، دلایل نبودن و غیبت خود را توضیح دهیم.

در ادامه این نشست علیرضا نادری به عنوان مدیر کارگروه بهسازی خانه تئاتر پس از یادآوری صحبت‌های مطرح شده هنگام رای گیری برای هیات مدیره خانه تئاتر‌، بیان کرد: تصورم از جایی که به آن وارد می‌شدم یک ورطه نبود بلکه یک صنف بود و در همان ابتدا مبنا را بر این گذاشتیم که حقوق افراد را بر حقوق خود ترجیح دهیم‌ و به گذشته فکر نکنیم و آینده را در نظر داشته باشیم.

او ادامه داد: ما دچار یک انسداد هستیم یعنی حرف ما شنیده نمی‌شود، در حالی که آنچه می‌گوییم منطبق با الگوهای بین المللی و استانداردی است که نتیجه 15 ماه زحمت کسانی است که شبانه روزی کار کردند و برنامه‌ای را در کمیته بازسازی طراحی کردند. اما این برنامه نه شنیده می‌شود نه خوانده می‌شود و نه ضرورتش احساس می‌شود.

نادری گفت: من به عنوان عضو هیات مدیره خانه تئاتر و سخنگوی آن این خبر دردناک را می‌دهم که خانه تئاتر سازمانی عقب افتاد‌، عقب نگهداشته شده و عقب مانده است. این توهین به کسی نیست بلکه توهین به تلاش تمام کسانی است که از گذشته کار کردند اما اکنون هیچ کوششی برای کشف نقاط ضعف و حرکت برای تغییر و تحول وجود ندارد.

وی اظهار کرد: معدل خانه تئاتر طبق جدولی که براساس نظرسنجی و مصاحبه با افراد امروز و گذشته و مدیران فرهنگی کشور و افراد خانه تئاتر گرفته شده است زیر سطح استاندارد است؛‌ یعنی خانه تئاتر دارای ضعف اساسی است و وقتی یک سیستم این مرحله را تشخیص میدهد، باید بلافاصله جلوی سقوط را گرفت.

وی با اشاره به اینکه در 14-15 سال گذشته نمودار رشد خانه تئاتر رو به سقوط بوده و این یکی دیگر از مسائل دردناک خانه تئاتر است،گفت: برنامه‌ای که برای دخالت در این روند رو به سقوط باید ارائه شود وجود دارد و تنظیم شده است اما متاسفانه طرحی که ارائه شده با وجود اینکه برای قدرتمند شدن خانه تئاتر بود‌، امکان اجرا پیدا نکرده است.

نادری با اشاره به اینکه دوست ندارد از شکست صحبت کند، در حالی که پیش از ورودش به هیات مدیره خانه تئاتر از خیلی‌ها شنیده بود که با وجود برخی افراد در این خانه شکست می‌خورد‌، ادامه داد: ما با یک کوشش صادقانه برنامه‌ای را طراحی کردیم و حالا گزارش آن به افکار عمومی داده خواهد شد. البته من تمام این حرف‌ها را در اتاق‌های خانه تئاتر به آقای راد(مدیرعامل خانه تئاتر) توضیح دادم و در جلسه‌ای گفتم که آقای راد باید محاکمه شود، هرچند به من تهمت زدند که گفته‌ام آقای راد باید اعدام شود در حالی که صحت ندارد. اما واقعیت این است که خانه تئاتر به 14 اصل اساسنامه خود مطلقا وفادار نیست.

او با تاکید بر اینکه مخاطبش ایرج راد نیست بلکه توضیحات خود را برای افکار عمومی مطرح می‌کند،‌ افزود: متاسفانه خانه تئاتر تشخیص خود را از دست داده است و راه حل نجات این خانه از این ورطه بازگشت به اساسنامه و برنامه‌هایی است که اساسنامه را محقق می‌کند.

نادری افزود: خانه تئاتر در حل مسائل روزمره خود درگیر است و ما که به رویاهای آینده فکر می‌کردیم از انجام کار منع می‌شدیم، به همین دلیل است که امروز یکی از دستورات خانه تئاتر گسترش آن در سطح کشور است و من به آقای راد در این دوره گفته بودم که بترسید از اینکه کمیته‌ای بازرسی وجود ندارد و این اقدامات بررسی نمی‌شود،چراکه گسترش خانه تئاتر یکی از دورترین برنامه‌های آن بود اما الان به اولویت تبدیل شده است.

نادری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: متاسفانه از روز نخست درباره هر نکته‌ای که حرف زدیم با برخورد تخاصمی روبرو شدیم.حتی در جایی که برای اجرای یکی از برنامه‌ها، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را دعوت کردیم با این حرف روبرو شدیم که اهالی تئاتر را به دولت فروخته‌ایم. این در حالی است که بیماران عضو خانه تئاتر با کارت بیمه‌ای که دارند تحقیر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح آماده شده برای به بهسازی خانه تئاتر به عنوان گزارش عملکرد در مجمع عمومی اخیر خوانده شده، اما بهانه‌هایی همچون لزوم مصوبه جدید برای آن مطرح شده است، گفت: خانه تئاتر عملا با یک تشخیص فردی،حکومت یک نفره و در واقع با یک نفر که چهار رأی دارد اداره می‌شود.

او اضافه کرد: زمانی که با مسوولان وارد گفت‌وگو شدیم تا به دلیل وظیفه‌ای که دارد از بازسازی سیستم خانه تئاتر حمایت کند‌ و اعتباری به دست بیاوریم، برخوردهای تخاصمی شروع شد و نتیجه هم این شد که در جلسه‌ای که آقای مرادخانی هم حضور داشت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت نکردند.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران،‌ با تاکید بر اینکه ایرج راد برای او شخصی محترم است‌، بیان کرد: شرایط به گونه‌ای است که این مساله در روح افراد خانه تئاتر لانه کرده که بدون اقای راد، خانه تئاتر، خانه نیست. در واقع شرایط در آنجا طوری است که اگر حرف از تحول بزنید انگار می‌خواهید آنها نباشند و حتی من یک بار نزدیک بود جلوی آقای راد گریه کنم که ما برای تحقق یک رویا اینجا هستیم و کاری به میز و تشکیلات و جایگاه شما نداریم.

وی در توضیح وضعیت نابسامان خانه تئاتر و نبود یک سیستم مشخص و به روز اشاره کرد: روابط عمومی خانه تئاتر فردی بسیار محترم است، اما ساختار آنجا خیلی قدیمی است به طوری که 17 روز طول کشید تا نامه انجمن بازیگران از روابط عمومی به اتاق مدیرعامل برسد.

علیرضا نادری در ادامه تاکید کرد: دو کاری که می‌خواستیم در خانه تئاتر انجام دهیم، هسته‌ی بدبختی تئاتر کشور را از بین‌ می‌برد اما ما هم مقصر هستیم، چون در برخی موارد اشتباه کردیم، مثل اینکه به یکی از اعضای خانه تئاتر که کار تشکیلاتی زیادی انجام داده بود امیدوار بودیم اما او مخالف سرسخت هرگونه تحولی است.

او همچنین اضافه کرد: در سیستم بازرسی خانه تئاتر مشکل بزرگی وجود دارد و در واقع سیستم بازرسی آنجا به دلیل تخلفات موجود، نابود است.این سازمان دچار ضعف اساسی در بخش‌های مختلفی مانند مدیریت‌ و ارتباطات است ضمن اینکه در خانه تئاتر استفاده از امتیازات شخصی فراوان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فرهیختگان و فعالان عرصه تئاتر در خانه تئاتر حضور ندارند،‌ که یکی از دلایل آن این است که حضور برخی افراد در این محل را مانع از انجام هرکاری می‌دانند، اظهار کرد: آقای راد در این 13-14 سال توانایی و فرصت زیادی برای کار داشته است اما همانطور که به خودشان هم گفتم، 99 درصد تصمیمات ایشان را دارای اشکال می‌دانم. ایشان مدام در حال رفتن است و دیگر عشقی به خانه تئاتر ندارد.

او گفت: این خوب نیست که هر اتفاقی در خانه تئاتر بخواهد رخ بدهد اول باید آقای راد درباره آن تصمیم بگیرد. این موضوع حتی برای خود ایشان هم بد است. او انسان خوب و پاکدستی است، اما گزارش مالی‌ای در خانه تئاتر وجود ندارد که یکی از نمونه‌های آن ماجرای تعاونی مسکن است که به آن وارد نشدیم ولی با اختلاس مواجه شده و دچار عدم شفافیت و پنهان کاری است.

این کارگردان تئاتر همچنین یادآورشد که در جلسه‌ای با عزت الله انتظامی گفته است که از آبروی او (انتظامی) بیش از حد در خانه تئاتر استفاده می‌شود ضمن اینکه این هنرمند قدیمی هم با ایجاد تغییر و تحول در به روز رسانی خانه تئاتر موافق است.

نادری در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد:من شخصا به آن تشکیلات بر نمی‌گردم چون آیین نامه‌ای وجود ندارد و همه چیز با پشت هم اندازی اتفاق می‌افتد و سازمان هم نمی‌پذیرد که ضعف شدید دارد. با این حال به تئاتر و حیات آن علاقه مند هستم و هر کمکی به آن را انجام می‌دهم اما به خانه تئاتر خیر.

او همچنین با اعلام اینکه دیگر عضو انجمن نمایشنامه نویسان هم نخواهد بود در پاسخ به اینکه آیا بازنگشتن خود به خانه تئاتر را به عنوان استعفا مطرح می‌کند‌، گفت: خیر استعفا نیست‌، چون ما سه ماه است که به آنجا نمی‌رویم و آن‌ها حتی ما را اخراج نمی‌کنند. این در حالی است که طبق گفته آقای قلعه بازرس خانه تئاتر این خانه باید چهار سال قبل تعطیل می‌شد، چون چیزی در آن ثبت نشده است.

در بخشی از این نشست امیر اسمی و علی اصغر دشتی توضیحات مفصلی را درباره طرح چهارساله‌ای که تدوین کردند و در چهار مرحله قرار بود اجرا شود، ارائه دادند.

به گفته دشتی این طرح که موضوعات مختلفی همچون تاثیر گذاری در بهبود سیاست‌های تولید تئاتر ،‌حمایت از تئاتر شهرستانها‌ و ارسال نشریات تخصصی به شهرستان‌ها ، فراهم کردن شرایط برای مبادله گروه‌های نمایشی با خارج از کشور و نیز تلاش برای ایجاد سالن را در برنامه‌ سال اول خود دنبال می‌کرد، با هدف اصلی خروج مسئولیت تئاتر از وزارت ارشاد به دیگر وزارتخانه‌های وابسته و غیر وابسته و نیز شهرداری‌ها برای گسترش این هنر آماده و ارائه شد.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد یک وزارتخانه برای گسترش تئاتر ما کارآمد نیست و باید گستردگی بیشتری در این رابطه وجود داشته باشد.

او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: در اساسنامه خانه تئاتر که به نام موسسه فرهنگی هنری ذکر شده به سندی دسترسی پیدا کرده‌ایم مبنی بر اینکه پروانه این موسسه فرهنگی هنری به مدیر مسئولی ایرج راد صادر شده است.

وی اضافه کرد: وقتی ماجرا را پرسیدیم، آقای راد از پروانه‌ای که به نام او صادر شده اظهار ناآگاهی کرد و آن موقع بود که آب سردی روی سر ما ریخته شد چون احساس کردیم در خانه کسی دیگر، دم از تغییر می‌زنیم.

دشتی گفت: در واقع آنجا خانه تئاتر و نیز صنف به معنای واقعی که مجوزی از وزارت کار داشته باشد نیست. در دوره آقای خاتمی مجوزی برای فعالیت صنفی به این شکل داده شد اما سندی که ما به آن دسترسی پیدا کردیم، مجوزی است که به نام ایرج راد است. البته در حال پیگیری بودیم که اگر روزی ایشان نباشد تکلیف چیست، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست تعداد دیگری از اهالی تئاتر از جمله افسانه ماهیان‌، اشکان خیل‌نژاد‌، سامان خلیلیان،‌ حسین کیانی‌، رویا میرعلمی‌، رویا بختیاری‌، مجید گیاهچی‌ و نورالدین حیدری ماهر حضور داشتند و در پایان این سوال برای حاضران مطرح شد که در شرایط فعلی آیا باید مجوز خانه تئاتر که به نام ایرج راد است تغییر پیدا کند یا راه دیگری را باید جست وجو کرد.

همچنین حاضرانی که از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر به بیان مسائل و مشکلات این نهاد پرداختند، اعلام آمادگی کردند که در جلسه‌ای باحضور دیگر اعضای هیات مدیره خانه تئاتر و نیز مدیرعامل آن به گفت وگو و طرح مشکل بپردازند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied