شمانیوز
شما نیوز

بلاتکلیفی 200 هزار پرونده قلع بنا در کشور/ تغییر تعداد اعضای شورا انحرافی است

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر شورایی سیاسی‌کار کند باید فاتحه آن شورا را خواند زیرا سیاسی‌کاری در شورا سم است.

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر شورایی سیاسی‌کار کند باید فاتحه آن شورا را خواند زیرا سیاسی‌کاری در شورا سم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر غلامرضا بصیری‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیرامون برگزاری اولین همایش روسای شورا‌های شهرستان‌های کشور در شهرداری مشهد برگزار شد، در خصوص کاهش اعضای شوراها ازجمله مشهد با بیان اینکه این طرح موضوعی است که دولت و مجلس آن را پیگیری می‌کنند، گفت: کاهش و یا افزایش تعداد اعضای شورا موضوعی انحرافی است.

وی افزود: استضیاح شهرداران توسط کمیته و گرفتن این اختیار از اعضای شورا، افزایش و کاهش اعضای شورا و انتخاب شهردار توسط مردم منجر به کاهش اختیارات شورا می‌شود که این امر از شورا، شورای تشریفاتی خواهد ساخت.

بصیری‌پور ادامه داد: قبول دارم که در گذشته با انتخاب شهردار توسط مردم موافق بودم و با صراحت اعلام می‌کنم که این نظر بنده جهت‌دار بود، زیرا معتقد بودم که اگر قرار است در این انتخاب سیاسی برخورد شود بهتر است که مردم شهردار را انتخاب کنند.

وی افزود: باید توجه داشت که تمام موارد نام‌برده همه به کاهش اختیارات شورا ختم می‌شود در صورتیکه برای امور اعضای شورا همچون مسافرت‌های خارجی و ... هزینه می‌شود و نباید وظایف آنان را کم کرد و وقتی شورایی سیاسی و تشریفاتی شود همان بهتر که منحل شود تا راحت شویم.

اولویت اصلی مدیریت یکپارچه شهری است

رییس شورای عالی استان‌های کشور با عنوان اینکه پرداختن به امور شورا جزو کار‌های مهم است، افزود: لوایحی از طرف دولت به مجلس و نیز طرح‌هایی توسط خود مجلس در شرح خدمات یا اصلاح مواد قانونی شورا‌ها مطرح می‌شود که گاهی اختیارات شورا را کاهش می‌دهد اما اولویت اصلی ما مدیریت یکپارچه شهری یا همان مدیریت واحد شهری است زیرا اگر این موضوع محقق شود بسیاری از مشکلات یک شهر برطرف می‌شود و باید توجه کنیم شورا با هر نامی که قرار است فعالیت کند، اگر مدیریت محلی و پارلمان محلی داشته‌ باشد موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 38 هزار واحد شورایی در کشور فعالیت دارند، گفت: از این تعداد 1230 واحد مربوط به واحد‌های شهری است و 1060 واحد نیز مربوط به شورای بخش است که شورا‌های بخش نزدیک‌ترین شورا‌ها به مردم هستند و از این منظر اهمیت ویژه‌ای دارند.

رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خوشبختانه شورای عالی استان‌ها برای اولین بار عضو کارگروه مدیریت محلی مجمع تشخیص مصلحت نظام شده و از طرفی ریاست شورای عالی استان‌ها نیز جز کارگروه کلان‌شهر‌های کشور شده است، افزود: البته موفقیت شورا‌ها در خود‌باوری شورا‌هاست زیرا اگر خود‌باوری شورا‌ها باشد خود‌یاوری نیز ایجاد می‌شود اما از طرفی دولت‌مردان نیز باید بیش از این شورا‌ها باور داشته باشند.

بصیری پور با اشاره به اینکه تاکنون به بسیاری از استان‌های کشور سفر و مشکلات بسیاری را رصد کرده‌ایم، تصریح کرد: در زمینه رفع مشکلات 50 طرح تهیه کرده‌ایم که سعی بر آن داریم که مهمترین آن‎ ها را در موارد پیشنهادی برنامه ششم توسعه جای دهیم.

وی ادامه داد: تعیین مجازات مناسب برای ساخت‌وساز‌های غیر‌مجاز در کمیسیون ماده 100 و برخورد ویژه با این اقدام باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا در بسیاری از موارد فقط تخریب صورت می‌گیرد اما باید مجازات نیز در این زمینه لحاظ شود که این مورد جز طرح‌های نام‌برده است.

رییس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: پیگیری بیمه درمانی و سنواتی شوراییان، استقرار مکان مناسب برای شورا، آموزش شورا‌ها، عدم درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، بررسی امور مربوط به کمیسیون ماده 5و عدم حق رای شورا‌ها در این کمیسیون از جمله موارد قابل پیگیری است.

وی با اشاره به آیین‌نامه سازمان نظام مهندسی مبتنی بر مخالفت با حضور شورایی‌ها در انتخابات نظام مهندسی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی است، تاکید کرد: به دلیل شاغل بودن اعضای شورا حضور‌ این افراد در هیات مدیره نظام مهندسی ممنوع است اما من این سوال را مطرح می‌کنم که رسانه‌ها پیگیری کنند که خود رییس سازمان نظام مهندسی چند شغل دارد؟

رییس شورای عالی استان‌های کشور خاطرنشان کرد: طبق قانون شرح وظایف مصوب سال 1382 فعالیت اعضای شورا شغل محسوب نمی‌شود و از این منظر این آیین‌نامه صحیح نیست و در این راستا بنده هم به وزیر راه و شهر‌سازی و هم به معاون حقوقی رییس جمهور نامه نوشته‌ام و دیوان عدالت اداری نیز این موضوع را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد.

وی از بلاتکلیفی 200 هزار پرونده قلع بنا در کشور خبر داد و گفت: برای این تعداد، پرونده رای صادر شده است اما این پرونده‌ها اجرایی نشده‌اند و برای بهبود این شرایط به دنبال راهکار هستیم زیرا اجرای این رای‌ها نیازمند تائید شورای تامین نیز هست زیرا اجرای یک‌باره تعداد زیادی قلع بنا می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی شود.

رییس شورای عالی استان‌های کشور در خصوص تخریب اولین مهدیه در مشهد، گفت: به نظر می‌رسد این مهدیه توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر تاریخی ثبت نشده بوده است و از طرفی هر‌گونه تخریب نیز در شهرداری بر اساس مجوز قانونی صورت می‌گیرد.

وی به برگزاری اولین همایش روسای شورا‌های اسلامی شهرستان‌های کشور با حضور نمایندگان سه قوا در 22 و 23 مهر ماه در مشهد خبر داد و گفت: در این همایش نائب رییس اول مجلس، دادستان کل کشور و نیز معاون پارلمانی رییس جمهور حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied