شمانیوز
شما نیوز

پرش از برجام به سوی مجلس دهم!

رسیدن برجام به ایستگاه‌های پایانی مجلس نهم شاید باعث شده تا منازعات سیاسی در مجلس بیش از پیش و در قالب برجام خود را نشان دهد و نمایندگان علاقه‌مند به سوار شدن به قطار مجلس دهم در ایستگاه اسفند ماه با بررسی برجام نگاهی نیز به انتخابات مجلس دهم داشته باشند و سوگیری‌ها از هر دو جناح کشور خود را در قالب موافقت و مخالفت با برجام پر رنگ‌تر نشان می‌دهد.

رسیدن برجام به ایستگاه‌های پایانی مجلس نهم شاید باعث شده تا منازعات سیاسی در مجلس بیش از پیش و در قالب برجام خود را نشان دهد و نمایندگان علاقه‌مند به سوار شدن به قطار مجلس دهم در ایستگاه اسفند ماه با بررسی برجام نگاهی نیز به انتخابات مجلس دهم داشته باشند و سوگیری‌ها از هر دو جناح کشور خود را در قالب موافقت و مخالفت با برجام پر رنگ‌تر نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، این مخالفت‌ها و موافقت‌ها به بیرون از مجلس نیز رخنه کرده و برپا شدن چادرهای متحصنین مخالف و تقاضای تحصن موافقین برجام نیز شاهدی بر این مدعاست.عکس العمل‌هایی که در نگاه برخی تاثیری بر نمایندگان حاضر در مجلس نداشته و از نگاه برخی دیگر یک قطعه از یک پازل سیاسی بوده است، اما مردم هنوز چه مخالف و چه موافق این رویداد تاریخی را که به خانه ملت رسیده پیگیری و تحلیل و سعی می‌کنند از واژگان مسئولان، آینده برجام را پیشگویی کنند.

قاطبه نمایندگان مجلس با اجرای مشروط برجام موافقند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تائید این‌که گزارش نهایی کمیسیون برجام در خارج از مجلس تنظیم‌ شده بود، ادامه داد: این گزارش برخلاف شیوه معمول گزارش‌های تنظیم‌شده در کمیسیون‌ها به تائید همه اعضای کمیسیون ویژه برجام نرسیده با این‌حال قاطبه نمایندگان مجلس با اجرای مشروط برجام توسط دولت موافق هستند.

عوض حیدر پور شهرضایی با تشریح فرآیند بررسی برجام در کمیسیون ویژه مربوطه اظهار کرد: درنهایت و پس از قرائت گزارش ویژه کمیسیون در صحن علنی مجلس طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب دولت مشتمل بر یک ماده و دو تبصره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و به تصویب اکثریت اعضا رسید و قرار است مفاد قبول مشروط امروز -یکشنبه- به صحن علنی مجلس ارائه شود.

وی با اشاره به تردید نمایندگان در انتخاب مرجع ناظر بر چگونگی اجرای برجام تصریح کرد: درنهایت و پس از تبادل‌نظر بسیار مقرر شد که شورای عالی امنیت ملی بر اساس قوانین شفاف مستند در قانون اساسی وظیفه نظارت بر نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک ایران را بر عهده بگیرد، این در حالی است که دولت موظف شد چگونگی انجام برجام را با تکیه‌ بر برنامه 15 ساله پیشنهادی از سوی سازمان انرژی اتمی برای بررسی بیشتر ظرف دو سال به شورای عالی امنیت ملی تحویل دهد و پس‌ از این مدت نیز مصوبه این شورا فارغ از محتوا به عرض رهبر معظم انقلاب خواهد رسید.

نماینده مردم شهرضا در مجلس در مورد هدف نمایندگان مجلس از تفویض اختیار نظارت بر عملکرد برجام به شورای عالی امنیت ملی گفت: تنها دلیل نمایندگان برای اتخاذ این تصمیم عمل به قانون اساسی و رعایت حق شورای عالی امنیت ملی در موضوعات کلان کشوری بوده است.

تحصن برخی روبه‌روی بهارستان بر جذابیت کار افزود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به این‌که تحصن‌های روزهای پیش از ارایه گزارش ویژه بر جذابیت موضوع افزود، گفت: اگر کار بررسی طرح یک‌ فوریتی اقدام متناسب دولت به کمیسیون ویژه برجام سپرده‌ شده بود می‌توانستیم ادعا کنیم که اعتراضات متحصنین میدان بهارستان بر نظر هیئت‌رئیسه و نمایندگان خانه ملت تأثیر داشته، اما هیئت‌ رئیسه مجلس با ذکاوت بسیار متوجه شد که اگر بررسی این طرح به کمیسیون ویژه سپرده شود مردم، حاکمیت و مسئولان امر باید یک ماه تمام دیگر برای حصول یا عدم حصول نتیجه صبر می‌کردند، این در حالی است که کمیسیون امنیت ملی در یک بعدازظهر کاری توانست کار بررسی این طرح را با موفقیت به اتمام برساند.

احمد بخشایش تصریح کرد: مردم باید دعواهای میان نمایندگان و فراکسیون‌ها را به‌حساب اختلافات درون خانوادگی تلقی کنند؛ همه این بحث‌ها به شیرین‌تر و جذاب شدن مباحث مطرح‌شده در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید و اگر وجدانا قضاوت کنیم درخواهیم یافت که اگر سروصدای این اختلافات، اعتراض‌ها و بعضاً دعواها به بیرون مجلس راه نمی‌یافت مردم هرگز با زوایای پیدا و پنهان موضوعات مهمی مانند برنامه اقدام مشترک ایران آشنا نمی‌شدند.

وی با اشاره به وجود سه دیدگاه در جامعه نسبت به برجام خاطرنشان کرد: برخی بر این عقیده هستند که برجام زمینه برچیده شدن تحریم‌ها را فراهم می‌کند و در مقابل برخی اجرای برنامه اقدام مشترک ایران را زمینه‌ای برای افزایش نفوذ مستکبران در ایران می‌دانند، با این‌ وجود دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است دولت می‌تواند برنامه اقدام مشترک مورد توافق خود با گروه 1+5 را به اجرا درآورد تا آیندگان بدانند که برجام برای آن‌ها معجزه‌آور نبوده است، بنابراین بدون شک این برنامه یک تجربه بی‌نظیر تاریخی را پیش روی همگان قرار خواهد داد.

مجلس ثابت کرد عقلانی و منطقی با برجام روبه‌رو شده است

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس با تنظیم هشت بند با اجرای برجام موافقت خواهد کرد، ادامه داد: مجلس با این تصمیم به شکلی ناپلئونی و نه صد درصد با برنامه اقدام مشترک ایران موافقت کرده است؛ گزارش کمیسیون ویژه برجام چندان مبنای رد یا تائید برنامه اقدام مشترک ایران نیست و مجلس با تصویب یک‌ فوریت طرح اقدام متناسب ایران ثابت کرد که به شکلی عقلانی و منطقی با موضوع برجام روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: انجام مشروط برجام به دولت این امکان را خواهد داد که در صورت خلف وعده، طرف مقابل به‌راحتی از ادامه برنامه اقدام مشترک کناره‌گیری کرده و در عرض دو سال توان هسته‌ای خود را تا حد 190 هزار سو ارتقا ببخشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: واسپاری بررسی برجام به کمیسیون ویژه مربوطه از ابتدا تصمیم نادرستی بود؛ افراد انتخاب‌ شده در این کمیسیون دارای خط‌ و ربط‌های سیاسی بودند؛ زیرکانه عمل کردند و در زمان ارائه گزارش نهایی نیز آنچه مدنظر خود بود را به صحن علنی مجلس تقدیم کردند و این‌گونه شد که این گزارش حاوی نقاط منفی بسیار و نقاط مثبت اندک بود.

گزارش برجام خیلی خوب بود

با این‌وجود رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد به این‌که گزارش کمیسیون برجام کاملاً بی‌طرفانه و اصولی تنظیم‌ شده بود، با انتقاد از صدور بیانیه شش نماینده معترض کمیسیون برجام خاطرنشان کرد: این گزارش با حضور کارشناسان حقوقی، قانونی، فنی، سیاسی و فرهنگی نوشته‌شده و گزارش بسیار خوبی است.

احمد سالک در خصوص ماهیت کارشناسان تنظیم‌ کننده این گزارش ادامه داد: نمایندگان معترض در تمام جلسات کمیسیون حضور داشته‌اند بنابراین چگونه ممکن است که پس از قرائت گزارش اعتراض خود را این‌چنین علنی مطرح کنند.

طرح اقدام متناسب دولت نه دنده است نه کلید!

یک نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل 77 قانون اساسی بر لزوم ارائه برجام در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: برجام یک موافقت‌نامه بین‌المللی است و دولت می‌بایست بر اساس قوانین موضوعه کشور برنامه اقدام مشترک ایران را برای بررسی بیشتر در قالب لایحه به صحن علنی مجلس ارائه می‌داد و اکنون نیز طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب دولت در قبال برجام به دلیل عدم برخورداری از ضمانت اجرایی کافی هیچ موضوعیتی ندارد.

سیدمحمود ابطحی با اشاره به شواهد موجود احتمال موافقت مجلس با برنامه اقدام مشترک را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد: با این‌ وجود طرح ارائه‌شده توسط نمایندگان نه دنده است نه کلید! به این مفهوم که اهالی بهارستان از بیم رد صلاحیت در انتخابات دور آتی مجلس شورای اسلامی یا عدم کسب رأی مناسب در حوزه‌های انتخابیه با دوپهلو حرف زدن، توپ برجام را در میدان شورای عالی امنیت ملی خواهند انداخت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بی‌تأثیر خواندن تحصن عده‌ای از معترضان به برجام در تنظیم گزارش نهایی کمیسیون ویژه مربوطه گفت: پیش از آغاز تحصن‌ها و به دنبال پخش جلسات کمیسیون از صداوسیمای ملی مشخص بود که مسیر حرکت کمیسیون به سمت تنظیم گزارشی است که همه ابعاد و بندهای برنامه اقدام مشترک ایران را موردبازنگری و بررسی دقیق قرار خواهد داد.

برجام یک استثنای حقوقی است

نماینده اسبق مردم خمینی‌شهر در مجلس با اعتقاد به این‌که برجام یک معاهده مستثنا در تاریخ حقوق بین‌المللی است، ادامه داد: بر اساس اصول حقوقی، یک معاهده بین‌المللی نه‌تنها لازم است الزام‌آور باشد بلکه باید از ضمانت اجرایی کافی در قلمرو اجتماعی مشخص نیز برخوردار باشد؛ این درحالی است که برنامه اقدام مشترک ایران را می‌توان با توجه به دور زدن و نادیده انگاشتن قوانین NPT یک استثنای حقوقی در تاریخ بین‌الملل جهان نامید.

وی گزارش کمیسیون برجام را جامع و همه‌جانبه دانست و خاطرنشان کرد: ادعای برخی آقایان مبنی بر این‌که گزارش برجام درجایی بیرون از کمیسیون ویژه مربوطه نوشته‌شده حرف نادرستی است؛ متن این گزارش هیچ ارتباطی به تحصن برخی دغدغه‌مندان جامعه در میدان بهارستان تهران ندارد؛ هر 6 معترض گزارش نهایی کمیسیون در تمام جلسات علنی و غیرعلنی حاضر بوده و مجال گفت‌وگو درباره موضوعات موردبحث را داشته‌اند، بنابراین اگر مجلس به دموکراسی معتقد است باید به گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام به شکل کامل استناد کند.

ابطحی با تائید این‌که برجام تنها قادر است برخی تحریم‌های جامعه جهانی در خصوص ایران را تقلیل دهد، گفت: اگرچه بخشی از تحریم‌های آمریکا در قبال ایران به رأی مستقیم رییس‌جمهوری این کشور وابسته است اما به دلیل حکم رانی دولت‌های فدرالی در ایالت‌های مختلف آمریکا برخی فرمانداران این کشور هم‌اکنون از نبود همکاری خود با دولت مرکزی برای لغو تحریم‌ها سخن گفته‌اند و رییس‌جمهور این کشور نیز به دلیل ترس از اعلام استقلال برخی ایالت‌ها هرگز با نظر فرمانداران خود مخالفت نمی‌کند.

استفاده تبلیغاتی از کمیسیون برجام

استاندار اسبق اصفهان با تائید این‌که گزارش کمیسیون برجام در جایی بیرون از مجلس تنظیم‌شده بود، اظهار کرد: گزارش ویژه برجام در روزی که سه تن از اعضای اصلی کمیسیون غایب بوده‌اند با رأی اندکی به تصویب رسیده و سپس به صحن علنی مجلس تقدیم شده است، این درحالی است که توجه به ترکیب کمیسیون نیز به‌روشنی نشان می‌دهد که قاطبه اعضای این کمیسیون ویژه در کلیت چه اهدافی را دنبال می‌کرده‌اند.

سیدمحمود حسینی باز کردن پای سعید جلیلی به مباحث کلان سیاسی کشور را یکی دیگر از ایرادات مهم وارد بر عملکرد کمیسیون برجام دانست و تصریح کرد: برخی از نمایندگان مجلس از ظرفیت حضور خود در کمیسیون برجام استفاده تبلیغاتی، سیاسی و انتخاباتی کردند، و به‌صورت خودخواسته تریبون مناسبی را برای مذاکره‌کننده سابق ایران با 1+5 فراهم کردند تا از این طریق به دفاع و توجیه تصمیمات خود بپردازد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در استان اصفهان برنامه اقدام مشترک ایران را پروژه‌ای عظیم و قابل تائید دانست و خاطرنشان کرد: برجام زمینه‌ساز رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بهبوددهنده شرایط اقتصادی کشور در مقطع کنونی است، کشور اکنون از یک‌سو با رکود و از سوی دیگر با تورم روبه‌رو است و مدیران و تصمیم گیران حکومتی وظیفه‌دارند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود در مسیر ترمیم و بهبود شرایط کنونی استفاده کنند.

منافع برخی به تداوم تحریم‌ها گره‌خورده است

استاندار دوران اصلاحات در اصفهان با اعتقاد به این‌که منافع برخی گروه‌ها به تداوم تحریم‌ها گروه خورده است، ابراز عقیده کرد: باید دید گروه‌های فشار در زمان کنونی تا چه میزان از حمایت نیروهای پشتیبان در ماه‌های منتهی به دو انتخابات مهم پیش رو بهره‌مند خواهند شد؛ منافع عده‌ای به تداوم تحریم‌ها گره‌ خورده است و بابک زنجانی‌ها از دل همین تحریم‌ها قد علم کرده و به مکنت رسیدند.

حسینی ادامه داد: برخی با ایجاد آرامش در معنای واقعی کلمه مخالفند؛ شرایط نظام‌مند و باثبات اقتصادی و مالی مطلوب آن‌ها نیست و به همین دلیل نیز در غوغاسالاری‌های خود هرروز بیش از گذشته به اهداف و دیدگاه‌های جهت‌دار خود نزدیک می‌شوند؛ با این‌ همه اما مردم هوش و ذکاوت خود را بارها در عرصه‌های مختلف ثابت کرده‌اند همان‌گونه که در روزهای منتهی به قرائت گزارش برجام تحصن پیروان آن‌ها در میدان بهارستان شکست خورد و به نتیجه نرسید.

اعتراض مخالفان برجام حاصل سیاسی‌کاری بود

نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی دلواپسی برخی نمایندگان و اعتراض مخالفان برجام را حاصل سیاسی‌کاری آن‌ها خواند و گفت: این افراد بدون توجه به محتوای برنامه اقدام مشترک تنها به دلیل مخالفت با شاکله دولت با برجام مخالفت می‌کنند؛ این‌ها همان افرادی هستند که در دیدارهای رسمی با ادبیات نامناسب وزرای کابینه را مخاطب قرار می‌دهند، اما در بطن ماجرا هیچ آگاهی یا دورنمایی از برجام و مفاد موجود در آن ندارند.

فضل‌الله صلواتی ادامه داد: گرانی، تورم و اختلاس دستاوردهای مهم دو دولت گذشته در بخش‌های مختلف اقتصادی بود و با این‌ وجود هنوز هم طرفداران احمدی‌نژاد دست از کارشکنی‌های خود علیه دولت تدبیر و امید بر‌نمی‌دارند و سؤال اساسی اینجاست که چرا برخی همواره به دنبال دشمن سازی بوده و هستند و از این کار به چه سود یا منفعتی می‌رسند؟

سود اقتصادی عده‌ای به تداوم تحریم‌ها وابسته است

نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به این‌که سود اقتصادی برخی به تداوم تحریم‌ها وابسته است، خاطرنشان کرد: تمام دلسوزان نظام در طول ماه‌های گذشته از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ابراز رضایت کرده‌اند؛ نمایندگان دلواپس مجلس که برای بیان اعتراض خود 170 نفر معترض را به چادر زدن در برابر بهارستان ترغیب می‌کنند.

نخستین فرماندار اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که نماینده‌های تندرو دیگر پایگاه اجتماعی خود را از دست‌ داده‌اند، تصریح کرد: این نمایندگان با اقدامات و تصمیمات اخیر خود بارها عدم توجه به منافع ملی کشور را ثابت کرده‌اند و اگرچه معضل پوپولیسم چالش همیشگی صحنه سیاسی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است، اما مردم ایران به سطحی از هوشیاری و درک متقابل رسیده‌اند که دیگر در برابر هر غوغاسالاری و شعاری به‌راحتی تسلیم نمی‌شوند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied