شمانیوز
شما نیوز

جشنواره تئاتر ایثار برگزیدگان خود را شناخت

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار در حالی که به کار خود پایان داد که در مراسم اختتامیه، ضمن تجلیل از همسر یک شهید که بازیگر تئاتر بود، آثار برگزیده تقدیر شدند و هیئت داوران نیز ۲ اثر را به جشنواره بین المللی فجر معرفی کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار، مراسم اختتامیه این رویداد هنری عصر دوشنبه با حضور مسئولان بنیاد شهید و هنرمندانی همچون اردلان شجاع کاوه، سیاوش طهمورث، حسن خلج، نصرالله قادری، شهرام کرمی، رحمت امینی، گیتی معینی در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

حمایت از اجرای عمومی نمایشهای جشنواره ایثار در استانها

در ابتدای این مراسم، حسینعلی بیات دبیر پنجمین جشنواره تئاتر ایثار گفت: به کواه تاریخ، تجربیات و اندوخته های ارزشمند انقلاب اسلامی، گنجینه ای بسیار درخشان است که نباید از دیدگان نسلها پنهان بماند و غبار زمان بر جلوه الهام آفرین آن، پرده فراموشی افکند؛ گوهرهای شگفت انگیز ایثار و شهادت که در دریای دفاع مقدس تبلور یافته است.

وی افزود: این امور نه فقط به عصر و زمان بلکه به همه آیندگان تعلق دارد و از این روست که ما باید با تلاشی خستگی ناپذیر، به رسالت انتقال این دستاوردهای بی بدیل اهتمام جدی بورزیم و هنر از جمله ابزارهایی هستند که می توان در راه به نمایش درآوردن و به تصویر کشیدن باشکوه ترین تجلیات روح سلحشوری و عرفان رزمندگان، جانبازان و ایثارگران از آنها بهره های درخور و موثر داشت.

بیات تصریح کرد: هر هنرمند متعهد و دردمندی می تواند صحن تئاتر را بدل به صحنه ای از حضور زنده و احساس برانگیز از مردان و زنانی کند که با جان فشانی هایی خود سربلندی ملتی را رقم زند زیرا زبان نمایش زبان گویایی است که به آسانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند.

دبیر پنجمین جشنواره تئاتر ایثار بیان کرد: یقین دارم بهره گیری از مضامین بلند ایثار و شهادت اعتلابخش زندگی مادی و معنوی همه بندگان راستین خداوند است و در این جشنواره شاهد حضور زیباترین نمادها در خصوص ایثار و مقاومت بوده ایم و باید با به کار گیری بیشترین خلاقیت در آینده ای نه چندان دور، با استفاده از امکانات و کلیه ابزارها شاهد انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان این مرز و بوم باشیم.

وی با اشاره به اینکه 735 اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر ایثار رسیده بود که 600 اثر در بخش بزرگسال و 135 اثر در بخش کودک و نوجوان را شامل می شد، ادامه داد: نمایشهای جشنواره با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و در استانها پس از برگزاری جشنواره برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

باید از تمام ابزارهای هنری برای ترویج فرهنگ شهید و شهادت استفاده کرد

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید حسن مؤذنی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید، پیام حجت الاسلام شهیدی، معاون رئیس جمهور را قرائت کرد و سپس گفت: همانطور که بنیاد شهید، دستگاه برتر در حوزه قرآن شناخته می شود، باید تلاش کرد تا در عرصه تئاتر هم می تواند حرفی داشته باشد و برنامه هایی را برای جوانان و نوجوانان تعریف کند.

وی شناخت استعدادهای هنری در استانها، معرفی توانمندی ایثارگران، انتقال پیام و وصیت شهیدان در قالب نمایشنامه و تئاتر به جامعه را از اهداف جشنواره تئاتر ایثار برشمرد و ادامه داد: در این کشور در دوران دفاع مقدس حماسه هایی خلق شد که یکی از راههای انتقال این پیام به مخاطبان، هنر تئاتر است.

مؤدنی با اشاره به اینکه دفاع مقدس شاهد حضور یک طیف خاص نبود، تصریح کرد: همه هنرمندان در عرصه های مختلف هنری کشور تاکید دارند که باید پیام آنهایی که در دوران جنگ 8 ساله ایران و عراق فداکاری کردند، به نسل جدید معرفی شود و از ابزارهایی مانند کتاب، تئاتر، سینما و سریال باید برای نمایش آن مفاهیم و ترویج فرهنگ شهید و شهادت استفاده کرد.

ایده های نابی که روی صحنه شهید می شوند

سپس نصرالله قادری به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران بخش بزرگسال پنجمین جشنواره تئاتر ایثار گفت: در جامعه ما این تصور وجود دارد که تئاتر امری روشنفکری است و برای نخبگان؛ و مردم عادی با آن ارتباط ندارند در حالیکه تئاتر از بدو پیدایش با مردم سروکار داشته است.

این مدرس دانشگاه با ییان اینکه ریشه تئاتر در دین است، افزود: ما به عنوان هنرمند به پوسته ظاهری دین چسبیده ایم و آنچه ما در تئاترهای خود ارائه می دهیم، از نظر تکنیکی به شدت در رنج است و به همین دلیل گروههای اجرایی، شعارپردازی می کنند و به همین دلیل، آنچه را می خواهیم بگوییم به ضدش تبدیل می شود.

وی بیان کرد: مفاهیم بسیار زیبایی وجود دارد و ایده ها، بسیار عالی است اما متاسفانه این ایده ها روی صحنه شهید می شوند.

قادری توضیح داد: ما به عنوان یک هنرمند رسالت داریم باید وقایع را زیبا ببینیم و آفرینشگری روی صحنه باشیم که انواری از انوار الهی بر ما تابیده باشد تا بتوانیم آن را بازتاب دهیم.

حضور پررنگ گروه‌هاي تئاتر شهرستاني در ميان برگزیدگان بخش‌هاي بزرگسال و كودك و نوجوان

در ادامه برگزیدگان بخش بزرگسال پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار معرفی شدند که به شرح زیر است:

جايزه بخش موسیقی، به اردلان فنی و علی اکبر قاسمی آهنگسازان نمایش "چند خواب از زندگی بارانی" از یاسوج و میلاد نجفی آهنگساز نمایش "نامه ها" از تهران اهداء شد.

آرزو مهری از استان اردبیل براي نمایش "آخرین نامه" در بخش طراحی صحنه مورد تقدير قرار گرفت و تندیس جشنواره به محمد رسائلی، طراح صحنه نمایش "با زخمی بر شانه هایش" از استان گیلان اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگر کودک به اوستا گشتاسب از یاسوج، بازیگر نمایش "چند خواب از زندگی بارانی" داده شد و در بخش بازیگری مرد، هیات داوران از بازیگران نمایشهای ذیل بدون ترتیب اولویت تقدیر بعمل آورد :

1- نمایش با زخمی بر شانه هایش، فرزاد میرزازاد از استان گیلان

2- بازیگر نمایش دیدمک، مالک احدپور سراج از تهران

3- بازیگر نمایش ماه گرفتگی، ایرج قوش چی از گلستان

4- بازیگر نمایش ایستاده در موقعیت، محسن زر آبادی از استان تهران

5- بازیگر نمایش ایستاده در موقعیت، محمد هادی عطایی از تهران

همچنين علی شعاعی بازیگر نمایش سقط جنون آقای از ایلام رتبه اول را كسب كرد؛ مرتضی شاه کرم بازیگر نمایش دیدمک از تهران و علی غابشی بازیگر نمایش نوبت یعنی بعدی از تهران دوم شدند و رتبه سوم را مهدی میرزائیان بازیگر نمایش معبرسفید از تهران و امین وحیدی پور بازیگر نمایش آبان از تهران مشترکاً كسب كردند.

هیات داوران در بخش بازیگری زن از بازیگران نمایشهای ذیل بدون ترتیب اولویت تقدیر بعمل آورد :

1- بازیگر نمایش با ماه گرفتگی، رویا کریمی از استان گلستان

2- بازیگر نمایش نوبت یعنی بعدی و دیدومک، مرجان بنی سعید از تهران

3- بازیگر نمایش باد کافر، امینه مزروعی از تهران

4- بازیگر نمایش گاهی همیشه سرد، نرجس خاتون بدرالطالعی از استان گیلان

5- بازیگر نمایش وقتی که یاد می رود، آذین امیری از کرمانشاه

همچنين در اين بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طیبه صید محمدی، بازیگر نمایش سقط جنون از ایلام تعلق گرفت و هما پریسان براي نمایش نوبت یعنی بعدی از تهران و رستا رضوی بازیگر نمایش آبان از تهران، رتبه سوم را كسب كردند و رتبه دوم نيز مشترکاً به صفورا کاظم پور بازیگر نمایش معبر سفید از تهران و ندا قاسمی بازیگر نمایش وسط یک معجزه ازکرمانشاه اهدا شد.

در بخش نویسندگی، هیات داوران پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار ضمن تقدیر از امیر دژاکام و ایوب آقاخانی با اهداء لوح سپاس و جایزه نقدی، از نویسندگان نمایشنامه های ذیل بدون ترتیب اولویت تقدیر بعمل آورد .

1- مهدی نصیری نویسنده نمایشنامه مرثیه باد

2- مرتضی شاه کرم نویسنده نمایشنامه نوبت یعنی بعدی

3- کامران شهلایی نویسنده نمایشنامه وسط یک معجزه

در بخش کارگردانی، محمد رضا درند و سعید زندی از کرمانشاه براي نمایش وقتی که یاد می رود رتبه اول را كسب كردند، علی شعایی از ایلام براي نمایش سقط جنون دوم شد و فهیمه فخر الدین از تهران براي نمايش باد کافر، رتبه سوم را به دست آورد.

سپس برگزیدگان بخش کودک و نوجوان که داوری آن را سیمین امیریان، منصور خلج و شهرام کرمی برعهده داشتند، به ترتیب زیر اعلام شد:

لوح سپاس و جایزه نقدی در بخش موسیقی به وحید چهل امیرانی، آهنگساز نمایش "بنگله دکتر مکنزی" از بوشهر (جزیره خارک).

لوح سپاس و جایزه نقدی در بخش طراحی لباس به آرش شریف زاده، نمایش "یک دقیقه" از تهران .

لوح سپاس و جایزه نقدی در بخش طراحی صحنه، رضا پور تراب زاده برای نمایش "آتیس ها و پاتیس ها" از استان گلستان،گرگان .

لوح سپاس و جایزه نقدی بخش طراحی و ساخت عروسک به کیوان اقبالی گوران از استان البرز برای نمایش به دنبال قهرمان".

لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش بازیگر کودک و نوجوان به کیانا آرمند بازیگر نمایشهای "خروسک پریشان" از تهران و بازیگر نمایش "سیب خورها و گلابی خورها"، زهرا قاضی عسگر از اصفهان اهدا شد .

هیات داوران در بخش بازیگری زن، با اهداء لوح سپاس و جایزه نقدی از کیانا سپهری بازیگر نمایش "یه گربه و یه ماهی" از تهران و بازیگر نمایش "آقا غول و خاتون غول"، معصومه پاشایی از کرمانشاه تقدیر بعمل آورد .

رتبه سوم به طور مشترک به شقایق زمانی بازیگر نمایش "آتیسها و پاتیس ها" از گلستان و دنیا فتحی از کرمانشاه برای نمایش "آقا غول و خاتون غول"؛ رتبه دوم به طور مشترک به اکرم یدی بازیگر نمایش "خانه خورشید" از کرمانشاه و بازیگر نمایش "ماه و ژیار"، ماندانا عبقری از تهران اهدا شد و هیات داوران در این بخش برای رتبه اول انتخابی نداشت.

در بخش بازیگری مرد، رتبه سوم به مهدی کاویان از گلستان برای نمایش "آتیس ها و پاتیس ها" و حامد شریفی برای نمایش "راز دوستی ما" از تهران؛ رتبه دوم به طور مشترک به بازیگر نمایش "خروسک پریشان"، سعید حاج حیدری از تهران و بازیگر نمایش "راز دوستی ما"، محسن قصری از تهران و بازیگر نمایش "ماه و ژیار"، حمید رضا حسینعلی از تهران اهدا شد و هیات داوران برای رتبه اول در این بخش انتخابی نداشت.

در بخش کارگردانی، احسان رجبلو کارگردان نمایش "آتیس ها و پاتیس ها" از استان گلستان حائز رتبه نخست شد و آرش شریف زاده از تهران برای نمایش "خروسک پریشان" و رضا بیات برای نمایش "پسرک و غول تشن ها" به ترتیب سوم و دوم شدند.

هیات داوران در آیتم نمایشنامه نویسی بخش کودک و نوجوان پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار، انتخابی نداشت .

در حاشیه:

*از الله قلی نظری و رضا حسینی به عنوان پیشکسوتان تئاتر گلستان و مشهد با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و جایزه نقدی تجلیل به عمل آمد و اعلام شد اين افراد مورد ارزیابی هیئت داوران قرار نگرفته اند.

*ناصر تقی زاده و گنجی، دو هنرمند نقاش جانباز دفاع مقدس در طول برگزاری مراسم اختتامیه به خلق تابلوی نقاشی مشغول بودند که در انتهای مراسم از آنها تجلیل شد.

*از همسر شهید مختار سالمی که بازیگر تئاتر سالهای دهه 60 بود، تجلیل به عمل آمد.

*هیئت داوران نمایشهای "وقتی که یاد می رود" از استان کرمانشاه و "به نوبت یعنی بعدی" از استان تهران را به دبیرخانه جشنواره بین المللی فجر معرفی کردند.

*گروههای نمایشی کرمانشاه از هنرمند فقید تئاتر این خطه، بانو ثریا شیرزادی یاد کردند و یادش را گرامی داشتند.

*جمع زیادی از خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied