شمانیوز
شما نیوز

اجازه سیاسی‌کاری در عزاداری محرم نمی‌دهیم/اجرای طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف تبیین اهداف قیام امام حسین (ع)، اجرای نیات واقفین در دهه اول محرم و در 2 هزار و 780 امامزاده و بقعه سراسر کشور برگزار می‌شود.

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) و اجرای نیات واقفین در دهه اول محرم و در 2 هزار و 780 امامزاده و بقعه سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی در نشست خبری تشریح طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با اشاره به این‌که «این سازمان تحت نظر ولی فقیه اداره می‌شود» گفت: ما به مجموعه‌های خود ابلاغ کرده‌ایم که حق ندارند عزاداری امام حسین (ع) را محل جولانگاه احزاب قرار دهند با توجه به این که ما در سال انتخابات هستیم اجازه سیاسی کاری در مراسم عزاداری را نمی‌دهیم. در این مراسم‌ باید سیاست‌های کلی نظام تبیین شود.

وی با بیان این‌که «یکی از وظایف سازمان اوقاف اداره امینانه‌ نیات واقفین است» خاطرنشان کرد: یکی از نیات واقفین موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است.

وی همچنین افزود: در کل کشور بیش از 175 هزار موقوفه داریم که موقوفات مرتبط با سید الشهدا (ع) نزدیک به 50 هزار موقوفه است. البته تمام نیات این 50 هزار موقوفه برای ماه محرم نیست. زیرا بعضی از موقوفات ممکن است 4 نیت داشته باشند که یکی از آنها مربوط به محرم و امام حسین (ع) است. اکنون حدود 33 هزار موقوفه با نیت تعزیه داری و 86 هزار موقوفه با نیت اطعام عزاداران داریم. البته ممکن است یک موقوفه هم نیت اطعام داشته باشد و هم نیت تعزیه.

شرفخانی همچنین با اشاره به این‌که «ما طرح سوگواره بصیرت عاشورایی را با هدف تبیین اهداف قیام امام حسین (ع)، اجرای نیات واقفین، تقویت باورهای دینی، تبیین سبک زندگی حسینی و بصیرت افزایی تهیه کرده‌ایم» اظهار کرد: این طرح در دهه اول محرم در 2 هزار و 780 امامزاده و بقعه سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اولین برنامه این طرح اجتماع بزرگ لبیک یا حسین در روز اول محرم در 606 امامزاده و بقعه و دو ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء است.

وی در ادامه گفت: در روز دوم محرم مراسم شیرخوارگان حسینی در 381 بقعه، روز ششم محرم مراسم احلی من العسل در 300 بقعه، را برگزار کرده و در روز عاشورا و تاسوعا هم هیئت‌های عزاداری در 2 هزار و 780 امامزاده و بقعه تجمع کرده و نماز ظهر تاسوعا و عاشورا را برگزار می‌کنند.

شرفخانی تصریح کرد: شعار محوری امسال ما هم "هیات من الذله" است. همچنین همایش رهروان زینبی ویژه خواهران در 12 محرم و در روز سوم شهادت امام هم مراسم ختم قرآن در هزار و 200 بقعه برگزار می‌شود.

معاون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با بیان این‌که «در ایام محرم 6 هزار مبلغ در حوزه‌های علمیه به امامزادگان و مناطق محروم اعزام می‌شوند» خاطرنشان کرد:‌ ما در 741 امامزاده و بقعه خیمه‌های معرفت را برپا کرده که این خیمه‌ها شامل پرسش و پاسخ، مشاوره خانواده، مشاوره تربیت کودک، تبلیغ چند رسانه‌ای، بیان احکام و بخش مخصوص کودکان است. ایستگاه "همه واقف باشیم" نیز با هدف ترویج وقف برگزار می‌شود.

وی گفت: در هزار و 700 امامزاده هم نمایشگاه گرافیکی درباره‌ی نهضت امام حسین (ع) و در هزار و 400 امامزاده هم نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی برگزار می‌شود. کتابچه‌هایی نیز در امامزادگان در اختیار مردم با محتوای درس‌های عاشورا قرار می‌گیرد.

شرفخانی همچنین با اشاره به این‌که «33 میلیارد تومان از محل موقوفات منطبق با عزاداری امام حسین (ع) روضه خوانی و اطعام عزاداران در محرم و صفر هزینه می‌شود» تصریح کرد: ما ساختار دستورالعمل و ابلاغیه این هزینه‌ها را مشخص کردیم. ما با در نظر گرفتن شاخص‌هایی به هیئت‌ها کمک خواهیم کرد. البته واقفان نیز شاخصه‌هایی در نظر داشتند که ما موظف به رعایت آن هستیم. ما به هیئت‌هایی کمک می‌کنیم که در آن مراسم قرائت قرآن، سخنرانی و عزاداری انجام شود. ما نمی‌توانیم به همه هیئت‌ها کمک کنیم. در بحث اطعام نیز هدفمندی انجام گرفته یعنی ما هزینه‌های اطعامی را پرداخت می‌کنیم که در آن هیئت مراسم عزاداری و سخنرانی انجام شده باشد. ما در اطعام بدون هدف و در خیابان‌ها حضور نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد:‌ ما از قبل اعلام کرده‌ایم که هیئت‌هایی که نیاز به کمک دارند را از قبل شناسایی کرده‌ایم و نیازی به مکاتبه از سوی هیئت‌ها با ما نیست.

به گفته‌ وی موقوفات بیشتر به سمت اطعام عزاداران رفته و باید با کار فرهنگی واقفان را تشویق کنیم که در زمینه‌ی تبیین نهضت عاشورا نیز وقف داشته باشد و این اقدام در دستور کار ما قرار دارد.

شرفخانی همچنین تاکید کرد: ما ابلاغ کرده‌ایم که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) از پرداختن به مسائل اختلاف انگیز جلوگیری شود و این مراسم باید با عزاداری با معرفت همراه شود. ما اجازه مداحی‌های سبک و دور از شأن امام حسین (ع) را نمی‌دهیم زیرا مداح باید مدیحه سرای خصایص اخلاقی و عرفانی امام باشد.

معاون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان افزود:‌ آیین نامه نظارت بر مراسم عزاداری امام حسین (ع) ابلاغ شده و نمایندگان ما هم در این مراسم‌ها حضور داشته و این مراسم را رصد می‌کنند تا از چارچوب عزاداری با معرفت خارج نشویم و نیات واقفان نیز به خوبی اجرا شود.

به گزارش ایسنا، درحاشیه نشست خبری نیز پوستر برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی رونمایی شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied