شمانیوز
شما نیوز

قالیباف: درباره وضعیت هرندی به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده‌ایم

شهردار تهران جزییات طرح ارتقاء کیفیت زندگی در محله هرندی را در صحن علنی شورای شهر بیان کرد.

شهردار تهران جزییات طرح ارتقاء کیفیت زندگی در محله هرندی را در صحن علنی شورای شهر بیان کرد.

به گزارش خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف صبح امروز سه شنبه با حضور در جلسه علنی شورای شهر، توضیحاتی درخصوص طرح ارتقای زندگی در محله هرندی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه در منطقه 12 مشکلاتی وجود دارد که جریان زندگی را مختل کرده است، گفت: باید جریان زندگی را به محلات منطقه 12 برگردانیم و این مساله هدف اصلی شهرداری تهران است.

شهردار تهران با بیان اینکه در محلات هرندی و عودلاجان مشکلات مادی، کالبدی، معنوی و رفتاری وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات کیفیت زندگی را کاهش داده و همچنین رشد متوازن بازار و رخنه فعالیت‌های ناهمگون به بافت فرسوده، مشکل این محله را چندین برابر کرده است.

قالیباف با اشاره به اینکه بافت فرسوده در این منطقه، گفت: املاکی در این منطقه وجود دارد که مالک آن مشخص نیست و یا اگر صاحب ملک مشخص باشد، این فرد کنترلی بر ملک ندارد و یا با بدترین منطق اقتصادی از ملک خود بهره‌برداری می‌کند.

وی افزود: برخی با اسکان غیرمجاز افراد، خانه‌هایشان را به سامان‌سرا بدل کرده و فرقی برایشان ندارد در قبال پولی که می‌گیرند، چه افرادی اعم از زن، مرد، معتاد و... در آنجا سکونت کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه برخی از بناها در منطقه 12 به کارگاه بدل شده است، گفت: بخش مسکونی را به انبار و تولیدی تبدیل کرده‌اند و کارگران در این خانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

قالیباف با اشاره به گستردگی و پیچیدگی مشکلات اجتماعی در محله هرندی گفت: اعتیاد، کارتن‌خوابی، تکدی‌گری، دزدی، شرارت، فساد و... فارغ از سن، جنس در این منطقه رخ می‌دهد و همه این جرایم در بستر بیکاری، مهاجرت و نارسایی شهری حرکت می‌کنند و در این بستر امنیت عمومی نیز وجود ندارد و حالا بیماری‌هایی نظیر هپاتیت، ایدزو سرطان را نیز به این مساله اضافه کنید.

وی با بیان اینکه 5 سال است که به طور جدی شخصا درگیر انتخاب طرح برای بهبود ارتقای زندگی این منطقه هستم، گفت: با توجه به پیچیدگی موضوعات در این منطقه نمی‌توانستیم به صورت ناشناخته و بدون شناخت کافی وارد عمل شویم.

شهردار تهران با بیان اینکه این منطقه مشهور به انواع و اقسام آسیب‌ها شده است، گفت: گاها مردم محله هرندی از سر استیصال و ناچاری جلوی شهرداری ناحیه مربوطه تجمع می‌کنند.

قالیباف با اشاره به عیان بودن آسیب‌ها در این منطقه گفت: وقتی آسیب‌ها و کارهای زشت لجام‌گسیخته و عیان می‌شود، تبدیل به عادت شده و جزو زندگی مردم قرار می‌گیرد و کودکان متولد شده نیز از این قاعده زندگی پیروی می‌کنند.

وی با اشاره به کیفیت نامناسب بهره‌برداری از این منطقه توسط غیرساکنان گفت: روزانه یک تا یک و نیم میلیون نفر در منطقه بازار و حوالی آن تردد می‌کنند که مشکلاتی نظیر ترافیک، ناامنی و ناایمن بودن را به این منطقه تزریق می‌کنند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه 12 این منطقه را از نظر رویدادهای تاریخی بی‌نظیر دانست و گفت: این منطقه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خوبی دارد و در همان محله هرندی خانواده‌های اصیلی وجود دارند که در اوج آسیب‌ها از خانواده‌هایشان حمایت می‌کنند.

قالیباف افزود: 230 مسجد، 20 مجموعه فرهنگی، 26 مجموعه ورزشی و 136 هزار مغازه در این منطقه فعالیت می‌کنند.

وی با طرح این موضوع که چرا شهرداری به یاد این منطقه افتاد، گفت: این منطقه به کانون مشکلات بدل شده و آثار آن را می‌توان در سراسر شهر دید و این محله به محل پیوند آسیب‌ها بدل شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه معتادان در طول روز در سطح شهر پراکنده هستند؛ اما هنگام شب در کوچه اوراق‌چی‌ها و میدان شوش به فروش لوازم‌شان می‌پردازند، گفت: مشکلات این منطقه اثرات فرامنطقه‌ای و شهری دارد و با توجه به وجود افراد غیربومی تهران در بین معتادان می‌توان گفت که اثر ملی نیز دارد.

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر درخصوص وضعیت هرندی به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده‌ایم، گفت: اگر نتوانیم برای هرندی کاری کنیم باید این مساله را به عنوان یکی از چالش‌های شهری بپذیریم که این ننگ بزرگی است.

وی با تأکید بر اینکه فکر نکنید شهرداری تهران فقط برای محله هرندی و عدولاجان تصمیم می‌گیرد، اظهارکرد: بلکه این تصمیم می‌تواند یک الگو برای اداره و حل آسیب‌های اجتماعی در کشور باشد و یک اقدام ملی است ولی شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و ما به کمک کمیته امداد، میراث فرهنگی، پلیس، محیط زیست، وزارت کشور، آموزش و پرورش و... نیازمند هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای محله هرندی به دو بخش تقسیم می‌شود، ادامه داد: احیاء و مرمت بافت‌های فرسوده و مداخله در این بافت‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

قالیباف با بیان اینکه در منطقه 12، 245 کوچه در بازار وجود دارد که 170 عدد از این کوچه‌ها بین 1 تا 3 مترعرض دارند، گفت: انضباط به معنای پیروی از قواعد و اساس شکل‌گیری شناخت و معرفت است و الزاما نیاز به آموزش موجب ایجاد یک معرفت سازمان‌یافته می‌شود که برهمین اساس نام انضباط شهری را بر روی این طرح گذاشتیم.

وی با انتقاد از ماده 16 جمع‌آوری معتادان گفت: قانون، ماده 15 و 16 را پیشنهاد داد و ما باید انتخاب کنیم و برهمین اساس ما معتقدیم که ماده 16 دردی دوا نمی‌کند و برای اینکه بتوانیم جامعه‌محوری را الگو قرار دهیم باید ماده 15 را الگو قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هیچ‌گونه مدل بومی برای منطقه هرندی نداشتیم، گفت: مساله خاک‌سفید در زمان مدیریت بنده اتفاق افتاد اما ماهیت خاک‌سفید با هرندی متفاوت بود و خاک‌سفید پیچیدگی هرندی را نداشت، چراکه شما در محله خاک سفید یک معتاد در خیابان نمی‌دیدید و جرم و جنایت در دو کوچه نهادینه شده بود و سرکشی و قانون‌شکنی به اوج خود رسیده بود به گونه‌ای که قتل در این منطقه اتفاق می‌افتاد اما خانواده‌ها جرأت شکایت نداشتند و حتی در این دو خیابان محله خاک سفید هیچ‌کس پول آب و برق نمی‌داد؛ اما هیچ دستگاهی نیز جرأت نمی‌کردند آب و برق آنها را قطع کنند و سرانجام با 24 ماه کار اطلاعاتی، توانستیم باندهای بزرگ موادمخدر را در این منطقه شناسایی و منهدم کنیم. اما در محله هرندی اینگونه نیست و آنها وقتی پول آب و برق نمی‌دهند و آب و برق‌شان قطع می‌شود؛ هیچ وقت به فکر برق دزدی نمی‌افتند و جنس کار در این دو محله متفاوت است.

قالیباف با بیان اینکه باید چالش‌های درون سیستمی مدیریت شهری ناشی از اهمال و سستی را به حداقل برسانیم، گفت: باید همگان در شهرداری کار جهادی کرده و عاشقانه کار کنند نه اینکه جزیره‌ای کار کنند.

وی با بیان اینکه در بیرون از شهرداری نیز با چالش‌هایی برای اجرای این طرح مواجه هستیم، افزود: سیاست‌زدگی و عدم همراهی سایر نهادهای مسئول یکی از مشکلات مهم است، به گونه‌ای که می‌گویند اینها را جمع بکنید؛ اما ما نباید به سراغ ماده 16 رفته؛ چراکه اینها انسان هستند و باید جذب شوند نه جمع شوند و بروید آنهایی را که جمع کرده‌اید ببینید که برای بار پنجاهم نیز جمع می‌شوند اما جذب نمی‌شوند.

شهردار تهران در پایان سخنان خود که به تشریح جزییات طرح ارتقاء زندگی در محله هرندی پرداخته شد، گفت: برای اجرای این طرح نیاز به همراهی و همدلی تمام سازمان‌ها داریم.

در پایان توضیحات قالیباف در صحن علنی شورای شهر فیلمی درباره مشکلات منطقه هرندی پخش شد که از تصویربردان و فیلمبرداران نیز درخواست شد به دلیل اینکه حریم شخصی افراد است، هیچ تصویربرداری نکنند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied