شمانیوز
شما نیوز

تشدید نفوذ اقتصادی در بازار ایران به دستور مستقیم جان کری

به رغم ممنوعیت واردات نوشابه‌های آمریکایی به ایران، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، با قراردادی که ماه سپتامبر میان شرکت‌های "نوشیدنی‌های آرکی" (ArKay Beverages) آمریکا و یک شرکت ایرانی منعقد شده، موافقت کرده است. طبق این قرارداد، که هفته گذشته اجرایی شد، شرکت آرکی مجاز شد تا محصولاتش را به ایران صادر کند.

گروه بین‌الملل مشرق - پس از اینکه رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور مجوز صادرات نوشابه‌های آرکی ( ArKay ) به ایران را صادر کرده است، خانم غفاری از شرکت "سونا طب پارسیان" در تأیید این خبر به خبرنگار مشرق گفت که مسؤولان این شرکت هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برند و حضور آنها در آمریکا تا هفته دیگر به طول می‌انجامد.

شرکت آرکی که دفتر اصلی آن در شهر ملبورن ایالت فلوریدا مستقر است، انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی را تولید می‌کند.

تشدید نفوذ اقتصادی در بازار ایران به دستور مستقیم جان کری

صادرات نوشابه‌های آمریکایی به ایران از دهه 1990 میلادی تا کنون ممنوع بود اما گویا همزمان با اوج‌گیری هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جلوگیری از نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آمریکا در ایران، ورود کالاهای ممنوع با برند آمریکایی نیز اوج گرفته است.

پایگاه اینترنتی مجله تجارت جهانی خبر داد " جان کری " وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، با قراردادی که ماه سپتامبر میان شرکت‌های " نوشیدنی‌های آرکی " ( ArKay Beverages ) آمریکا و " سونا طب پارسیان " ایران منعقد شده، موافقت کرده است. طبق این قرارداد، که هفته گذشته اجرایی شد، شرکت آرکی مجاز شد تا نوشابه به ایران صادر کند.

" دیوید اینجل" معاون رئیس بخش فروش آرکی در این‌باره توضیح می‌دهد: "اکنون آرکی به 100 میلیون مصرف‌کننده در ایران (و منطقه) دسترسی خواهد داشت. این قرارداد به نفع همه است. ما نوشابه‌هایمان را به ایران صادر می‌کنیم و این کار مشاغل بیش‌تری برای کارگران آمریکایی ایجاد می‌کند. این یک وضعیت برد-برد است."

تشدید نفوذ اقتصادی در بازار ایران به دستور مستقیم جان کری

شرکت " نوشیدنی‌های خوشگوار " در حال حاضر محصولاتی با نام کوکاکولا را در ایران بسته‌بندی [و توزیع] می‌کند، اما می‌گوید که هیچ ارتباطی با شرکت کوکاکولای آمریکا ندارد. این دو شرکت از سال 1995 زمانی که بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا شرکت‌های این کشور را از تجارت با ایران منع کرد، درگیر یک کشمکش حقوقی بوده‌اند.

کوکاکولا از خوشگوار می‌خواهد استفاده از بطری‌های این شرکت را متوقف کند، اما شرکت ایرانی می‌گوید نوشابه‌هایش خالی از کُک است، چون دیگر کنسانتره‌اش را از شرکت آمریکایی نمی‌گیرد، بلکه به جای آن از منابع داخلی استفاده می‌کند. هم‌چنین شرکت کوکاکولای ایران که در مشهد مستقر است، از شرکت آمریکایی به خاطر قطع ارسال کنسانتره شکایت کرده است. یک شرکت ایرانی بسته‌بندی نوشابه با عنوان "پپسی" هم کاری مشابه خوشگوار را انجام می‌دهد و روی بطری‌هایش می‌نویسد که مواد تشکیل‌دهنده این نوشابه، ایرانی هستند.

" حسین مهری " مدیرعامل شرکت پست ایران نیز به‌تازگی خبر داده بود که ایرانی‌ها هم‌اکنون می‌توانند از فروشگاه‌های عمده آنلاین مانند آمازون ( Amazon ) و ای‌بی ( eBay ) خرید انجام دهند و محصول خریداری شده را از طریق کانالی که این شرکت تعبیه کرده، دریافت نمایند.

مهری افزود: "از این پس، شهروندان ایرانی می‌توانند به طور مستقیم از فروشگاه‌های بین‌المللی آمازون و ای‌بی خرید کنند و کالای خود را در ایران تحویل بگیرند." ماه گذشته نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که یک فروشگاه رسمی مایکروسافت در تهران باز شده تا گوشی‌های هوشمند این شرکت را به ایرانی‌ها بفروشد، اما این خبر در گزارش‌های بعدی، رد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied