شمانیوز
شما نیوز

ستاری: با کشوری که به نخبه‌ها اجازه دیده شدن داده، طلبکارانه برخورد نکنید

معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهور خطاب به نخبگان و استعدادهای برتر تاکید کرد: با کشوری که اجازه دیده شدن به نخبگان داده، نباید طلبکارانه برخورد کرد.

معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهور خطاب به نخبگان و استعدادهای برتر تاکید کرد: با کشوری که اجازه دیده شدن به نخبگان داده، نباید طلبکارانه برخورد کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا،‌ دکتر سورنا ستاری که در مراسم افتتاحیه نهمین همایش ملی نخبگان فردا در جمع بیش از هزار نفر از استعدادهای برتر و نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان سخن می‌گفت با اشاره به تجربیات خود در زمان تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما در دوره تحصیل در دانشگاه شریف در انتهای کلاس، شطرنج‌ بازی می‌کردیم و بسیاری از این افراد در حال حاضر در خارج از کشور روزی 18 ساعت کار می‌کنند. این در حالی است که اگر این افراد در ایران بودند، این میزان فعالیت نداشتند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که این موضوع می‌تواند برای نخبگانی اهمیت داشته باشد که احساس می‌کنند در ازای 8 ساعت کاری که انجام می‌دهند باید چیزی دریافت می‌کنند اضافه کرد: ما برای تسهیل در کار نخبگان، مراکز نوآوری و استارتاپ‌ها را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کردیم.

وی خطاب به نخبگان حاضر در این همایش با تاکید بر این که نخبگان می‌توانند آینده‌ درخشانی داشته باشند، افزود: شما دیده شده‌اید ولی اکنون در ابتدای راه هستید.

ستاری با بیان این که ایران کشوری است که به منابع انسانی اهمیت نمی‌دهد، اظهار داشت: این رویکرد در کشوری که ثروت خود را در زیر زمین می‌یابد، طبیعی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این که نخبگان کشور در ابتدای راه هستند، تاکید کرد: نخبگان کشور در عین حال باید تلاش کنند تا این فرهنگ که نیروی انسانی یک ثروت است در کشور نهادینه شود.

ستاری با بیان این که با تاسیس کارخانه سیمان و فولاد به تنهایی نمی‌توانیم اشتغال‌آفرینی کنیم، یادآور شد: ایران پنجمین کشور تربیت کننده مهندس است و تعداد زنان مهندس ایران از آمریکا بیشتر است و اینها سرمایه‌های این کشور به شمار می‌روند.

ستاری با اشاره به آمادگی بنیاد ملی نخبگان برای ارائه ایده به نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان این آمادگی را دارد تا زمینه‌ای فراهم کند که هر کدام از نخبگان علاقه‌مند از شرکتهای دانش بنیان بازدید و از آنها ایده‌ بگیرند.

وی با تاکید بر این که نخبگان باید در زمان حال، آینده خود را بسازند، یادآور شد: این افراد باید بر اساس برنامه‌های بلند مدت خود برنامه‌های چهار تا شش سال و همچنین برنامه‌های کوتاه مدتی را تدوین کنند و بر اساس آن به مسیر خود ادامه دهند؛ چرا که زندگی آینده نخبگان در گرو سازندگی است که در زمان حال انجام می‌دهند.

ستاری خطاب به نخبگان با بیان این که شما به جایی تعلق دارید که از اول تاریخ بوده و از ابتدای تاریخ مردم برای این مملکت خون داده‌اند، افزود: ما به این مملکت محتاجیم؛ اینجا خانه ما است و قرار نیست طلب داشته باشیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای حمایت از نخبگان کشور خاطرنشان کرد: در این راه رویکرد ما تغییر فرهنگ در کشور است چرا که زمان توجه به منابع زیرزمینی به پایان رسیده است؛ هر چند که ایران در دنیا مقام اول برخورداری از ذخایر هیدروکربنی را دارد.

وی با بیان این که منابع هیدروکربنی و خام‌فروشی، ثروت محسوب نمی‌شود گفت: ثروت کشور در مغزها، ایده‌ها، فکر و عقل است چرا که با افکار می‌توان ثروت‌ آفرینی کرد.

ستاری با طرح این سوال که چرا به استارتاپ‌ها توجه می‌شود، افزود: از آنجایی که استارتاپ‌ها حول یک موضوع یا مشکل حرکت می‌کنند در صورتی که بتوانیم رویکرد اقتصادی به آن داشته باشیم، می‌توانیم برای کشور اشتغال آفرینی و ثروت‌آفرینی کنیم.

ستاری از برگزاری هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و فناوران در روز 26 مهر ماه خبر داد و گفت: این هم اندیشی با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود که در خصوص شرکتهای دانش بنیان بحث و بررسی خواهد شد.

وی اضافه کرد: شما می‌توانید در این هم اندیشی شاهد باشید که چگونه می‌توان از یک شرکت کوچک اشتغال آفرینی کرد.

ستاری با اشاره به انقلاب فناوری در دنیا اظهار داشت: در آینده بیوتکنولوژی حرف اول را در توسعه اقتصادی خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به وجود 32 میلیون جمعیت 20 تا 30 سال و 4.5 میلیون دانشجو در کشور تاکید کرد: اینها ثروتهای اصلی کشور هستند و با خام فروشی نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

وی خطاب به نخبگان حاضر در این همایش گفت: اگر شما با برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان حرکت کنید، گام‌های موثری در توسعه اقتصادی کشور برخواهید داشت.

رییس بنیاد ملی نخبگان، وظیفه بنیاد را ایجاد زیرساخت‌هایی برای تصمیم‌گیری لازم در آینده دانست و گفت: اگر این زیرساخت‌ها به درستی اجرا و این فرهنگ نهادینه شود که آینده این کشور در ایجاد کارخانه سیمان و فولاد نیست آن گاه می‌توانیم ثروت‌ آفرینی کنیم.

ستاری با تاکید بر این که باید فرهنگ بچه پولداری را جمع کنیم و به شرکتهای دانش بنیان توجه کنیم، افزود: امیدواریم بتوانیم این تغییر رویکرد را در جامعه ایجاد کنیم و در این زمینه اتکای ما به شما است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied