شمانیوز
شما نیوز

جلالی: مصوبه امروز مجلس منافع مردم را تامین خواهد کرد

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس تصریح کرد: با اطمینان می‌توان گفت که مصوبه امروز مجلس برای طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام، منافع ملت ایران را تامین خواهد کرد.

به گزارش مشرق، کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب جزئیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام» در جلسه علنی امروز، اظهار داشت: امروز روز مهمی برای کشور بود و مجلس شورای اسلامی در رابطه با برجام نگرانی‌ها را رفع کرد و اکنون دولت ما می‌تواند محکم مقابل دشمنان بایستد و دست دشمن نیز از آنچه اجماع علیه ما می‌خوانند، خالی شده است.

وی افزود: دولت مامور اجرای برجام شد و مجلس شورای اسلامی نیز بر اجرا نظارت خواهد کرد.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس ادامه داد: با اطمینان می‌توان گفت مصوبه امروز مجلس منافع ملت ایران را تامین خواهد کرد و جلوی توطئه‌ها و فریب‌های دشمن را خواهد گرفت.

جلالی افزود: فراکسیون رهروان ولایت کاملا به منافع ملی و شکستن جبهه متحد دشمنان علیه کشور می‌اندیشیده و در این راه نیز ناملایمات بسیاری را تحمل کرده‌ایم؛ اعم از ناملایمات رسانه‌ای و ساماندهی پیامک‌های انبوه که برای نمایندگان ارسال می‌شد.

وی با بیان اینکه کار قانونگذاری و دیپلماتیک به طور همزمان به سرانجام رسیده است، عنوان کرد: موفقیت‌های امروز نظام قطعا مرهون هدایت‌ها و دوراندیشی‌های مقام معظم رهبری است و مدیریت دستگاه قانونگذاری نیز در دست کسانی بوده که در زمینه مسائل بین‌المللی و شیوه مواجهه در مصاف با قدرت‌های جهانی دارای ورزیدگی بوده‌اند.

جلالی ضمن تشکر از موافقان و مخالفان این طرح، گفت: ما برخلاف مشی دوستانمان که دیگران را متهم به خیانت می‌کنند چنین روشی نداریم و معتقدیم همه فرزندان انقلاب هستیم و اگر مجادله‌ای می‌شود، برای تامین منافع ملی است.

پیشنهاد توافق شده‌ای از طرف زاکانی و زارعی مطرح نشده بود

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره جلسه دیروز وی با بروجردی، زاکانی و شمخانی و نیز محتوای تفاهم حاصل شده و گلایه امروز برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان از عدم اجرای این تفاهم، اظهار داشت: در این جلسه که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد، نظر دبیرخانه این بود که همین متن مورد توافق است و سه مورد نیز پیشنهاد داشتند که امروز در قالب پیشنهاد نمایندگان اعمال شد.

جلالی در پاسخ به این سئوال که آیا پیشنهاد دیگری از طرف آقایان زاکانی و زارعی وجود داشته است که بر روی آنها توافق شده باشد، تصریح کرد: خیر؛ پیشنهاد توافق شده‌ای نداشته‌ایم که مطرح نشده باشد، اما اینکه دوستان خودشان پیشنهاداتی داشته و علاقه داشتند که مطرح کنند، مقوله دیگری است.

وی درباره علت عدم بررسی همه پیشنهادات اصلاحی نمایندگان در جلسه امروز مطابق روال جلسات گذشته نیز تاکید کرد: بحث این بود که همین تغییرات توافق شده، اعمال شود و در رابطه با مطرح نشدن همه پیشنهادات طبق روال مرسوم نیز ما مسئول مجلس نیستیم که درباره حقوق نمایندگان تصمیم بگیریم.

کمیسیون برجام دیگر وجود ندارد که گزارش طرح به آن ارجاع شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه آیا با عدم ارجاع گزارش طرح کمیسیون امنیت به کمیسیون ویژه برجام حتی به عنوان کمیسیون فرعی موافق بوده‌اید، تصریح کرد: بله؛ برای اینکه ما باید قانونگرا باشیم. مجلس ماموریت رسیدگی به موضوع برجام را به کمیسیون ویژه داد و وقتی گزارش این کمیسیون قرائت شد، کار آن به اتمام رسید و کار هر کمیسیون نیز مدت زمان مشخص دارد.

جلالی در ادامه با اشاره به بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی، گفت: قانون تصمیم‌گیری برای ارجاع طرح‌ها به کمیسیون‌ها را به هیات رئیسه مجلس واگذار کرده و در این رابطه نیز هیات رئیسه تصمیم گرفته است.

وی درباره علت ارجاع طرح برجام به کمیسیون حمایت از تولید ملی و عدم ارجاع به کمیسیون برجام، افزود: اشتباه شما این است که تصور می‌کنید کمیسیون برجام وجود دارد؛ عمر این کمیسیون با قرائت گزارش در صحن به پایان رسید و این مستند به مصوبه مجلس است که عنوان کمیسیون را کمیسیون ویژه بررسی برجام خوانده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: در رابطه با ارجاع طرح به کمیسیون حمایت از تولید ملی نیز باید توجه کرد که بعدها مجلس تصویب کرد که این کمیسیون ویژه باقی بماند و اگر دوستان ما علاقه‌مند هستند که کمیسیون برجام باقی بماند، باید از مجلس مصوبه بگیرند.

ایرادی به طرح هسته‌ای مجلس نمی‌بینیم که در شورای نگهبان رفع شود

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره ایرادات احتمالی شورای نگهبان به مصوبه امروز و تدبیر مجلس برای رفع سریع ایرادات، تاکید کرد: این مسئله در اختیار مدیریت مجلس است، اما قاعدتا مجلس تلاش می‌کند که جلسه خود را در اسرع وقت تشکیل دهد.

جلالی درباره برآورد خود نسبت به نظر نهایی شورای نگهبان به مصوبه امروز مجلس، عنوان کرد: نمی‌دانم؛ چون مدافع طرح هستم ایرادی نمی‌بینم، ضمن اینکه هماهنگی و چکش‌کاری لازم نیز انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ‌کس در این مسئله مهم ملی منفعت شخصی و گاوبندی ندارد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره علت اصرار فراکسیون اصولگرایان برای ارائه طرح جداگانه، گفت: یکی از مشکلات ما با دوستانمان در این فراکسیون همین است که وقتی ما مذاکره می‌کنیم آقای لاریجانی محور ماست و همه می‌پذیرند، اما دوستان ما در فراکسیون اصولگرایان چون از طیف‌های مختلفی هستند، درون خودشان نیز از یک آدم محوری حرف‌شنوی ندارند.

جلالی در همین رابطه با اشاره به جلسه سه‌شنبه دو هفته قبل میان وی و رئیس کمیسیون ویژه برجام در حضور رئیس مجلس، گفت: در آن جلسه طرح برجام را مرور کردیم، اما صبح فردای آن روز آقای زاکانی گفت که دوستان فراکسیون ما می‌خواهند با خود آقای لاریجانی جلسه داشته باشند که رئیس مجلس نیز قبول کرد و از ساعت ۸:۵۰ تا ۱۰:۴۰ با دوستان مذاکره کردند و در آن جلسه فقط یک نفر گفت هدف من رد برجام است و بقیه گفتند که چنین نظری ندارند و تاکید کردند که می‌خواهیم از این مرحله عبور کنیم.

وی ادامه داد: در روز پنجشنبه و جمعه نیز که مصادف با عید غدیر بود، ما که نماینده شهرستان هستیم نرفتیم و به جلسه رسیدیم؛ در این جلسه من و آقایان حقیقت‌پور و بروجردی از فراکسیون رهروان و آقایان توکلی، زارعی، زاکانی و بذرپاش از فراکسیون اصولگرایان حاضر شدند که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ بحث کردیم و بخشی از جلسه را آقای زاکانی رفت و گفت که در همدان سخنرانی دارد؛ روز جمعه هم از ۱۶ تا ۲۰ جلسه گذاشتیم که باز آقای زاکانی نبود.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت افزود: در روز شنبه بعد از آن نیز آقای لاریجانی پس از شرکت در مراسم تشییع شهدای منا از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برای جلسه وقت گذاشت و در آخر جلسه دوستان پای صورت جلسه طرح را امضا نکردند و گفتند که برخی دوستان شما می‌خواهند آبستراکسیون کنند تا گزارش کمیسیون برجام خوانده نشود که آقای لاریجانی تاکید کرد که حتما باید جلسه فردا تشکیل شود و این گزارش خوانده شود.

جلالی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره علت غیبت حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان در این جلسات، گفت: این را نمی‌دانم از خودشان بپرسید؛ البته جلسه چهارشنبه دو هفته قبل با حضور ایشان تشکیل و مقرر شد سه نفر از هر فراکسیون مامور بررسی طرح شوند.

وی درباره نظر رئیس فراکسیون اصولگرایان درباره طرح تهیه شده نیز گفت: طبیعی است که وقتی کسانی از طرف این فراکسیون می‌آیند، نماینده رئیس فراکسیون هستند.

اگر غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند، ما هم عمل نمی‌کنیم

جلالی در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره روند رفع تحریم‌ها پس از آغاز اجرای برجام، گفت: آنچه ظاهرا توافق شده این است که پس از زمان رسیدن به اجرا، رئیس جمهور آمریکا بیانیه می‌دهد و تحریم‌ها را لغو می‌کند و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های خود را لغو خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دو ماه زمان وجود دارد که آنها آیین‌نامه‌های لغو تحریم‌هایشان را بنویسند و ما نیز قرارداد رآکتور آب‌سنگین و تبادل سوخت را بببندیم و دولت نیز سانتریفیوژها را بر اساس عدد اعلام شده تنظیم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: پس از دو ماه وارد مرحله عملیاتی شدن کار می‌شویم که در آن زمان نظارت بر اقدامات ما توسط آژانس و بر اقدامات آمریکایی‌ها برای لغو تحریم‌ها توسط جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

جلالی تاکید کرد: تصمیم عاقلانه‌ای گرفته‌ایم، اما اگر آنها به تعهداتشان عمل نکنند، دلیلی ندارد که ما عمل کنیم؛ محکم ایستاده‌ایم و از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آییم و اگر مسیر جنگ را پیش بروند یا مسیر تحریم، محکم ایستاده‌ایم.

وی همچنین درباره ماجرای تماس تلفنی لاریجانی با گوشی وی در صحن مجلس و در جلسه روز یکشنبه هفته جاری تصریح کرد: چیز مهمی نبود؛ اگر کسی دستش را در دماغش هم بکند خبرساز می‌شود.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت اظهار داشت: این تماس از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم نبود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied