شمانیوز
شما نیوز

رییس جمهور: دو ماه تا برداشته شدن تحریم‌ها و ایجاد شرایط جدید پیش روی ماست

رییس جمهور گفت: فاجعه منا از بی تدبیری حاکمان سعودی بود.

رییس جمهور گفت: یک الی دو ماه تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها و ایجاد شرایط جدید برای کشور پیش روی ما قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم اظهار کرد: امسال مردم ما پیش از ماه محرم دلشان پر از غم و اندوه شد و به خاطر فاجعه منا که دست کم در قدم‌های بعدی نشان از بی تدبیری حاکمان سعودی بود متاسفانه هزاران تن از مردم مسلمان از سراسر دنیای اسلام جان باختند و از جمله حاجیان عزیز ما که تاکنون اجساد مطهر حدود 400 نفر از آنها به میهن بازگشته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم باقی اجساد شناسایی شود و اگر مساله دیگری هست برای مردم روشن شود، افزود: باید از همه کسانی که برای تخفیف آلام مردم تلاش کردند، از بعثه مقام معظم رهبری گرفته تا سازمان حج و زیارت و وزارتخانه‌ها و دست اندرکاران تشکر کنم. البته هنوز بخش دیگری از کار باقی مانده و به خصوص باید علل این حادثه دردناک برای جهان اسلام شناسایی شود و امیدواریم دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

رییس جمهور همچنین گفت: مردم خودشان را برای نشان دادن عشق به خاندان رسالت آماده می کنند و به محرم نزدیک می شویم که همان نزدیک شدن به فرهنگ عاشورا، عزت، آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و مسیر ناحق است.

رییس جمهور با اشاره به تصویب کلیات و جزییات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از همه آن‌ها که در تحقق برجام تلاش کردند از جمله همه ملت ایران که در طول این 12 سال به ویژه در دو سال اخیر و در طول دوران مذاکره با 6 قدرت همواره حمایت، تلاش و ایستادگی کردند و همچنین هدایت‌های مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی که طرحی را که وظایفی را در اجرای این توافق برای دولت تعیین می‌کند امروز به تصویب رساندند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه آنچه که باقی مانده است اظهار نظر شورای محترم نگهبان است خاطرنشان کرد:‌ پس از اعلام نظر شورای نگهبان اقداماتی که دولت باید در این مسیر انجام دهد آغاز می‌شود.

روحانی با بیان اینکه اقداماتی باید انجام گیرد که در حال انجام است گفت: هفته آینده روز اجرایی شدن و آغاز 90 روزی است که در توافق ذکر شده است گرچه این امکان فراهم بود که ما زودتر اجرای توافق را آغاز کنیم اما تا ما و کشورهای دیگر آماده شویم و مسیر تشریفات قانونی طی شود عملا 90 روزی که پیش بینی شده تحقق می‌یابد.

وی همچنین با بیان اینکه یک الی دو ماه تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها و ایجاد شرایط جدید برای کشور پیش روی ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: هم ما و هم آن‌ها شروع به اجرای توافق می‌کنیم و تا روزی که کل توافق اجرایی می‌شود در آن روز تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی اقتصادی خود با مردم در پاسخ به این پرسش که در دو سال گذشته در اقتصاد کشور چه گذشته است؟ خاطرنشان کرد: در این توافق و در مذاکرات هسته‌ای یکی از نکاتی که از آغاز همواره از اهمیت بالایی برخوردار بود مسایل اقتصادی بود چرا که حربه‌ای که دشمن در اختیار گرفته بود در زمینه فشار به ملت و حربه اقتصادی و تحریم بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تحریم‌های بانکی نخستین تجربه‌ای بود که قدرت های بزرگ در این زمینه انجام دادند گفت:‌ تحریم‌های تجاری، نفتی و تحریم های هوشمند در برخی کشورهای دیگر سابقه داشت اما تحریم بانکی از ایران شروع شد.

وی با اشاره به علل تمایل دشمنان کشورمان به تحریم اقتصادی اظهار کرد: سالهایی که سالهای وفور دلارهای نفتی در کشور بود روند کشور در مسیری بود که نفت را بفروشند و با دلارهای آن اقتصاد را اداره کنیم و واردات انجام دهیم. در این زمان وقتی آن‌ها دیدند که ما از طرفی به فروش نفت متکی هستیم و از طرفی نیز تبادلات مالی حاصل از فروش نفت باید از طریق سیستمهای بانکی انجام گیرد فشار را در این عرصه وارد کردند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور به آن‌ها این علامت را داد که می توانند از طریق سیستم بانکی فشار وارد کنند اظهار کرد:‌ در آ ن زمان دیدیم که آن‌ها فروش نفت را به مقدار زیادی کاهش دادند و مسیر بانکی را با اعمال تحریم‌ها با مشکلات بسیاری مواجه کردند.

روحانی با اشاره به درآمدهای نفتی کشور در سال 90 با بیان اینکه در سال 90 حدود 119 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بود گفت: پس از اعمال تحریم‌های مختلف ازجمله تحریم‌های بانکی درآمد حاصل از فروش نفت به نزدیک 70 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

وی در مورد کاهش قیمت نفت نیز گفت : در سال 90 و 91 قیمت نفت کاهش آن چنانی نداشته است و حتی در سال 92 و اوایل 93 نفت را بالای 100 دلار می ‌فروختیم. اما آن‌ها مقدار فروش را کاهش دادند و از سمت دیگر نیز استفاده از درآمدهای حاصل از نفت را با مشکلاتی مواجه کردند و مشاهده کردیم که کاهش درآمدهای نفتی چه مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد.

روحانی تورم، رکود و کاهش رشد اقتصادی را از جمله مشکلات ایجاد شده حاصل از کاهش درآمدهای نفتی دانست و گفت: رشد اقتصادی کشور در سال 91 به رقم منهای 6.8 رسیده بود و در سال 92 نیز که دولت یازدهم در حال آغاز به کار بود نرخ تورم بالای 40 درصد بود.

ادامه دارد...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied