شمانیوز
شما نیوز

هفته آینده زمان آغاز اجرایی‌شدن برجام است/ تا دو ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود/ فاجعه منا به دلیل بی‌تدبیری حاکمان سعودی بود

رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه منا گفت: فاجعه منا به دلیل بی‌تدبیری حاکمان سعودی رخ داد.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به حادثه منا اظهارداشت: امسال مردم ما قبل از آغاز ماه محرم به دلیل فاجعه منا دلشان پر از غم و اندوه شد و این حادثه نشان دهنده بی‌تدبیری حاکمان کشور سعودی بود که متاسفانه هزاران نفر زن و مرد از سراسر دنیای اسلامی از جانباختگان این حادثه بودند.

وی افزود: تا کنون پیکر 400 نفر از جانباختگان ایرانی به کشور بازگردانده شده‌اند و به خانواده‌هایشان برای خاکسپاری تحویل داده شده است و تعدادی از پیکر جانباختگان به درخواست خانواده‌هایشان در عربستان دفن شدند و تعدادی هم در حال شناسایی هستند.

رئیس جمهور با تشکر از پیگیری‌های انجام شده در این ارتباط تاکید کرد: علت این حادثه باید برای همه مشخص شود و همچنین مردم باید از آینده برگزاری صحیح مناسک حج اطمینان حاصل پیدا کنند که دیگر چنین حوادثی رخ ندهد.

هفته آینده زمان آغاز اجرایی شدن برجام است/ تا دو ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه بنده از تمام کسانی که در تحقق برجام تلاش کردند تشکر می‌کنم، گفت: بنده از تمام ملت ایران که در این مسیر از حمایت و ایستادگی و مقاومتی که خصوصاً در دو سال اخیر و در طول دوران مذاکره داشتند تشکر می‌کنم.

روحانی با تشکر ویژه از هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه داد: بنده همچنین از مجلس شورای اسلامی از طرحی که تهیه کرده بودند که وظایفی را در اجرای برجام برای دولت در نظر گرفته شده است که به تصویب رسید تشکر می‌کنم و آنچه که در این مسیر باقی مانده نظر شورای نگهبان است و یکسری اقدامات باید انجام شود.

وی تصریح کرد: هفته آینده پایان 90 روز و آغاز اجرایی شدن برجام است که البته می‌توانست این اجرایی شدن برجام را زودتر آغاز کنیم در این زمان نیز دو طرف باید اقدامات خود را آغاز کنند که تا نهایی شدن این تعهدات و اقدامات یکی دو ماه طول خواهد کشید که در نهایت تحریم‌ها برداشته می‌شود و فضای جدیدی پیش روی ملت ایران قرار می‌گیرد.

روحانی در تشریح وضعیت اقتصادی پس از توافق هسته‌ای گفت: در توافق و مذاکرات هسته‌ای یکی از نکاتی که از آغاز مطرح بود و اهمیت داشت مسایل اقتصادی بود نه از دید آنکه اقتصاد چه روندی در کشور دارد بلکه به خاطر آنکه حربه‌ای که دشمن در اختیار گرفته بود و در زمینه فشار به مردم ایران از آن استفاده کرد حربه اقتصادی بود.

وی ادامه داد: تحریم تجاری در دنیا سابقه داشت، تحریم نفتی در عراق سابقه داشت، تحریم هوشمند در لیبی سابقه داشت اما تحریم بانکی از ایران شروع شد و این تجربه‌ای بود که قدرت‌های بزرگ انجام دادند و باید بر روی این نکته دقت کنیم که چرا آنان فکر کردند می‌توانند با فشار اقتصادی به اهدافشان برسند.

روحانی خاطر نشان کرد: سال‌هایی که وفور دلار نفتی بود، روند کشور در این مسیر بود که نفت را بفروشیم و با دلارهای آن اقتصاد را اداره کنیم و عمدتاً واردات را انجام دهیم و وقتی آنان دیدند که ما به فروش نفت متکی هستیم و از طرفی برای فروش نفت باید از تبادلات بانکی استفاده کنیم فشار را وارد کردند و در واقع شرایط اقتصادی کشور ما به آنان علامت داد که از این طریق می‌توانید به ما فشار وارد کنید چراکه نیازمندی ما بیشتر به نفت و دلارهای نفتی بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنان این کار را شروع کردند و فروش نفت را به مقدار زیاد کاهش دادند و مسیر بانکی را نیز با مشکلات زیادی مواجه کردند و تحریم بانکی را اعمال کردند.

روحانی ادامه داد: در آمدی که در سال 90 از مسیر درآمدهای نفتی به دست می‌آوردیم حدود 119 میلیارد دلار بود و پس از اعمال تحریم‌ها در سال 91 این میزان به 70 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. البته در سال 90 و 91 قیمت نفت به آن صورت کاهش پیدا نکرده بود و حتی در سال 92 و اوایل 93، ما نفت را بالای 100 دلار و گاهی 112 دلار می‌فروختیم اما مانع مقدار فروش شدند و در استفاده از درآمدها نیز سیستم بانکی دچار مشکل شد.

ادامه دارد...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied