شمانیوز
شما نیوز

فدراسیون براى دورى از تنش فکرى به حال کمیته حقوقى کند/ صداى اعتراض از داخل فدراسیون هم بلند شده است

کارشناس حقوقى فوتبال کشورمان گفت: به نظرم فدراسیون برای دور کردن تنش از خیابان سئول و تسهیل کار ارکان قضایی خود باید سریعا فکری به حال کمیته حقوقی کند.

احمدرضا براتى کارشناس حقوقى فوتبال کشورمان در گفت و گو با خبرگزارى فارس در خصوص مسائل پیش آمده در مناظره وى با هوشنگ نصیرزاده مسئول تدوین مقررات فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.

فارس: ارزیابی شما از مناظره با هوشنگ نصیرزاده در برنامه نود این هفته که بحث‌هاى زیادى را در خود داشت چیست ؟

اول اینکه باید بگویم بنده قبلا مایل به این نشست نبودم چون زبان مشترکی با او ندارم . بنده یک تخصص ورزشی دارم آنهم حقوق فوتبال است و ایشان کلی تخصص دارند به استثنای حقوق فوتبال. لذا مبنای مشترکی برای بحث حقوقی با ایشان ندارم اما از آنجا که در طول هفته گذشته شاهد رجز خوانی نصیرزاده بودم و از طرفی برای برنامه نود و عادل فردوسی پور اعتبار و ارزش ویژه ای قائل هستم بنا به دعوت او در برنامه حاضر شدم اما همانطور که عرض کردم چون او حقوقدان نیست و در نتیجه بحث حقوقی با نصیرزاده کاملا عبث و بی نتیجه است ترجیح دادم از این فرصت استفاده کنم و غیرقانونی بودن او در سمت رییس کمیته حقوقی را ثابت کنم که خدا را شکر همینطور شد و نتیجه آن به زودی معلوم می شود .

فارس: اما وى تا آخر برنامه بر حقانیت خود اصرار داشت و مدعى بود که حرفش صحیح است.

وقتی کسی در برابر میلیونها بیننده ، متن صریح مقررات FIFA و AFC را انکار می کند و می گوید رییس کمیته ، عضو کمیته نیست یا مثلا شرط حقوقدان بودن شامل همه اعضای کمیته است به غیر از رییس کمیته چه انتظاری دارید ؟ منطق وى اینطور است که در یک کمیته که به عنوان مثال ٨ عضو دارد یک فرد غیر حقوقدان و غیر متخصص بر بقیه اعضا که همگی حقوقدان و متخصص هستند ریاست کند حالا شما خودتان درباره منطق وی قضاوت کنید .

فارس: انتقادى که به بحث هاى صورت گرفته می شد وارد دانشت این بود که فکر نمی کنید بحث ها کمی شخصی شده بود ؟

اتفاقا بحث من همین است که وقتی یک نفر نهایت مستنداتش ارجاع به ویکی پدیا است و در بحث فنی و تخصصی با شما حرفی ندارد و عرصه را بر خود تنگ می بیند ناچاراً به تخریب شما روی می آورد که البته بنده این را هم پیش بینی کرده بودم و دیدید که ثابت کردم این روش همیشگی او در مواجهه با اشخاص مقابل است . کافی است جستجویی ساده در اینترنت بکنید و خواهید دید که نصیرزاده در بحث با افرادی مثل آقایان علی دایی ، رضا غیاثی ، مسعود عنایت و عسگری از چه الفاظ و واژگانی استفاده کرده است و بعد خودتان در خصوص ادب وى، بنده و بقیه افراد قضاوت کنید.

فارس: چرا فکر می کنید هوشنگ نصیرزاده نباید در این کمیته حضور داشته باشد ؟

بر اساس کلیه مقررات FIFA و AFC که در برنامه نود به آنها اشاره کردم تمامی اعضای کمیته حقوقی باید حقوقدان باشند و این اول از همه شامل رییس آن کمیته است . منطق هم همین را می گوید . مگر می توان پذیرفت که رییس کمیته پزشکی پزشک نباشد ؟ مسلما باید پزشک باشد . در مورد کمیته حقوقی هم همینطور است . رویه همه دنیا هم همین است . نتیجه عدم تخصص وى همین است که می بینید با یک حجم زیادی از اشکالات و ابهامات و اشتباهات در آیین نامه ها مواجه هستیم به طوری که صدای اعتراض حقوقدان ها اعم از خارج فدراسیون و داخل فدراسیون مثل آقای موسوی یا حتی آقای صالحی هم بلند شده است و اعضای کمیته استیناف فقط از آیین نامه انضباطی که ایشان ارایه کرده است 85 ایراد استخراج کرده اند! اینکه دیگر نظر همکاران نصیرزاده در داخل فدراسیون است و حرف من به تنهایی نیست و تازه بقیه آیین نامه ها هم وضعیتی به همین منوال دارند . اینها غیر از اطلاعات اشتباهی است که به اهالی فوتبال می دهد مثل اینکه ادعا می کند ایران تنها کشور آسیایی است که کمیته اخلاق دارد حال آنکه در برنامه نود خلاف آن ثابت شد .به اعتقاد بنده بخش زیادی از مشکلات کمیته های انضباطی و اخلاق و استیناف و حتی باشگاهها و لیگ ما هم ناشی از همین آیین نامه های اشتباه و غیر استاندارد است و به نظرم فدراسیون برای دور کردن تنش از خیابان سئول و تسهیل کار ارکان قضایی خود باید سریعا فکری به حال کمیته حقوقی بنماید.

فارس: نصیرزاده می گفته شما تا حالا آیین نامه ننوشته اید. در این مورد توضیح می دهید ؟

البته بعضی مواقع ارزش انسان ها به کاری است که انجام نمی دهند . ضمن اینکه وى هم برخلاف آنچه ادعا می کند چیزی ننوشته بلکه ترجمه ای ناقص و پر اشکال از متون انگلیسی را ارایه داده و البته مطالب غیر مرتبطی را هم به ابتکار خودش به آنها اضافه کرده است . همانطور که خودش اعتراف کرد برای سایر رشته های ورزشی مثل کشتی و تیراندازی هم این کار را کرده است .البته من این توانایی را ندارم که از داوری گرفته تا مدیریت و از حقوق ورزشی گرفته تا کیفیت کار گزارشگران ورزشی اظهار نظر تخصصی کنم. بنده در ورزش یک تخصص دارم آنهم حقوق ورزشی بخصوص حقوق فوتبال است.

فارس: آیا حاضرید که در کلاس مدیریت ایشان شرکت کنید ؟

اول اینکه بنده بر خلاف تصور وى مدرک مدیریت فوتبال فیفا را دارم با امضای رئیس و دبیر کل فیفا به علاوه مدارک کاملا معتبر و قانونی دیگر در حوزه حقوق فوتبال ، مبارزه با دوپینگ ، بازاریابی در فوتبال ، برگزاری مسابقات و البته گواهینامه TMS فیفا. دوم اینکه صلاحیت علمی وى برای تدریس در کدام مرجع علمی احراز شده ؟ آیا هرکس می‌تواند با شرکت در چند کلاس و اخذ چند گواهینامه خودش را مدرس معرفی کند ؟ مدرس از نظر ما کسی است که مجوز لازم را برای تدریس از FIFA یا AFC دارد مثل خانم پریا شهریاری در مدیریت فوتبال یا آقایان مجید جلالی و مرتضی محصص در مربیگری یا مسعود عنایت در داوری . البته بنده هم به دستور و دعوت فدراسیون در کلاس آموزشی فدراسیون تدریس کرده ام ولی هیچگاه ادعای معلمی ندارم و همواره مشتاق یادگیری هستم.

انتهاى پیام/ک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied