شمانیوز
شما نیوز

ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان، نادرست، غیرمفید و ناشدنی است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روزنامه شرق گفت:‌ موضوع ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان، موضوع نادرست، غیرمفید و ناشدنی است، این دو جریان باید با یکدیگر رقابت عادلانه کنند، نه ائتلاف.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، روزنامه شرق امروز چهارشنبه 94/9/4 گفت و گویی با «مرتضی مبلغ»، از فعالان سیاسی اصلاح طلب و معاون وزیر کشور دولت اصلاحات انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

آیا می توان آقای عارف را نماینده رئیس دولت اصلاحات در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان دانست؟ سازوکار شورا روشن است. همه فعالانی که در جبهه اصلاح طلبان در امر انتخابات کار می کردند، به شکلی فراگیر تحت شورای عالی سیاست گذاری جمع شده اند و عمل می کنند. کسی نماینده کسی نیست. رئیس شورا و کارگروه ها و رؤسای کارگروه ها نیز همه توسط شورا انتخاب شده و می شوند. بحث ائتلاف با اصولگراهای معتدل در جایی که کمبود نیرو هست یا ردصلاحیت صورت بگیرد، وجود دارد. آیا بهتر است این ائتلاف، پیش از مجلس انجام شود یا اصلاحات با ظرفیت مجاز خود وارد عرصه شود و بازی های ائتلافی را برای داخل مجلس (فراکسیون ها، ریاست مجلس و...) بگذارد؟ ائتلاف بحث پردامنه ای است. باید دید ائتلاف با چه جریانی ممکن است و با چه جریانی خیر. وارد این موضوعات نمی شوم. اما موضوع ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان، موضوع نادرست، غیرمفید و ناشدنی است. در کشور، دو جریان اصلی رقیب حضور دارند؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان. این دو جریان باید با یکدیگر رقابت عادلانه کنند، نه ائتلاف. اصولگرای معتدل به چه کسانی می گویند؟ با گذشت زمان و با آسیب های عمیقی که جریان های افراطی بین اصولگرایان به خود اصولگرایان و کشور وارد کرده اند، به تدریج بخشی از اصولگرایان متوجه خطرات افراط گرایی بین خود شده اند، از آن فاصله گرفته اند و متذکر و متوجه شده اند که کشور باید به چه روندی بازگردد. آنچه امروز تحت عنوان اصولگرایی معتدل مطرح است، این است. آیا اصلاح طلبان، اصولگرای معتدل حامی دولت را بین نامزد های خود قرار خواهند داد؟

اصولگرایان یکی از جریان های اصلی این کشور هستند که در مقطعی با جریان های افراطی پیوند خوردند. اما الان بخشی از آنان در حال فاصله گرفتن از آنها هستند و می خواهند به جایگاه واقعی خود بر گردند. بعضی از این افراد که مواضع و رفتار مثبت و سازنده ای در راستای منافع ملی و مصالح عمومی داشته اند (مثل آقای مطهری) اگر کاندیدا شوند، بعید نیست که اصلاح طلبان از حضور چنین افرادی در فهرست خود استقبال کنند. همچنین، ممکن است اگر در برخی حوزه ها نامزدی برای اصلاح طلبان باقی نماند، در این صورت طبیعی است که بین نامزدهای باقی مانده مطالعه صورت می گیرد. اگر بین آنها، اعم از اصولگرایان معتدل و دلسوز و کارآمد یا فردی مستقل و توانمند و دلسوز، وجود داشته باشد، از او پشتیبانی انجام می شود، تا مجلسی توانمند، منطقی و باکفایت داشته باشیم. البته این به معنی ائتلاف بین دو جریان سیاسی کشور نیست. این سازوکار پذیرفته شده است؟ از نظر عقلایی امری درست و پذیرفته شده است. اما ریسک بالایی دارد. چون این افراد وارد تابلوی اصلاح طلبی می شوند... . خیر. به این معنی نیست. اگر در حوزه انتخابیه ای نامزد اصلاح طلبی باقی نماند و از نامزد اصولگرای معتدل حمایت شد، گفته شود که او نامزد اصلاح طلب است و او را اصلاح طلب تلقی کنند. طبعا اعلام می شود به دلیل اینکه نامزدی برایمان نمانده و این نامزد فردی است که در راستای منافع کشور عمل می کند، ما از این فرد حمایت می کنیم. در سطح ملی چنین اتفاقی در ریاست جمهوری 92 اتفاق افتاد. آقای روحانی در ابتدا نامزد اصلاح طلبان نبودند. نامزد اصلاح طلبان، آقای هاشمی بودند که رد صلاحیت شدند. سپس اصلاح طلبان از بین نامزدها، دو نفر را قابل پشتیبانی دیدند که جمع بندی شد تا از آقای روحانی حمایت کنند و ایشان را به عنوان نامزد انتخاباتی اعلام کردند. اما شما طبقه ای خاکستری را وارد مجلس می کنید که معلوم نیست در بحث های آتی یا در بزنگاه های مجلس به کدام سمت بچرخد. مشابه آنچه در شورای شهر اتفاق افتاد... . اولا با روند شورای شهر مقایسه نکنید. چراکه یک نظام و سازمان مدیریت لازم برای شورای شهر وجود نداشت. آن زمان همه متوجه ریاست جمهوری و شرایط فوق العاده پیچیده ای که پیش آمد، بودند. ثانیا آیا راه حل بهتر و عقلایی تری سراغ دارید؟ می شود برای جاهایی که اصلاح طلبان نامزد ندارند، نامزدی را معرفی نکنند. چه الزامی است که 290 نامزد معرفی شود؟ این حرف به این معنی نیست که الزاما باید 290 نامزد معرفی کنیم. به این معنی است که در یک حوزه انتخابیه اگر نامزدی برای اصلاح طلبان باقی نمانده باشد، اصلاح طلبان در ابتدای امر می توانند میان نامزدهای مانده مطالعه کنند، که آیا کسی هست که نسبت به بقیه برای مجلس مناسب تر باشد و در صورت حضور، یک گام برای حل مشکلات بردارد یا اینکه ساکت بنشینند و اعلام کنند که هیچ نامزدی نداریم. از نظر عقلایی و صلاح کشور، کدام روش درست تر است؟ ممکن است افراد حوزه انتخابیه بین چند نامزد باقی مانده، فرد شایسته ای را پیدا نکنند، طبیعی است که از کسی پشتیبانی نمی کنند. اما اگر بین آنها فردی باشد که اصلاح طلب نباشد اما سوابقش نشان دهد که دلسوز کشور است و در راستای برون رفت کشور از وضعیت نابسامان تلاش می کند، برای اینکه این فرد به جای یک فرد ناتوان تندرو به مجلس رود، عقلاً و منطقا باید از او پشتیبانی کرد.

استراتژی اصلاح طلبان با تمام شرایطی که صحبت کردیم، چیست؟ آیا می خواهند اقلیت قدرتمندی را در مجلس بگیرند یا برای اکثریت مجلس هدف گذاری کرده اند؟ این هدف گذاری انجام شده یا قرار است در بازه زمانی باقی مانده روی آن فکر شود و براساس آن تاکتیک های انتخاباتی جلو رود؟ آنچه برای اصلاح طلبان با مطالعه جمیع شرایط کشور و واقعیت های موجود، مهم است تشکیل مجلس معقول، منطقی و باکفایتی است که بتواند در راستای حل مشکلات جدی کشور تلاش کند، به خصوص مشکلاتی که محصول ناکارآمدی و سیاست های غلط هشت سال گذشته است. تشکیل چنین مجلسی برای اصلاح طلبان مهم است هر چند، امکان کسب اکثریت این مجلس برای اصلاح طلبان فراهم نباشد. این امر، منبعث از نگاه راهبردی تر اصلاح طلبان است که برای آنها منافع ملی و مصالح عمومی جامعه در رأس امور است. اقتضای نگاه به منافع ملی و مصالح عمومی این است که اصلاح طلبان خود را الزاما در شرایطی قرار ندهند که صرفا اگر مجلسی با اکثریت ما تشکیل شد در این صورت منافع ملی تأمین شده است، خیر. ممکن است منافع ملی با مجلسی هم تأمین شود که اکثریت آن اصلاح طلبان نباشند به ویژه به دلیل شرایط خاصی که برای اصلاح طلبان وجود دارد. اما مفهوم این جمله به هیچ وجه به این معنی هم نیست که اصلاح طلبان برای کسب اکثریت مجلس تلاش نمی کنند. حتما تلاش می کنند. تلاش حداکثری برای به دست آوردن اکثریت کرسی ها انجام می دهند. اما رفتارشان به گونه ای نیست که اگر چنین اتفاقی رخ نداد یا در ازای آن مجلسی تشکیل شد که اکثریت اصلاح طلب ندارد، اما درعین حال افراد باکفایت و توانایی آن را تشکیل دهند، برای آنها قابل قبول نباشد.

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

http://fna.ir/8P9OXR
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied