شمانیوز
شما نیوز

حرف و حدیث‌های انتخاباتی از تهران تا شهرستان‌ها

انتخابات در ایران از نظر کمی و ساختارها شبیه انتخابات در سایر کشورهاست اما از نظر کیفی باید «تکیلف مدار» باشد، یعنی هم کاندیداها و هم مردم باید بر اساس احساس تکلیف در انتخابات حضور یابند.

انتخابات در ایران از نظر کمی و ساختارها شبیه انتخابات در سایر کشورهاست اما از نظر کیفی باید «تکیلف مدار» باشد، یعنی هم کاندیداها و هم مردم باید بر اساس احساس تکلیف در انتخابات حضور یابند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فرآیند انتخابات هم در مورد نحوه برگزاری و رقابت میان احزاب و گروه‌ها و همچنین رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیچیده است.

انتخابات باید تکلیف‌مدار باشد

دادستان کل کشور گفت: انتخابات در ایران از نظر کمی و ساختارها شبیه انتخابات در سایر کشورهاست اما از نظر کیفی باید «تکیلف مدار» باشد. یعنی هم کاندیداها و هم مردم باید بر اساس احساس تکلیف در انتخابات حضور یابند و در جامعه دینی همج الرعاع نداریم.

معاون اول قوه قضاییه

سیدابراهیم رییسی با بیان این‌که «الگوهای فعلی قوانین انتخابات کشور با محوریت «تکلیف‌مداری» تصویب نشده است» گفت: انتخابات در ایران از نظر کمی شبیه انتخابات در سایر کشورهای دنیاست اما از نظر کیفی «تکلیف مدار» است.

بی‌طرفی هیات‌های اجرایی و نظارت در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار است

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات گفت: بی‌طرفی هیات‌های اجرایی و نظارت، عاملی اساسی و بسیار مهم در میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

وی در همایش منطقه‌ای آموزشی توجیهی اعضای ستاد انتخابات استان‌های فارس و بوشهر، گفت: در نظام جمهوری اسلامی، انتقال قدرت توسط مردم و با رای مستقیم آنان انجام می‌شود.

مقیمی با تاکید بر این‌که «برگزاری یک انتخابات باشکوه و همراه با مشارکت حداکثری مردم، اولویت است» گفت: برگزاری انتخاباتی آزاد با حضور تمام گروه‌ها و تفکرات و با رعایت اصل امانت‌داری از سوی متولیان و برگزار کنندگان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: هیچ دستگاه و نهاد دیگری غیر از وزارت کشور اجازه دخالت در برگزاری انتخابات را ندارد.

همگرایی کامل برای معرفی کاندیداها در جریان اصلاحات برقرار است

محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس تأکید کرد: تلاش اصلاح‌طلبان این است که همگرایی کامل برای مشارکت گسترده ایجاد شود.

وی با بیان این‌که «انتخابات یک فرآیند سیاسی طولانی مدت بسیار موثر در کشور است» گفت: به همین نسبت، فرآیند انتخابات هم در مورد نحوه برگزاری و رقابت میان احزاب و گروه‌ها و همچنین رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: در هر صورت در جبهه اصلاحات تمام تلاش‌ها مصروف بر این است که هماهنگی کاملی برای مشارکت گسترده کاندیداها و به تبع آن مردم به وجود آید.

حل مشکلات با همگرایی و وحدت امکان‌پذیر است

علیرضا زاکانی‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکلات قطعا باید به سمت همگرایی و وحدت حرکت کنیم و به سمتی برویم که ظرفیت نیروهای مومن در کنار هم ظهور و بروز پیدا کند.

وی در نشست مجمع اصول گرایان استان قم، گفت: ضد انقلاب‌ها در گذشته تصور می‌کردند که بهترین کار، تحریم انتخابات است ولی در حال حاضر به این نتیجه رسیدند که اتفاقا باید کار کنند و حاضر شوند تا نامزد مورد تایید آنها به نهادهای حکومتی رفته و تغییرات را ایجاد کند.

تلاش اصلاحات الگو قرار دادن 92 بجای 84 است

نائب رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با تاکید بر این‌که «اصلاح‌طلبان عزمی جدی برای پیروزی درانتخابات پیش‌رو دارند» اظهار کرد: تلاش همه اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات مجلس دهم به جای سال 84 تجربیات خود در سال92 را الگو قرار دهند.

موسوی لاری

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری درباره برخی اظهارات در مورد لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و پیشنهاد سر لیست قرار گرفتن تعدادی از افراد شاخص اصلاحات با تاکید بر این‌که «تبعیت از نظر شورای سیاست گذاری در دستور کار همه احزاب عضو این شورا قرار دارد» گفت:‌همانطور که در یک حزب نیز ممکن است اختلاف نظرهایی میان اعضا وجود داشته باشد در شورای سیاستگذاری نیز به دلیل حضور 22 حزب و ورود 40 چهره صاحب‌نظر اختلاف نظراتی وجود دارد و این موضوع نیز طبیعی است اما آنچه که در نهایت از طرف این شورا تعیین می‌شود ، قطعا مورد تبعیت همه اعضا قرار خواهد گرفت.

لایحه "شفاف‌سازی هزینه انتخابات" شائبه‌ها را از بین می‌برد

حجت الاسلام وحید احمدی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین معتقد است که لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخابات در مجلس رای خواهد آورد.

وی با بیان این‌که «چنین لایحه‌ای باید زودتر ارائه می‌شد» گفت: باید محل تامین منابع مالی کاندیداهای نمایندگی مجلس روشن و شفاف باشد تا برخی شائبه‌ها که در این خصوص در جامعه وجود دارد از بین رود.

لایحه "شفافیت هزینه‌های انتخابات" بساط خرید رای را جمع می‌کند

عبدالرضا مصری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است، لایحه "شفافیت هزینه‌های انتخاباتی" بساط سفره انداختن و رای خریدن را جمع می‌کند.

وی شفاف شدن هزینه‌های انتخابات را لایحه‌ای بسیار مهم، ضروری و مقبول دانست و افزود: این لایحه باید زودتر و قبل از نزدیک شدن به انتخابات به مجلس داده می‌شد، اما هنوز هم برای بررسی آن دیر نیست.

مصری در خصوص ورود پول‌های کثیف به انتخابات نیز تصریح کرد: در این لایحه گفته شده که پول‌های کثیف نباید در انتخابات هزینه شود و هیچ اشاره‌ای نشده که استفاده از این پول‌ها باید چه برای انتخابات و چه خارج از انتخابات ممنوع باشد، نه اینکه هرکس هرکجا که خواست از این پول‌ها استفاده کند و فقط استفاده از آن در انتخابات ممنوع باشد که این یکی از موارد ابهام لایحه است.

انتخابات باید حزبی شود

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تأکید بر این‌که «کشور باید به سوی حزبی شدن برود» گفت: انتخابات باید حزبی شود، چه بخواهیم چه نخواهیم. مادامی که جمهوریت هست یعنی انتخابات، و وقتی که انتخابات هست رقابت وجود دارد و برای رقابت نیز حزب باید تشکیل شود و انتخابات بدون حزب را نمی‌توان برگزار کرد، زیرا الفبای هر انتخاباتی وجود حزب است.

مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان خاطرنشان کرد: جمهوریت و اسلامیت نظام را با هم می دانیم و هر کدام از هم جدا شوند از هدف اصلی دور می شویم.

این فعال اصلاح طلب استفاده ابزاری از جوانان، دانشجویان و ... را برای انتخابات نادرست خواند و خاطرنشان کرد: باید همت کنیم اصلاح طلبان اکثریت آرا را به دست بگیرند و حالتی باشد که تندروی نباشد، امیدواریم ما به عنوان حزب مردم سالاری مطالبه گر فریاد مظلومیت مظلومان در جنبه سیاسی و قضایی باشیم.

مجلس آینده مجلس اعتدالیون است

جواد هروی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت معتقد است این فراکسیون با رویکرد اعتدالی می‌تواند قدرت را در مجلس آینده در دست بگیرد و گروه‌های تندرو نمی‌توانند در مجلس دهم صاحب کرسی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گرایش مردم به اعتدال بیش از گرایش‌های دوگانه چپ و راست است. به همین دلیل پیش بینی می‌کنم در انتخابات مجلس و خبرگان سال جاری نیز توجه و رویکرد جدی و غافلگیر کننده مردم به سمت اعتدال را داشته باشیم.

برخورد با سوء استفاده کنندگان فضای انتخاباتی

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی از نظارت جدی این ستاد بر اعمال و رفتار نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس خبر داد و گفت: مدیریت استان آذربایجان‌شرقی با افرادی که از فضای انتخاباتی سوء استفاده کرده و قوانین را زیر پا بگذارند به شدت برخورد خواهد کرد.

سعید شبستری در جلسه شورای اداری شهرستان اهر، اعلام کرد: در این راستا تاکنون بیش از سه هزار گزارش و خبر به وزارت کشور منعکس شده است که همه در پرونده کاندیداهای احتمالی ثبت شده است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied