شمانیوز
شما نیوز

تخریب ویلاهای زمین‌خواران در کنار یک روستای تاریخی

پس از دو سال از گذشت پیگیری پرونده زمین‌خواری در حوالی روستای ورسک سوادکوه، رییس سازمان امور اراضی از تخریب ویلاها و ساخت‌وسازهای غیرقانونی زمین‌خواران در این منطقه خبر داد.

پس از دو سال از گذشت پیگیری پرونده زمین‌خواری در حوالی روستای ورسک سوادکوه، رییس سازمان امور اراضی از تخریب ویلاها و ساخت‌وسازهای غیرقانونی زمین‌خواران در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، روستای ورسک شهرستان سواد‌کوه مازندران به دلیل پیشینه تاریخی خود به ویژه پس از دوران رضاشاه که پل تاریخی برای احداث خط راه آهن در آنجا ساخته شد، از جمله مناطق مهم این استان شمالی به شمار می‌رود و به غیر از اهمیت تاریخی این روستا می‌توان به جنگل‌های راش دست نخورده‌ اطراف این روستا اشاره کرد که از این حیث در دنیا بی‌نظیر است.

اما طی سال‌های پایانی دولت گذشته زمین‌خواری در این منطقه خشک و آب هوا و سرسبز گزارش شد که عده‌ای خاص و با پشتوانه‌های بعضا دولتی درصدد ساخت ویلاهایی در منطقه‌ای به نام اجت و در حوالی روستای ورسک بودند و حتی برای ساخت‌وساز خودشان و احداث جاده مواصلاتی این روستا به خیابان اصلی بسیاری از درختان را قطع کردند و به گفته مردم بومی آن منطقه راهی برای قاچاق چوب راشستان‌های بی‌نظیر ارتفاعات حوالی روستای ورسک فراهم کردند.

در ادامه، این پرونده از سوی سازمان امور اراضی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در دست بررسی قرار گرفت و به مقامات قضایی ارسال شد و مسئولان مختلف در این باره اظهارات متفاوتی مطرح کردند.

چرا که عده‌ای آن را روستای ساخته شده و ساخت‌وساز در آن را غیرمجاز می‌دانستند و عده‌ای دیگر منطقه اجت را یک روستای قدیمی عنوان می‌کردند که ساخت‌وساز‌های جدید غیرمجازی در آن صورت گرفته است.

حالا پس از دو سال از آغاز بررسی پرونده زمین‌خواری در حوالی این روستای تاریخی رییس سازمان امور اراضی جزئیات جدیدی درباره آن مطرح کرد.

قباد افشار در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: پرونده روستای اجت و ساخت‌وسازهای غیرقانونی در آن در حال پیگیری است و تاکنون بسیاری از ویلاها و اماکن ساخته شده غیرقانونی در این روستا تخریب شده است.

وی‌ افزود: این روستا جزو مناطق قدیمی سواد‌کوه است که قبرستان و ساخت‌وسازهای قدیمی‌اش گواه تاریخچه آن است اما از سال 1392 برخی افراد غیربومی اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز در این روستا کرده‌اند که در یک بازدید ساده می‌توان آن را متوجه شد.

رییس سازمان امور اراضی گفت: پرونده این روستا از همان ابتدا به مراجع قضایی ارسال شد و هم‌اکنون بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه تخریب شده است.

البته پیش از این خداکرم جلالی - رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - نیز در این باره اظهار نظر کرده بود، چراکه بخشی از ساخت‌وسازهای غیرقانونی زمین‌خواران این منطقه در اراضی منابع ملی و مراتع صورت گرفته است.

وی در این باره گفته بود که ساخت و سازهای غیر قانونی و تخلف در منطقه اجت روستای ورسک عباس‌آباد برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری محرز شده و پرونده این تخلف به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و این مساله درحال پیگیری است.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، این سازمان قطعا با هر گونه اقدامات تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی مخالف است و هر ارگان، دستگاه دولتی یا اشخاصی که دست به تخلف در عرصه‌های منابع طبیعیِ، جنگل‌ها و مراتع بزند با آن‌ها برخورد می‌کند، چرا که این سازمان به رسالت خود که حفاظت از این عرصه‌های طبیعی است پایبند بوده و خواهد بود.

جلالی تصریح کرد که متاسفانه برخی تخلف‌ها در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی انجام می‌شود که تغییر کاربری و بی نظمی‌هایی در این زمینه وجود دارد. در برخی موارد نیز دهیاری‌ها و دستگاه‌های دولتی برخلاف قانون برای این گونه ساخت و سازها خدمات برق و آبرسانی انجام می‌دهند در حالی که باید انسجام سازمانی در مدیریت زمین وجود داشته باشد و کسانی به عرصه‌های منابع طبیعی تجاوز می‌کنند نباید بتوانند از هیچ گونه خدماتی دولتی استفاده کنند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied