شمانیوز
شما نیوز

وقتی سوریه جنگنده «اف-4» ترکیه را ساقط کرد، واکنش سران ترکیه چه بود؟

نگاهی به سخنان سران ترکیه در سال 2012، وقتی که سوریه، دو جنگنده ترکیه را ساقط کرد، تناقض و خطای پشیمان‌کننده امروز آنکارا درباره سرنگون کردن «سوخو-24» روسیه را آشکار می‌کند.

گروه بین الملل خبرگزاری فارس - وحید صمدی

اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک جنگنده روسیه در آسمان استان لاذقیه سوریه، ما را یاد عصر جمعه دوم تیرماه سال 1391 (ژوئن 2012) انداخت که ارتش سوریه دو جنگنده «اف-4» ترکیه را پس از نقض حریم هوایی سوریه سرنگون کرد ( جزئیات بیشتر ).

آن روزها، اوایل بحران، عُمر این جنگ شبه جهانی علیه سوریه هنوز پنج ماه نشده بود اما دولت سوریه از حجم کار لجستیک و اطلاعاتی ترکیه علیه خود آگاه بود. برای همین دمشق، دو جنگنده اف-4 را که گفته شد با هدف کار اطلاعاتی برای ناتو ( + ) وارد حریم هوایی سوریه شدند، ساقط کرد.

رئیس جمهور ترکیه آن روز چه گفت؟

در آن روزها -که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر و «عبدالله گل» رئیس جمهور بود-، سران ترکیه مثل اسپند روی آتش به بالا و پایین پریدند و دمشق را تهدید کردند. گُل که مواضع آرام تری در مقایسه با اردوغان در مقابل دمشق داشت، گفت: نمی توان سرنگون کردن جنگنده ترکیه را نادیده گرفت.

آن روز عبدالله گل اذعان کرد که احتمالا جنگنده های ترکیه وارد حریم هوایی سوریه شده اند و در توجیه این نقض حریم هوایی همسایه گفت :

« هواپیمای ترکیه ظاهرا برای مدتی کوتاه حریم هوایی سوریه را به دلیل سرعت بالایی که داشته نقض کرده است... (اما) پرواز هواپیماها در ارتفاع پایین برای عبور از مرز برای مسافتی کوتاه امری روتین (و عادی) است... ».

خبرگزاری آناتولی آن روز این اذعان مهم گل را اینطور منعکس کرد:

« زمانیکه شما به سرعت زیاد هواپیماها[ی نظامی] بالای سطح دریا فکر کنید، طبیعی است که از مرز [کشور همسایه] برای مدتی کوتاه عبور کنید و این عبور و مرور تکرار شود. این اقدام ناشی از سوء نیت نیست. اینها اموری غیرعامدانه است که به دلیل سرعت بالای هواپیما رخ می دهد ».

به اتفاق روز سه شنبه بازگردیم.

دو جنگنده آمریکایی «اف-16» ترکیه، یک فروند جنگنده «سوخو-24» روسیه را غافلگیرانه با موشک «هوا به هوا» ساقط کردند و دولت ترکیه مدعی شد که این سوخو وارد حریم هوایی ترکیه شده است.

دیلی استار به نقل از منابع ترکیه ای نوشت که ظرف 5 دقیقه 10 بار به هواپیمای روس هشدار داده شده اما این جنگنده اعتنایی به هشدارها نکرده است.

هر چند وزارت دفاع روسیه با انتشار تصویر ماهواره ای مختصات حرکت جنگنده خود نشان داد که وارد حریم هوایی ترکیه نشده است، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، سه شنبه به شبکه خبری اسکای نیوز گفت که بر اساس شواهد اولیه، جنگنده سوخو 24 روسیه تنها "چند ثانیه" وارد حریم هوایی ترکیه شده است ( جزئیات بیشتر ).

مشاهده اندازه بزرگتر نقشه در اینجا

حال سوال این است که به گفته ولادیمیر پوتین، آیا جنگنده سوخو، برای ترکیه تهدید به شمار می رفته یا برای تروریست ها در شمال غرب سوریه؟ چرا جنگنده های ترکیه برای سوخو-24 روسیه کمین کردند و خلبان سوخو، بدون اینکه «اف 16»های ترکیه را پرنده های متخاصم به شمار بیاورد، با موشک غافلگیر کردند؟

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه گفت، «تلفنی با وزیر خارجه ترکیه (مولود چاووش اوغلو) صحبت کردم. به او گفتم آیا آمریکایی ها ادعای شما را درباره اینکه جنگنده روسیه وارد حریم هوایی ترکیه شده اند، تایید کردند؟ اما او جوابی نداشت».

حقیقت این است که اگر جنگنده روسیه، حتی برای چند ثانیه هم وارد حریم هوایی ترکیه شده باشد -که نشده است- به استناد گفته های خود سران ترکیه، برای جنگنده های با سرعت بالا، در مرز، امری روتین و عادی است و این کار حامل سوء نیست نیست، پس چرا ترکیه چنین خطای بزرگی را مرتکب شد؟

مشاهده بزرگتر نقشه در اینجا

ترکیه و نقض حریم یونان؛ یک سال بیش از 2000 بار

عمق خطای ترکیه وقتی آشکارتر می شود که بدانیم هواپیماها و بالگردهای نظامی و جنگی ترکیه در سال گذشته (2014) بیش از 2244 بار حریم هوایی یونان را نقض کرده اند. آیا یونان می بایست هر بار جنگنده های ترکیه را ساقط می کرد؟

به نظر می رسد، ترکیه بسیار عصبی است. دمشق، مسکو و تهران در حال پاکسازی «جبل الترکمان»، منطقه ای هستند، که بخش مهمی از داشته های آنکارا برای ساقط کردن نظام سوریه را بر باد می دهد. اردوغان این موضوع را تاب نیاورد و ظاهرا بدون هماهنگی کلی با «ناتو» و فقط با اطلاع آمریکا چنین اقدام خطرناکی را مرتکب شد؛ اقدامی که به گفته پوتین بر روابط مسکو-آنکارا تبعات سنگینی خواهد داشت.

اگر تا دیروز جنگنده های ترکیه می توانستند با آسودگی خاطر تا مرز لاذقیه بیایند، از امروز باید فکر موشک های ضدهوایی روسیه را بکنند.

تبعات ساقط کردن سوخو-24، به لاذقیه محدود نخواهد ماند. جبل الترکمان و تروریست هایی که مورد حمایت ترکیه هستند، اکنون زیر آتش سنگین جنگنده های روسیه و سوریه هستند. تبعات این اقدام به این سادگی یقه اردوغان را رها نخواهد کرد.

انتهای پیام/ص

http://fna.ir/8V1KIH
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied