شمانیوز
شما نیوز

بدون حمایت آمریکا، حملات سعودی به یمن ممکن نیست/ نظامیان آمریکایی در قالب واحد سعودی در جنگ یمن فعالیت می‌کنند

پایگاه خبری آمریکایی در یادداشتی با اذعان به «کمک‌های روزانه» واشنگتن به عربستان سعودی در حملات به یمن نوشت: «نظامیان آمریکایی در واحد سعودی در حال کمک به برنامه‌ریزی برای حملات هوایی هستند».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری آمریکایی در مطلبی با عنوان «جنگ سعودی در یمن با کمک آمریکا صورت می‌گیرد»، از نقش مستقیم واشنگتن در حملات ریاض به یمن و بی‌توجهی دولت باراک اوباما به تلفات غیرنظامی یمنی انتقاد کرد.

خبرنگار بخش مطالب مربوط به پنتاگون در فارین پالیسی نوشت: «بمب‌های خوشه‌ای منفجر نشده و عمل نکرده، به طرز بیش از بیشی در مزارع و روستاهای یمن دیده می‌شود که این یادآور تداوم جنگ هوایی عربستان سعودی و همینطور نقش گسترده اما کم‌تر شناخته شده آمریکا در تسلیح و سوخت‌رسانی جنگنده‌های ریاض است».

«پل مک لیری» در این مطلب با اشاره به آغاز حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن در ماه مارس، تاکید کرد که قرار بود با «قدرت هوایی و حملات هوایی سریع» نیروهای انصارالله و متحدان آن را از صنعا پایتخت بیرون کنند، اما «پس از 8 ماه از آغاز حملات، جنگ تازه تشدید شده است».

نویسنده ادامه داد: «اول، نیروهای زمینی عربستان سعودی و امارات با خودروهای زرهی ساخت آمریکا به کشور(یمن) حمله کردند. بعد صدها سرباز از مصر، قطر و سودان هم به آنها پیوستند».

خبرنگار آمریکایی در بخش دیگری از یادداشت خود اذعان کرد که حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی بیشتر «غیرنظامیان» یمنی را هدف قرا می‌دهد.

وی افزود: «سازمان ملل تخمین می‌زند که جنگ به مرگ بیش از 2500 غیرنظامی شامل صدها زن و کودک منجر شده است».

او ادامه داد: «یک عضو ارشد نیروی هوایی پادشاهی سعودی چندی پیش تاکید کرد که کشورش متعهد به "قوانین، مقررات بین‌المللی و کنوانسیون ژنو است". علی رغم افزایش تعداد مرگ غیرنظامیان او گفت "ما غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهیم"».

«مک لیری» نوشت: «ریاض با انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشر روبه رو شده است و آنها نیروی هوایی این کشور را به بمباران و هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی بدون آنکه پس از آن تحقیقی درباره آن صورت گیرد، متهم کرده‌اند».

او با اذعان به حمایت‌های آمریکا از عربستان سعودی افزود: «اما برخی از تقصیرها را باید به پای واشنگتن نوشت. حملات و بمباران روزانه بدون حضور مستمر هواپیمای سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا و فروش میلیاردها تسلیحات و مهمات به ریاض و متحدانش از سوی شرکت‌های آمریکایی ممکن نمی‌بود».

این خبرنگار حوزه پنتاگون ادامه داد: «هواپیماهای آمریکایی در حمایت از حملات(سعودی به یمن) از 5 آوریل، کمتر از دو هفته از زمان آغاز حملات به یمن شروع به پرواز کردند. بر اساس آمارهایی که وزارت دفاع آمریکا آن را ارائه کرده تا 13 نوامبر، هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی 471 سورتی پرواز برای 2443 بار سوخت رسانی مجدد به هواپیماهای ائتلاف(عربستان) انجام دادند. در مجموع، پروازهای آمریکا حدود 3926 ساعت برای تحویل سوخت بوده است».

«لیری» همچنین نوشت: «جنگنده‌های ساخت آمریکا که خلبانان عربی از آن استفاده می‌کنند، در درجه اول از مهمات ساخت آمریکا استفاده می‌کنند و اخیرا واشنگتن پذیرفته که 1.29 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی بفروشد. این فروش شامل 22000 بمب، 1000 بمب لیزری هدایت شده و بیش از 5000 "کیت" است که می‌تواند بمب‌های قدیمی را به بمب‌های هدایت شده جی‌پی‌اس ارتقا دهد».

در این مطلب می‌خوانیم: «با وجود تلفات غیرنظامی حملات هوایی(به یمن)، مقامات ارشد نظامی آمریکا از اینکه درباره مداخله و نقش خود در برنامه‌ریزی برای جنگ حرف بزنند، ابایی نداشته‌اند. از چندی پیش تاکنون پرسنل نظامی آمریکا در یک مرکز برنامه ریزی عربستان سعودی در حال کمک به برنامه‌ریزی روزانه سعودی‌ها و تامین کمک اطلاعاتی برای هماهنگی پروازها هستند که این موضوع را ژنرال چارلز کیو براون فرمانده مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا همین ماه در نمایشگاه هوایی دوبی گفت».

نویسنده ادامه داد: «در عین حال، دولت اوباما کاملا قاطعانه پشت متحدان خلیج(فارس) خود ایستاده است. ماه قبل بود که مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه گفت "دلیل اینکه سعودی‌ها در حال چنین حملات هوایی هستند تداوم خشونت براه افتاده توسط شورشیان حوثی است". او تایید کرد که حملات هوایی تلفات غیرنظامی داشته اما هیچ طرفی را مسئول نشناخت و گفت که سیاستمداران آمریکایی "همیشه خواستار خویشتنداری در انجام حملات هوایی هستند" وقتی آنها در نزدیکی مناطق غیرنظامی انجام می‌شود».

مک لیری در پایان نوشت: «آمریکا چشمان خود را به روی حملات هوایی و مرگ غیرنظامیان بسته است. تنها چند هفته پس از حمله آمریکا به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان که به مرگ 14 پرسنل آن انجام شد، یک جت سعودی یک بیمارستان دیگر پزشکان بدون مرز را در یمن هدف قرار داد. اگرچه این سازمان گفته کسی کشته نشده اما تخریب بیمارستان احتمالا 200000 یمنی را از مراقبت‌های پزشکی محروم خواهد کرد. در حالی که ریاض مسئولیت خود را برای حمله هوایی رد کرده، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل سریع واکنش نشان داد و گفت که او "حملات هوایی ائتلاف به رهبری سعودی را محکوم کرد"».

انتهای پیام/م

http://fna.ir/9TB8VK
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied