شمانیوز
شما نیوز

رحیم‌پور: حجم مبادلات اقتصادی با روس‌ها افزایش می‌یابد/ جزایری: ترکیه اشتباه خود را جبران نکند، دچار آسیب خواهد شد

معاون وزیر امور خارجه گفت: حجم تبادلات اقتصادی تهران مسکو افزایش خواهد یافت و در این زمینه اقداماتی انجام دادیم.

به گزارش مشرق، رحیم پور معاون وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد با اشاره به اینکه برجام ارتباطی به روابط تهران مسکو ندارد و منافع ملی ما این است که با همه دنیا روابط خوبی داشته باشیم اظهار داشت: حجم تبادلات اقتصادی تهران مسکو افزایش خواهد یافت و در این زمینه اقداماتی انجام دادیم.
وی با اشاره به پیشنهاد سرمایه گذاری دو و 5 میلیارد دلاری از سوی روس ها و امضای دو قرارداد نیروگاه هسته ای عنوان داشت: روسیه متحد ما در سوریه بوده و حضور روسیه در سوریه صحنه معادلات را به هم ریخته و ضمنا ما در حال تحویل گرفتن اس 300 هستیم و البته سقوط جنگنده روسی در سوریه معنادار بوده و این نشان از شکست تروریسم است.
رحیم پور با اشاره به اعتراض اردوغان به اقدام مشابهی که چند سال پیش رخ داده بود گفت: پس از این اتفاق لاوروف با ظریف تماس گرفت و در این زمینه صحبت کردند اما ما با طرف ترکیه ای صحبتی در این زمینه نداشتیم.
معاون وزیر امور خارجه با بیان این که این حادثه غیرمترقبه بود یادآور شد: ترکیه باید خیلی مراقب آمریکا باشد زیرا روس ها در این موضوع خویشتن داری کردند و بازنده اصلی سرنگونی جنگنده داعش و افراط گرایان و حامیان آن ها هستند.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری سردار سرتیپ سید مسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به تلاش آمریکا و هم پیمانانش در سوریه در 5 سال اخیر در راستای ضربه زدن به این کشور عنوان داشت: مقاومت در کنار ملت سوریه و در مقابل صف طویل دشمنان این کشور قرار دارد.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ضرباتی که اخیرا به لحاظ نظامی به تروریست ها و داعش وارد شده باعث عصبانیت آمریکا و هم پیمامانش گردیده و این نتیجه عکس العمل به موفقیت های سوری (سرنگونی جنگده روسی) بوده است.
وی عنوان داشت: وضعیت ناتو و آمریکا در منطقه به گونه ای نیست که دخالت آشکار داشته باشد و این موضوع جای نگرانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه روسیه سعی کرده وارد حاشیه نشود و وارد حاشیه نیز نخواهد شد چون با یک اقدام احساسی وارد قضیه نشده عنوان داشت: ترکیه دچار یک خطای بزرگ شده و اگر جبران نکند آسیب خواهد داد.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری جهانگیر کرمی استاد دانشگاه و مدیر گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران با اشاره به تحکیم روابط ایران و روسیه در راستای ثبات امنیت غرب آسیا عنوان داشت: دولت ترکیه تلاش می کند تا روند مذاکرات سوریه را به هم بزند.
وی درباره واکنش روسیه به حمله ترکیه گفت: واکنش روسیه تحکیم مواضع این کشور در داخل سوریه و استقرار نیروهای نظامی جدی تر و تلاش شدیدتر علیه تروریست ها در داخل سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه و در گام سوم مقابله به مثل و سرنگون کردن یکی از جنگنده‌های ترکیه است.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری محمدرضا باقری سفیر اسبق ایران در ترکیه با اشاره به رابطه عمیق ایران و روسیه و این که خلق تشنج در منطقه غرب آسیا مورد قبول نیست خاطر نشان کرد: آقای اردوغان تجدیدنظری در رفتار و گفتارش داشته باشد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied