شمانیوز
شما نیوز

کوتاهی‌هایی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است

یکی از مراجع تقلید گفت: چون در حوزه اجرا کوتاهی‌هایی صورت گرفته شاهد مشکلاتی نیز در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار با رئیس و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه فعالیت در زمینه وقف و احیای موقوفات توفیقی الهی محسوب می شود اظهار کرد: می توان گفت هر نفسی که در این مسیر و هر کار خیری بر می آید و فرو می رود به عنوان ثواب اعمال انسان ثبت می شود.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل این است که صدا و سیما حداقل هفته ای یک یا دو ساعت برنامه را به سازمان اوقاف اختصاص دهد تا این سازمان بتواند به صورتی شفاف در زمینه فعالیت های اطلاع رسانی کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آگاهی دادن به مردم در زمینه وقف سبب می شود اعتماد عمومی به این مسئله هم افزایش یابد گفت: باید همه هزینه هایی که صورت می گیرد را به صورت شفاف برای مردم بیان کنید تا آنها نسبت به وقف اموال خود اعتماد بیشتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: زمانی که اطلاع رسانی در مورد وقف بیشتر شود، این صدقه جاریه در سطح جامعه گسترش می یابد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه وقف در زمینه تعاون اجتماعی تاثیرات فراوانی دارد گفت: نیت های خیر فراوانی در زمینه وقف وجود دارد که باید در این زمینه هم اطلاع رسانی خوبی صورت بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: ترغیب مردم به سمت وقف باید از راهکارهای صحیح صورت بگیرد که یکی از آنها تبلیغ در صدا و سیماست و در سازمان اوقاف هم افرادی هستند که بیان خوبی دارند و می توانند برنامه های این چنینی را اجرا کنند.

وی افزود: در زمینه اعزام مبلغ توسط سازمان اوقاف به مناطق مختلف و در ایام متفاوت سال هم باید توجه داشت که که مبلغانی به صورت تخصصی تربیت شوند و بتوانند ابعاد مختلف این صدقه جاریه را برای مردم تبیین کنند.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف توانسته است فعالیت های خوبی را سامان دهی کند که از جمله آنها اقدامات قرآنی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه لازم است افرادی هم برای عملی ساختن احکام قرآن در کنار حفظ و ترتیل این کتاب آسمانی تربیت شوند گفت: از جمله دستورات قرآنی می توان به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد که هر چند در این زمینه صحبت های زیادی شده ولی هنوز شاهد اقدامات عملی نیستیم.

وی تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که نتوانیم حکمی الهی همچون امر به معروف و نهی از منکر را اجرایی کنیم.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه دولت می تواند بحث عفاف و حجاب را از ادارات دولتی شروع کند گفت: البته چون در حوزه اجرا کوتاهی هایی صورت گرفته شاهد مشکلاتی نیز هستیم که از آن جمله می توان به جلوگیری از اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه قم به فعالیت در زمینه نگارش تفاسیر قرآنی به عنوان یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف اشاره و تصریح کرد: فقه مقارن در طول تاریخ نوشته شده ولی هنوز کتابی تفسیری در این حوزه نداریم.

وی با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف همگانی محسوب می شود عنوان کرد: می توان با اطلاع رسانی صحیح، نیت های واقفان را به این سمت هدایت کرد.

آیت الله نوری همدانی به مشکل موقوفه خواری در گذشته اشاره کرد و افزود: در قدیم برخی افراد موقوفه خوار وجود داشته اند که البته در نظام اسلامی با این امر مبارزه شده است؛ احیای موقوفات اقدام مهمی است که سازمان اوقاف با جدیت آن را دنبال می کند و البته این امر باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: برپایی مجالس تعزیه هم جزو نیت های برخی واقفان است که البته باید توجه داشت تعزیه به شکل صحیح و به دور از هرگونه منکراتی باشد تا تاثیر خود را برجا بگذارد و چه بسا که شبیه خوانی صحیح تاثیری به مراتب بیش از یک منبر سخنرانی داشته باشد.

انتهای پیام/78004/ط40

http://fna.ir/BZ6N1D
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied