شمانیوز
شما نیوز

گزارش خبرنگار ایسنا از حال و هوای رقابت در وزن 94 کیلوگرم

در روزی که سهراب مرادی به لحاظ قانونی شرایط حضور در دسته 94 کیلوگرم مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری را نداشت، علی هاشمی با تلاش فراوان در جایگاه هشتم قرار گرفت تا امتیاز مناسبی برای ایران بدست آورد.

در روزی که سهراب مرادی به لحاظ قانونی شرایط حضور در دسته 94 کیلوگرم مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری را نداشت، علی هاشمی با تلاش فراوان در جایگاه هشتم قرار گرفت تا امتیاز مناسبی برای ایران بدست آورد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به هیوستون، علی هاشمی وزنه‌بردار جوان ایران در دسته 94 کیلوگرم که برای نخستین بار رقابتهای جهانی وزنه‌برداری را تجربه می کرد، اولین ورزشکار گروه A دسته 94 کیلوگرم رقابتهای جهانی بود که به روی تخته آمد. این نشان می‌داد این وزنه بردار که به عنوان نفر جایگزین سهراب مرادی پا به عرصه رقابتها گذاشته، پائین‌ترین وزنه را در میان 11 وزنه‌بردار برای شروع رقابت انتخاب کرده است. این درحالی بود که سهراب مرادی با پیراهن آبی خوش رنگ در یکی از صندلی‌های نزدیک صحنه به تنهایی رقابت دسته 94 کیلوگرم را تماشا می کرد. او براساس رکوردهایی که داشت، می توانست امروز در این صحنه بدرخشد و ستاره‌ای جدید در آسمان وزنه‌برداری ایران و جهان باشد، اما صد افسوس که این ورزشکار شایسته به دلیل قوانین دست و پا گیر حاکم بر رقابتهای ورزشی امروز باید در میان تماشاگران حسرت حضور در مسابقه‌ها را داشته باشد. سهراب مرادی حتی این روزها با حضور در محل تمرین ورزشکاران، چنان وزنه‌هایی را بالای سر برد که در سطح رکوردهای جهان است، اما باید این امید را داشته باشیم که مرادی بتواند در المپیک نامش را وارد لیست مدال آوران المپیک کند.

با این مقدمه، علی هاشمی در نخستین حرکت یک ضرب برای مهار وزنه 166 کیلوگرم به روی تخته آمد و در مهار آن موفق بود. او چند لحظه بعد در میان تشویق تماشاگران و درحالیکه هنوز رقابتها گرم نشده بود برای بالای سر بردن وزنه 173 کیلوگرم به روی تخته آمد و در مهار این وزنه بخوبی عمل کرد تا به میانه‌های جدول رده بندی رقابتها صعود کند. کادر فنی وزنه 175 کیلوگرم را برای بار سوم حرکت دوضرب او انتخاب کردند که او در مهار این وزنه موفق نبود تا برود و برای حرکت دوضرب آماده شود.

یکی از اتفاقهای بسیار مهم این دسته در حرکت یکضرب، عدم موفقیت بسیاری از وزنه برداران در رکوردهای انتخابی بود. به طوریکه 11 وزنه بردار این دسته، 33 شانس برای مهار وزنه داشتند که از این تعداد تنها چهارده حرکت صحیح ثبت شد. این یعنی حدود شصت درصد فرصتهای مهار وزنه در این دسته به هدر رفت. همچنین در این دسته یک وزنه بردار حذف شد، شش وزنه بردار تنها یک حرکت صحیح و چهار وزنه بردار دو حرکت صحیح داشتند. در حرکت یکضرب این گروه هیچ وزنه‌برداری در هر سه حرکت موفق نبود.

در پایان حرکت یکضرب نیز وزنه بردار روس با رکورد 181 کیلوگرم اول، وزنه بردار لیتوانی با 180 کیلوگرم در مکان دوم قرار گرفت و وزنه بردار قزاق سوم شود. علی هاشمی نیز در حرکت یکضرب با همان رکورد 173 کیلوگرم هشتم شد.

*** دوضرب

اگرچه ستاره بی‌همتای این وزن ایلیا ایلین از قراقستان است، اما قزاقها با ارتقای وزن ایلین، دو وزنه‌بردار بسیار قدرتمند برای این دسته تربیت کرده‌اند که هرکدام می‌توانند برای خود ستاره‌ای در دنیای وزنه‌برداری باشند. ژاسولان کایدیربایف و الماس اوتشوف دو وزنه‌بردار قدرتمند قراقستان در این دسته هستند که در این رقابت هم خوش می‌درخشیدند.

در آغاز حرکت دوضرب، وزنه‌بردار روس که با رکورد 181 کیلوگرم طلای یکضرب را برده بود، در دوضرب با پائین‌ترین وزنه انتخابی یعنی 200 کیلوگرم شروع کرد تا عملکرد او کمی تعجب برانگیز باشد. پس از موفقیت او در مهار این وزنه نوبت به علی هاشمی رسید تا با مهار وزنه 201 کیلوگرم، حداقل از حذف رهایی یابد و بتواند برای تیم ایران امتیاز کسب کند. هاشمی چند لحظه بعد با تشویق تماشاگران پرتعداد ایرانی، برای مهار وزنه 207 کیلوگرم به روی تخته آمد، اما متاسفانه وزنه برروی سینه او جفت و جور نشد و از دستش افتاد. او دو دقیقه استراحت کرد و دوباره برای مهار همین وزنه به روی تخته آمد. وزنه‌ای که به مهار او بسیار نیاز داشت. او این بار وزنه را به سختی بلند کرد و ایستاد. کمی صبر کرد. شرایط ثانیه به ثانیه سخت تر می شد، اما در نهایت هاشمی با غیرتی مثال زدنی وزنه را بالای دست برد و ایستاد تا سه چراغ سفید نصیبش شود.

با اتمام فرصتهای هاشمی، حالا دیگر وزنه برداران باید به روی تخته می آمدند. یکی از نکات جالب این دسته، حضور وزنه بردار حذف شده چینی در حرکت یکضرب بود که خواست شانسش را برای حکرت دوضرب نیز امتحان کند. اگرچه او می دانست در مجموع جایی در جدول رده بندی نخواهد داشت، اما می توانست برای مدال دوضرب تلاش کند. او دوبار نیز در دوضرب ناموفق بود تا در آخرین شانس خود در این دوره از رقابتها وزنه 219 کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت دوضرب پنجم شود.

پس از این نوبت به دو وزنه بردار قزاق رسید تا در رقابت با یکدیگر حتی به رکورد جهانی هم حمله کنند. البته وزنه بردار بلاروسی نیز پا به پای این دو وزنه بردار قزاق آمد تا آنها حتی تا آخرین لحظه رقابت نفس راحتی نکشند. در دو حرکت پایانی رقابت، الماس اوتشوف و وادیم استرالتسو از بلاروس هرکدام با انتخاب وزنه 234 کیلوگرم قصد ثبت حدنصابی در جهان داشتند که هیچ کدام در مهار این وزنه موفق نبودند.

در پایان این مسابقه، استرالتسو از بلاروس با رکورد مجموع 405 کیلوگرم قهرمان جهان شد، اوتشوف با رکورد مجموع 402 کیلوگرم دوم شد و کیدیربایف دیگر وزنه بردار قزاق در جایگاه سوم قرار گرفت.

انتهای پیام

71352

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied