شمانیوز
شما نیوز

آماده‌ی پاسخگویی به منتقدان هستیم

کارگردان و نویسنده‌ی سریال در حال پخش «معمای شاه» به توضیح این مطلب پرداخت که برای به تصویر کشیدن تاریخ معاصر در کارش از چه مستندات تاریخی استفاده کرده است‌ و آیا این نگرانی را دارد و احتمال می‌دهد که «معمای شاه» با واکنش‌هایی از سوی تاریخ‌شناسان و شاهدان عینی تاریخ معاصر روبه‌رو شود؟

کارگردان و نویسنده‌ی سریال در حال پخش «معمای شاه» به توضیح این مطلب پرداخت که برای به تصویر کشیدن تاریخ معاصر در کارش از چه مستندات تاریخی استفاده کرده است‌ و آیا این نگرانی را دارد و احتمال می‌دهد که «معمای شاه» با واکنش‌هایی از سوی تاریخ‌شناسان و شاهدان عینی تاریخ معاصر روبه‌رو شود؟

وی اعلام کرد که برای سریال «معمای شاه» 5600 نسخه سند رصد و 150 عنوان کتاب برای این کار پیش‌نویسی شده است.

محمدرضا ورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: طبیعتا این نوع کارها و همچنین کل کارهایی که قصه‌شان در تاریخ می گذرد، موافق و مخالفانی دارند و این مساله اجتناب‌ناپذیر است و ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم که کار خودمان را انجام بدهیم، نه در حوزه مخالفان خیلی مخالف هستیم و نه بابت موافقان خیلی خوشحال هستیم؛ چراکه معتقدیم باید کارمان را انجام بدهیم و این کار باید در مسیر درست انجام شود. شاید «معمای شاه» به مذاق یک عده سازگار نباشد و عده‌ای تعلق خاطری به رژیم گذشته داشته باشند، بالاخره نمی‌شود همه را راضی نگه داشت ولی می‌توانم به جرأت بگویم که به یاری خدا ما اکثریت را خواهیم داشت و آنچه باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم. همچنین یکی دیگر از کارهایی که باید در «معمای شاه» انجام می‌دادیم این است که ما به مستندات تاریخی مومن باشیم و بوده‌ایم. ما کاملا این فضا را قائل هستیم که این وفاداری را رعایت کنیم.

او ادامه داد: در سریال «معمای شاه» آقای دکتر حقانی، مشاور پژوهشی ما بودند و ما را در این زمینه همراهی کردند. همچنین ما 5600 نسخه سند در این کار را رصد کردیم و 150 عنوان کتاب پیش‌نویسی شده است که به نظرم نمی‌توان به سادگی از آنها عبور کرد و بگویند تاریخ تحریف شده است و خلاف واقعیت بوده است؛ بنابراین نمی‌شود به راحتی به روی زحمات یک عده آدم خط بطلان کشید. به هر حال ما آمادگی کامل را داریم که پاسخ بدهیم و قطعا هم موافقان و مخالفانی در کارمان خواهیم داشت ولی من این پروژه را به ملت شریف ایران تقدیم می‌کنم و برای من عموم ملت مهم هستند؛ چراکه خدمت‌گزار مردم شریف ایران هستیم.

ورزی سپس درباره اینکه آنتن تلویزیون پس از سریال «کلاه پهلوی» برای مدتی از سریال‌های تاریخی الف ویژه خالی شد و این مساله باعث تشنگی مخاطبان شد، در پاسخ به اینکه در سریال «معمای شاه» چقدر فرصت دیده شدن وجود دارد؟ اظهار کرد: بعد از سریال «کلاه پهلوی» باکس جمعه‌ شب‌ها پوششی برای کار الف ویژه نداشته است، البته طی این مدت کارهای تکراری به روی آنتن می‌رفت ولی ما کار جدیدی نداشتیم. سریال «معمای شاه» می‌تواند مدت طولانی آنتن تلویزیون را پوشش‌دهی کند و امیدواریم که در حوزه تاریخ معاصر ایران، بتواند برای جامعه مفید واقع شود.

کارگردان «معمای شاه» در ادامه درباره انتخاب بازیگر نقش آیت‌الله بروجردی در سریالش اعلام کرد که هنوز برای انتخاب این بازیگر به قرارداد قطعی نرسیده‌اند و مشخص نیست که چه کسی را برای ایفای این نقش انتخاب کنند.

وی همچنین درباره حضور داریوش ارجمند در «معمای شاه» و گفت‌وگویی که پیش از این مبنی بر نادرست خواندن حضورش در این پروژه و ایفای نقش آیت‌الله بروجردی اعلام کرده بود، توضیح داد: حدود یک ماه پیش با آقای ارجمند برای حضورش در «معمای شاه» تلفنی صحبت کردم و برای ایفای نقش آیت‌الله بروجردی به یک توافق اولیه رسیدیم و قرار شد بعد از اینکه متن بخش آیت‌الله بروجردی کامل شد، ایشان متن را مطالعه کنند اما نمی‌دانم بر چه اساسی این مصاحبه را انجام داد و اعلام کرد که از هیچ چیز اطلاعی ندارد.

ورزی در بخشی دیگر از گفته‌هایش درباره اینکه چقدر از تصویربرداری سریال «معمای شاه» باقی مانده است و لوکیشن‌های بعدی این سریال تاریخی چه مکان‌هایی است؟ اعلام کرد: حدود 25 درصد از تصویربرداری این مجموعه باقی مانده است. فکر می‌کنم نهایتا تا 9 ماه آینده کل کارمان را در این پروژه به پایان برسانیم. داستان «معمای شاه» بیشتر در شهرک سینمایی غزالی می‌گذرد اما لوکیشن‌های دیگری همچون مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار سابق)، زندان قصر و بندر نوشهر در کار داریم. لوکیشن نوفل‌لوشاتو را هم قرار است بسازیم و قرار نیست به پاریس برویم. همچنین ممکن است توافقاتی هم انجام شود که بتوانیم در یکی از محوطه‌های حرم مطهر امام خمینی(ره) دکوری بسازیم و فعلا مذاکرات اولیه را با موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) انجام داده‌ایم اما هنوز به قطعیت نرسیده است. ما در کل لوکیشن‌های زیادی در این سریال داریم اما بیشتر کار در شهرک سینمایی غزالی بازسازی شده است.

کارگردان سریال‌های «تبریز در مه»، «سال‌های مشروطه» و «عمارت فرنگی» در پاسخ به اینکه آیا در طول ساخت «معمای شاه» مشکلی برای تولید نداشته‌اند و اینکه صداوسیما چقدر با این پروژه همکاری کرده است؟ بیان کرد: سازمان صداوسیما از رییس محترم سازمان گرفته تا معاونت محترم سیما که من واقعا از آن‌ها تشکر می‌کنم، واقعا همت بالایی داشتند و تا به حال هم با ما همراه بودند. واقعا در شرایط سختی که ما می‌دانیم و اذعان داریم که وجود دارد،‌لحظه‌ای ما را تنها نگذاشتند و ما هم در مقابل تمام تلاش‌مان را کردیم تا یک کار ماندگار ارائه دهیم.

ورزی سپس در پیامی خطاب به بینندگان سریال «معمای شاه» گفت: با تمام وجودم و با وضوح قلبم «معمای شاه» که اثر چندین سال زحمت خودم و همکاران عزیزم است را به ملت شریف ایران تقدیم می‌کنم و امیدوارم که خوششان بیاید و دعا می‌کنم که کار مورد پسندشان واقع شود. ما هر چه داریم از مردم است و هرچه که هستیم صدقه سر مردم عزیزمان است. اکنون هر تلاشی هم که می‌کنیم به خاطر ملت شریف ایران است؛ بنابراین من «معمای شاه» را به مردم عزیزمان هدیه می‌کنم و امیدوارم که مورد توجه منتقدان قرار بگیرد و خواص هم از این مجموعه خوششان بیاید.

کارگردان و نویسنده سریال الف ویژه‌ی «معمای شاه» در بخش انتهایی گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره‌ی یک ساله شدن ریاست سازمان صداوسیما و اینکه این مدت چطور گذشت؟ اظهار کرد: مسلما اداره کردن سازمانی مثل صداوسیما بسیار دشوار است. آقای دکتر سرافراز قبل از تصدی ریاست سازمان صداوسیما در فضای مدیریتی‌اش نشان داد که در این فضا تبحر، شناخت و تسلط دارد و من اعتقادم بر این است که ایشان در طول این یک سال خیلی فضای سازمان صداوسیما را به سمت بهبودی بودجه پیش برد. من هم به عنوان کسی که تولید می‌کنم و در جریان مشکلات سازمان و در عین حال محاسن سازمان صدا و‌سیما هستم می‌توانم به جرأت بگویم طی این یک سالی که گذشت سازمان صداوسیما به یک بالانس و تعادلی دست پیدا کرد که محصولش را می‌توانیم سال آینده برداشت کنیم.

ورزی در تکمیل صحبت‌هایش تصریح کرد: بنابراین اینکه بخواهیم سریع قضاوت کنیم و بگوییم در یک سالی که گذشت باید بهترین اتفاقات در سازمان صداوسیما افتاده باشد، بی‌انصافی و تصور اشتباهی است. به نظرم تا همین حالا هم که ایشان موفق شدند فضای صدا‌و‌سیما را به یک آرامش نسبی نزدیک کنند، جای خوشحالی دارد. به هر حال چیزی که در چارت جدید سازمان صداوسیما دیده می‌شود خیلی حرفه‌ای و موثر است و در برداشت محصولات قطع به یقین اتفاق خوبی خواهد افتاد. هنوز فصل برداشت محصول نیست و فقط موقع کاشت است.

به گزارش ایسنا، سریال تاریخی «معمای شاه» به تهیه‌کنندگی علی لدنی و کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی هر هفته جمعه‌ها ساعت 22 از شبکه اول پخش می شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied