شمانیوز
شما نیوز

سازندگی اقتصادی با بسیج سازندگی / بسیج مروج فرهنگ محرومیت‌زدایی

محرومیت‌زدایی از مهمترین اهداف بسیج سازندگی است که در استان همدان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان بسیج سازندگی در سال 79 به فرمان مقام معظم رهبری جایگزین جهاد سازندگی شد و از ابتدای تشکیل این سازمان فعالیت های مهم و قابل توجهی در آن شکل گرفته که بازگویی این خدمات زمینه ساز آشنایی بیشتر اقشار مختلف مردم با این مجموعه می شود.

محرومیت زدایی، اردو های جهادی و اقتصاد مقاومتی سه محور مهم بسیج سازندگی است که اطلاع رسانی در خصوص خدمات صادقانه بسیج سازندگی از وظایف رسانه هاست.

به بهانه هفته بسیج و به منظور معرفی بیشتر بسیج سازندگی و خدمات ارائه شده در این نهاد خبرنگار فارس گفت و گویی با مسئول بسیج سازندگی به منظور تشریح اقدامات و اهداف این سازمان ترتیب داد.

شهرام صادقی با اشاره به اهداف بسیج سازندگی اظهار کرد: غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از نیرو و نشاط جوانان در سازندگی کشور با برگزاری اردوها، کمک به دولت در خدمات رسانی؛ محرومیت زدایی و سازندگی با اولویت در روستاها و نقاط محروم و مرزی، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی (طرح تولیدی و تبدیلی)، کمک به تحقق اهداف و راهبردها در حوزه های سازندگی و محرومیت زدایی، کمک به عمق بخشی داخلی نظام و مقابله با تهدید نرم، هم افزایی ظرفیت های موجود در کشور و سازماندهی و اعزام گروه های جهادی از مهمترین اهداف است.

وی با بیان اینکه طرح های قابل اجرا در بسیج سازندگی کوتاه مدت و زودبازده است گفت: اردوهای یک روزه سازندگی حلقه صالحین شامل واکسیناسیون دام و طیور، برداشت محصول، هرس کردن و جمع آوری محصول، اجرای پروژه های عمرانی از قبیل ساخت مدارس کوچک، مساجد و حسینیه ها، مراکز بهداشتی، آب رسانی و بهسازی راه روستایی، در عرصه کشاورزی تولید و کاشت نهال و آبخیز داری، بهسازی و زیباسازی مدارس است.

مسئول بسیج سازندگی همدان افزود: در عرصه سلامت نیز اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم و روستاها، ایجاد بیمارستان های صحرایی، ویزیت رایگان و ارائه آموزش های بهداشتی، در بحث آموزش فنی و حرفه ای با مشارکت در تشکیل کارگاه های آموزش فنی و مهارتی در روستاها به منظور ایجاد زمینه های اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، توسعه مهارت های فنی و در عرصه های علمی، آموزشی، مشاوره ای و کلاس های جبرانی و سوادآموزی با تشکیل کلاس های جبرانی و تقویتی و ارائه خدمات مشاوره تحصیلی را در اردو های جهادی داریم.

*افزایش تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی با تشخیص حوزه های فشار و تحریم ها باید برای کنترل و بی اثر کردن آن ها باور، مشارکت همگانی و مدیریت عقلانی و مدبرانه داشته باشیم.

صادقی یاد آور شد: اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت ها و تولیدات داخلی به جای مصرف محصولات خارجی و ایجاد اشتغال و افزایش تولید است.

وی بیان کرد: مسئولان و اندیشمندان باید با هوشیاری بر فشارها و ضربه های اقتصادی از دشمن غلبه کرده و در برای دستیابی به اقتصاد پویا در دام دشمنان گرفتار نشوند.

مسئول بسیج سازندگی همدان گفت: افزایش تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و ضرورت افزایش بهره وری و ماندگاری تولیدات به ویژه در محصولات کشاورزی و غذایی و در روستاها است.

وی با بیان اینکه کشور ما قابلیت های فراوانی در بخش دامپروری، کشاورزی، شیلات و آبزیان دارد تصریح کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و صنایع روستایی به عنوان پشتیبان و مکمل فعالیت های بخش کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، شیلات، جنگل و مرتع قادریم به خودکفایی دست یابیم.

صادقی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در بسیج سازندگی افزود: ایجاد اشتغال برای 600 نفر به صورت مستقیم با ارائه تسهیلات، مرمت و بازسازی 6 مسجد، ساماندهی و بهسازی دو گلزار شهدا و یک خانه عالم در شهرستان از اقدامات انجام شده بسیج سازندگی بوده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه همدان نیز در خصوص مأموریت های بسیج سازندگی اظهار کرد: عرصه های 12گانه اقتصاد مقاومتی و 14 گانه صنایع تبدیلی از مأموریت های مهم بسیج سازندگی است.

احمد حبیبی ادامه داد: در بسیج سازندگی به عرصه هایی که کمتر مورد توجه و حمایت قرار گرفته از جمله پرورش بلدرچین، پرورش ماکیان، کشت زعفران، احیای باغات، کشت و فرآوری گیاهان دارویی و خشک کن و پودر کن در صنایع تبدیلی پرداخته می شود.

وی یاد آور شد: فرآوری گیاهان دارویی و تولید عرقیات گیاهی به شکل سنتی و خانگی انجام می شود و بسیج سازندگی برای تولید انبوه این محصولات برنامه ریزی و اهدافی را در نظر دارد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه همدان خاطر نشان کرد: بسیج سازندگی با حمایت از صنایع تبدیلی از جمله خشک کردن و پودر کردن میوه جات و سبزیجات به این بحث نیز ورود کرده است.

*1.5 میلیارد تومان اعتبار استان در بسیج سازندگی

وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای انجام مأموریت ها در بسیج سازندگی افزود: 1.5 میلیارد تومان اعتبار از مرکز به بسیج سازندگی همدان برای اجرای مأموریت های محوله اختصاص داده شد.

حبیبی به استفاده از تسهیلات حتی برای بسیجیان عادی اشاره کرد و ادامه داد: متقاضیان بسیجی با ارائه مدارک مورد نیاز می توانند از تسهیلات 5 تا 30 میلیون تومانی بسیج سازندگی برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در بسیج سازندگی کلاس های آموزشی در عرصه های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی برگزار می شود گفت: کلاس ها به منظور توسعه فعالیت های صورت گرفته در پایگاه ها و مساجد برگزار می شود و آموزش دیدگان می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

*توسعه مشاغل خانگی از اهداف بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه همدان بیان کرد: ایجاد اشتغال و توسعه مشاغل خانگی از اهداف و مأموریت های بسیج سازندگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

یکی از بانوان بسیجی فعال در زمینه خوداشتغالی استان با اشاره به آغاز فعالیت خود از پنج سال پیش اظهار کرد: در ابتدا با تهیه 10 قطعه جوجه بوقلمون فعالیتم را در روستای یکانه جاده ملایر آغاز کردم و در سال های بعد این تعداد را افزایش دادم.

مرجان مرادی با بیان اینکه امسال به دلیل کمبود بودجه برای تهیه خوراک بوقلمون ها مشکل داشتم افزود: با دریافت مبلغی وام از بسیج سازندگی که در توسعه کار بسیار موثر بود تعداد بوقلمون ها را در سال جاری به 100 قطعه افزایش دادم و مشکل تهیه خوراک نیز رفع شد.

وی با تأکید بر اینکه بانوان می توانند در عرصه های مختلف از جمله عرصه اقتصادی حضور داشته باشند تصریح کرد: بانوان با حضور در فعالیت های اقتصادی هر چند کوچک به مرور می توانند علاوه بر توسعه کار خود در چرخه اقتصادی کشور نیز موثر واقع شوند.

این بانوی بسیجی فعال اقتصادی یاد آور شد: بانوان می توانند با ایفای درست نقش خود در اقتصاد خانواده در اقتصاد جامعه نیز موثر باشند و با جلوگیری از صرف هزینه های نابجا و افزایش توان اقتصادی خانواده، فرموده مقام معظم رهبری را در خصوص اقتصاد مقاومتی تحقق بخشند.

*بانوان در فعالیت های اقتصادی ورود کنند

وی با بیان اینکه بانوان باید بانوان موفق در تمام عرصه ها به ویژه عرصه اقتصادی را الگو قرار دهند گفت: بانوان ایرانی توانایی بسیاری به ویژه در زمینه صنایع دستی دارند که با استفاده از این هنر می توانند در کسب درآمد و احیای صنایع دستی نقش ایفا کنند.

مرادی داشتن روحیه بسیجی را در کسب موفقیت موثر دانست و بیان کرد: یک بسیجی روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بالایی دارد که در صورت شکست در کار ناامید نشده و با پشتکار بیشتری شروع به کار می کند.

وی با تأکید بر اینکه در نظر دارم حرفه ام را در سال های آینده توسعه دهم اظهار کرد: قصد دارم با موفقیت در عرصه اقتصاد واژه بانوی بسیجی موفق را محقق کنم.

مسئول بسیج واحد خواهران حوزه شهید مطهری بسیج دانشجویی نیز با اشاره اردو های جهادی گفت: برگزاری این اردو ها در مناطق محروم یکی از فعالیت های بسیج است.

عطیه کریمی افزود: اردو های جهادی در بخش های تربیتی، فرهنگی و آموزشی و سازندگی برگزار می شود که در بخش خواهران عمدتاً در بخش فرهنگی، تربیتی، آموزشی و در بخش آقایان علاوه بر موارد فرهنگی، تربیتی و آموزشی به موضوع سازندگی و عمرانی نیز پرداخته می شود.

وی برگزاری اردو ها را به صورت بیتوته ای و یا یک روزه مطرح کرد و ادامه داد: در واحد دانشجویی شاهد استقبال خوب خواهران برای شرکت در این اردوها بوده ایم و تعداد اردو های برگزار شده در طول سال به بودجه و دستور العمل ها بستگی دارد.

مسئول بسیج واحد خواهران حوزه شهید مطهری بسیج دانشجویی بیان کرد: باید حداقل در طول سال یک بار اردو برگزار شود و حوزه شهید مطهری از ابتدای امسال سرکشی ماهانه به روستا ها را به منظور بررسی مباحث مربوطه در دستور کار قرار داده است.

*مسئولان از اردو های جهادی بازدید کنند

وی هدف اصلی برگزاری اردو های جهادی را محرومیت زدایی اقتصادی و فرهنگی برشمرد و گفت: برگزاری اردو ها برای دانشجویان نیز یک اردو ی تربیتی- اخلاقی است چرا که بسیاری از دانشجویان امروزی با بسیاری از مسائل و مشکلات به ویژه در روستا ها آشنایی ندارند و یا از آن ها مطلع نیستند که با برگزاری این اردو ها زمینه آشنایی و رویارویی با مشکلات فراهم می شود.

کریمی خاطر نشان کرد: با حضور دانشجویان در این اردوها تفاو ت های فرهنگی و فکری شهر و روستا برای آنان ملموس می شود و اردو های جهادی به نوعی به خودسازی دانشجویان کمک می کند.

وی ادامه داد: برگزاری اردو های جهادی بخشی مربوط به استقبال دانشجویی و بخشی نیز به حمایت و بودجه بستگی دارد و در دانشگاه ها به دلیل محدودیت بودجه تعداد خاصی در اردو حضور دارند.

مسئول بسیج واحد خواهران حوزه شهید مطهری بسیج دانشجویی افزود: بسیجیان در اردو ها با عشق و علاقه حضور می یابند و انتظار می رود مسئولان برای ایجاد دلگرمی در طول برگزاری بازدید و حمایت هایی از اردو داشته باشند.

وی با اشاره به اردوی 10 روزه در قهاوند اظهار کرد: در طول مدت حضور بسیجیان در این اردو تنها دو مسئول این شهرستان بازدید داشتند و به حق مسئول سپاه قهاوند تنها مسئول پای کار در این شهرستان بود.

کریمی یاد آور شد: مسئولان حداقل برای شنیدن حرف ها و دیدن مشکلات مردم از این اردو ها بازدید کنند و مشکلات آنان را از نزدیک شاهد باشند.

با توجه به اینکه غنی سازی اوقات فراغت یکی از زیرمجموعه های سازندگی است و حلقه های صالحین نیز در این خصوص نقش مهمی دارند گفت و گویی با مسئول حلقه صالحین پایگاه مقاومت نجف اشرف در این مورد داشتیم

مرتضی قلری با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی کارآمد بودن بسیجی در همه میدان ها اظهار کرد: تاریخچه فعالیت حلقه های صالحین به صدر اسلام و زمان رسول گرامی اسلام در مساجد بر می گردد.

وی خاطر نشان کرد: با برگزاری کلاس های معارفی و دینی در حلقه های صالحین سعی بر ارتقای معرفتی و دینی اعضای فعال در حلقه ها و جامعه داریم.

*مقابله با جنگ نرم هدف برگزاری حلقه های صالحین

مسئول حلقه صالحین پایگاه مقاومت نجف اشرف افزود: هدف از برگزاری کلاس های بصیرتی و سیاسی مقابله با جنگ نرم دشمن در حلقه های صالحین و تربیت نیروی بصیر به منظور ارتقای زمینه های دینی و اخلاقی در خانواده هاست.

وی یاد آور شد: در حلقه ها پاسخگویی به شبهات دینی، تقویت باور های دینی و آشنایی با تربیت اسلامی از طریق ارتباط صمیمانه با اعضا، ارتباط چهره به چهره در دستور کار است.

قلری بیان کرد: برگزاری اردو های یک روزه، اردو های زیارتی، تفریحی و کوهنوردی از برنامه های حلقه های صالحین است که حضور در حلقه ها نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

وی بصیرت افزایی و حقیقت شناسی را از راهکار های مقابله با نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن برشمرد و ادامه داد: با مجاهدت، سخت کوشی و توکل به خدا می توان جریان صالحین در مساجد کشور را به جریان فرهنگی غالب تبدیل کرد.

مسئول حلقه صالحین پایگاه مقاومت نجف اشرف به وجود نیروهای زبده و متخصص تربیتی در حلقه ها اشاره کرد و افزود: ارتباط موثر و مفید مربی با اعضای گروه، به صورت یک حلقه متصل به هم مهمترین رکن این طرح است.

انتهای پیام/89039/ش40

http://fna.ir/VXLOPL
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied