شمانیوز
شما نیوز

اجرای مفاد برجام در مورد نطنز، منوط به بسته‌شدن PMD است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بیش از 9 هزار سانتریفیوژ در حال حاضر در تأسیسات هسته‌ای نطنز فعال است که پس از بسته‌شدن پرونده PMD این تعداد به پنج هزار و 60 سانتریفیوژ می‌رسد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بیش از 9 هزار سانتریفیوژ در حال حاضر در تأسیسات هسته‌ای نطنز فعال است که پس از بسته‌شدن پرونده PMD این تعداد به پنج هزار و 60 سانتریفیوژ می‌رسد.

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی روز شنبه در پایان بازدید از تأسیسات هسته‌ای نطنز در نشستی خبری تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در چارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی باید هر شش ماه یک بار در صحن مجلس گزارشی را از روند اجرای برجام ارائه دهد که بازدید از تأسیسات هسته‌ای نطنز در این چارچوب انجام شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مراحل بعدی، بازدید از تأسیسات هسته‌ای فردو و اراک انجام می‌شود و نکته مهم در این زمینه توجه به نظرات مقام معظم رهبری در اجرای برجام است که ضمن ملاحظات ده‌گانه شورای عالی امنیت ملی و مجلس که در 9 بند حساسیت نمایندگان را تصریح کرده است، ایشان نیز نکات مهمی را فرموده‌اند و لازم است اجراکنندگان برجام در این زمینه آنها را مد نظر قرار دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: با توجه به بندهای 3 و 4 نکات رهبری که در نامه ایشان به رئیس‌جمهوری به آنها توجه شده بود، اقدامات مربوط به بندهای 4 و 5 این نامه تنها هنگامی انجام می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان PMD را اعلام کند. چون در حال حاضر در مرحله قبل از بسته‌شدن پرونده PMD هستیم، در تأسیسات هسته‌ای فردو و اراک کاری انجام نشده و سانتریفیوژهای فعال نطنز نیز هیچکدام جمع‌آوری نشده است البته حدود 6 هزار سانتریفیوژ غیرفعال سایت نطنز جمع‌آوری شده است.

وی افزود: با وجود اقدامات انجام‌شده در تأسیسات هسته‌ای کشور و فعالیت‌های بسیار قابل تقدیر دانشمندان هسته‌ای، نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند در این دژ محکم خللی را وارد کند و توطئه‌های دشمنان همیشه به فضل الهی و تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خنثی شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بر مبنای فتوای رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود که تعهد منحصر به فردی است و در سایر کشورهایی که فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای دارند چنین تعهدی دیده نمی‌شود.

بروجردی خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی به دقت مراحل اجرای برجام را رصد می‌کند تا نظرات رهبر انقلاب دقیقا اجرا شود. همچنین مجلس بارها حمایت همه‌جانبه از فعالیت در این عرصه را بیان کرده است و اجرای برجام با هدایت رهبر معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی در بعد تخصصی انجام خواهد شد.

وی افزود: تا کنون در نطنز 6 هزار سانتریفیوژ غیر فعال که هیچ تزریق گازی در آنها نشده بود، جمع‌آوری شده است و بقیه سانتریفیوژها نیز پس از بسته‌شدن پرونده PMD کاهش می‌یابند. بیش از 9 هزار سانتریفیوژ در حال حاضر در تأسیسات هسته‌ای نطنز فعال است که پس از بسته‌شدن پرونده PMD این تعداد به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ می‌رسد.

بروجردی گفت: هفته آینده از تأسیسات هسته‌ای فردو بازدید می‌کنیم و در مرحله بعد بازدید از تأسیسات هسته‌ای اراک انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: چون اجرای برجام تنها بعد فنی ندارد، سایر ابعاد برجام، همراه با ارگان‌های مربوطه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: ایران کشوری است که فعالیت‌های هسته‌ای آن بسیار شفاف است و تشکیک دشمنان در این زمینه دروغ بزرگ قرن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در خصوص اظهارات اخیر آمانو پیرامون سیاه و سفید نبودن گزارش آژانس اظهار کرد: این جمله‌ای است که آمانو در هر گزارشی آن را آورده است و این نشان می‌دهد که آژانس از استقلال کامل برخوردار نیست و به سخنان آمریکایی‌ها توجه دارد. این موضوع غیر قابل قبول است و این سخنان نشانه فشارپذیری آمانو است.

بر اساس گزارش خانه ملت، بروجردی در پایان تصریح کرد: مسئولیت سنگین اجرای برجام در بعد فنی بر عهده سازمان انرژی اتمی است و آقای صالحی و همکارانشان زحمات زیادی را در این زمینه می‌کشند و همه اقدامات آنها در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied