شمانیوز
شما نیوز

ایران عوامل بازدارنده سه‌گانه متعارف، غیرمتعارف و یگان قدرتمند موشکی دارد/ خط قرمز ایران بازگشت نظامیان آمریکا به عراق و هرگونه تلاش دشمنان در تغییر نظام است

یک دانشگاه نظامی آمریکا در تازه‌ترین ارزیابی از دکترین ایران نوشت: ایران به طور معمول در پی اجتناب از نبرد‌های متعارف بوده و در عین حال با نبردهای نیابتی و جنگ‌ روانی از ترکیب قدرت نرم و سخت برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «دفتر مطالعاتی دانشگاه ویژه تفنگداران دریایی آمریکا» در بازنگری پروژه مطالعاتی خود که پیشتر در سال 2011 درباره «فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی » منتشر ساخته بود، این بار به رویکردهای منحصر به فرد جمهوری اسلامی در زمینه مدیریت کشور، بکارگیری نیرو ها و استعدادهایش در رویارویی با موج تلاطم های داخلی و بیرونی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در ارزیابی مجدد دفتر مطالعاتی دانشگاه تفنگداران دریایی آمریکا در ایالت ویریجینیا آمده است: برنامه دفاعی ایران بر مبنای میل به افزایش قابلیت های بازدارنده است و به همین دلیل این کشور نیروهایی را برای مقابله به تهدیدهای فرا رو شکل داده و خطوط قرمزی را طرح کرده که بر مبنای آن «حمله مستقیم به ایران»، «مجموعه اقدام هایی که موجب کاستن از توانایی صادرات نفت شود»، «تهدید علیه تمامیت ارضی» ، «تلاش برای تغییر نظام» و «بازگشت نظامیان آمریکا به عراق» جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی محسوب می شوند. این کشور متکی بر سیاست «پاسخ قاطع و خرد کننده» به مهاجمان چون آمریکا و اسرائیل است که در مواردی واکنش های تهدید آمیز را در نابود کردن شهرهای حیفا و تل آویو اسرائیل با انجام حملات موشکی از خود نشان و البته سازمان پدافند غیر عامل را نیز ایجاد کرده است .

در بخش دیگر این مطلب آمده است: ایران که به طور سنتی تهدیدهایی را از مرز با عراق حس کرده به همین دلیل بیشتر نیروهای زمینی خود را در مرز با عراق ، سیلوهای موشکی را در شمال غربی و غرب کشور و اکثر توان نیروی هوایی را نیز در نزدیکی خلیج فارس مستقر کرده است و البته نیروی دریایی این کشور نیز با استقرار در خلیج فارس انعکاس دهنده میل ایران در نفوذ در منطقه و نمایش پرچم جمهوری اسلامی در سرتاسر جهان است . این کشور هنوز نیز آمریکا را «شیطان بزرگ» می داند.

دفتر مطالعات دانشگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا محورهای ذیل را جزو ارکان راهبردی جمهوری اسلامی ایران نام نهاده است:

_ سیاست های حکومتی جمهوری اسلامی ایران بیشتر مبتنی بر رویکرد واقع بینانه و هم زیستی با دکترین مقاومتی است که در آن آمیزه های عقیدتی، مذهبی نیز مشاهده می شود.

_ ایران به طور معمول در پی اجتناب از نبرد های متعارف است و در عین حال با کمک نبردهای نیابتی و کسب اطلاعات از طریق جنگ های روانی از ترکیب قدرت نرم و سخت برای پیشبرد اهداف ملی خود استفاده می کند.

_ ایران به طور سنتی رویکرد جامعی را در بکارگیری قدرت نرم و سخت دارد و در این بین قدرت نرم بر قدرت سخت رجحان دارد . البته ممکن است برخی اوقات تغییراتی نیز در آن ها به وجود آید که نمونه هایی را در عراق و سوریه شاهد بودیم.

_ ایران در مواجه شدن با مجموعه تهدید هایی که مواجه است، عوامل بازدارنده سه گانه نیروهای ویژه نبرد غیر متعارف، نیروهای شبه نظامی دریایی و یگان های قدرتمند موشکی و راکتی را ایجاد کرده است.

_ راهبرد شیوه های جنگی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر نبرد غیر مستقیم، صبر و خویشتنداری راهبردی ، اخلاق مداری، معنویات و توجه به ابعاد روانی کشور داری و راهبردی ، روابط متقابل، انعطاف پذیری تاکتیکی و ایجاد شکاف در ائتلاف مخالفان خود است.

در نتیجه گیری بررسی جدید دانشگاه تفنگداران نیرویی دریایی آمریکا آمده است؛ رهبری ایران نشان داده که منطقی بوده و در کل خطر گریز است و این امر می تواند هرگونه تلاشی را برای ایجاد توازن بازدارنده پایدار با یک ایران هسته ای بغرنج نماید.

انتهای پیام/م

عـــضــویـــت در خــــبـــرنـــامــه ایــــران در جـــهــان

http://fna.ir/M90V5
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied