شمانیوز
شما نیوز

«یکتا» و «رهروان» هنوز درخواستی به وزارت کشور نداده‌اند

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته تقاضای تأسیس احزاب و تشکل‌های سیاسی افزایش محسوسی داشته است، گفت:حدود نیمی از احزاب پروانه‌دار، فعال و نیمه فعال ارزیابی می‌شوند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته تقاضای تأسیس احزاب و تشکل‌های سیاسی افزایش محسوسی داشته است، گفت:حدود نیمی از احزاب پروانه‌دار، فعال و نیمه فعال ارزیابی می‌شوند.

محمدامین رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه تاکنون 241 حزب و تشکل سیاسی از کمیسیون ماده 10 احزاب، پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند اظهار کرد: به لحاظ فرآیند قانونی، اخذ پروانه فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب، شرط فعالیت حزبی قلمداد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد 241 حزب متشکل سیاسی پروانه فعالیت دارند که اسامی آنها در سایت وزارت کشور موجود است.

رضازاده همچنین با بیان اینکه از جمله شاخص‌های فعال بودن احزاب و تشکل‌های سیاسی، برگزاری منظم مجامع عمومی (کنگره‌های سالیانه)‌ بر طبق روال مذکور در اساسنامه مربوطه است، افزود: طی یکی دو سال اخیر تحرک مناسبی در زمینه برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای مرکزی احزاب دیده می‌شود. همچنین دفاتر فرعی در شهرستان‌ها و داشتن اعضای پیوسته و ارگان رسانه‌ای از دیگر شاخص‌های مطرح در این خصوص است. بر اساس سوابق، حدود نیمی از احزاب پروانه‌دار، فعال و نیمه فعال ارزیابی می‌شوند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که طبق قانون چه نهادی مسئول رسیدگی به فعالیت تشکل‌های سیاسی بدون مجوز است، گفت: مرجع نظارت بر فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی دارای پروانه فعالیت، کمیسیون ماده 10 احزاب است که طبق مواد 16 و 17 قانون احزاب، به موضوع رسیدگی می‌کنند. بدیهی است در خصوص گروه‌های فاقد مجوز، دستگاه قضایی رسیدگی می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه یکتا تاکنون درخواستی برای دریافت مجوز به وزارت کشور ارائه کرده است، اظهار کرد: تاکنون درخواست مجوزی با عنوان مذکور به وزارت کشور ارائه نشده است.

به گفته رضازاده هنوز تشکل سیاسی تحت عنوان «رهروان ولایت» نیز به وزارت کشور تقاضای دریافت مجوز نداده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره پرونده مجمع ایثارگران در کمیسیون ماده 10 احزاب نیز گفت: متقاضیان مذکور پیگیری اولیه در حوزه کارشناسی را انجام داده‌اند ولی تاکنون مدارک تقاضای خود را به وزارت کشور ارائه نکرده‌اند.

وی در پایان درباره تعداد احزابی که در حال حاضر تقاضای دریافت مجوز کرده‌اند، اظهار کرد: فرآیند اخذ پروانه از مرحله ثبت تقاضا در سامانه مربوطه در وزارت کشور تا ارائه و تکمیل مدارک و انجام استعلام از مراجع ذی‌ربط و طرح و رسیدگی در کمیسیون و همچنین برگزاری مجمع تأسیس و انتخاب شورای مرکزی در برمی‌گیرد پس نمی‌توان آمار قطعی در این خصوص ارائه داد اما در طی دو سال اخیر، تقاضاهای تأسیس افزایش محسوس داشته است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied