شمانیوز
شما نیوز

طراحی هواپیمای سبک و فوق سبک معطل اختصاص اعتبارات

رییس پژوهشگاه هوافضای ایران طراحی هواپیمای سبک و فوق سبک و اعزام انسان به فضا را برنامه‎‌های این پژوهشگاه نام برد و گفت: این برنامه‌ها در حالی بر اساس سند راهبردی هوافضا تعریف شده که به دلیل عدم اختصاص اعتبارات مورد نیاز، در اجرای مفاد این سند عقب مانده‌ایم.

رییس پژوهشگاه هوافضای ایران طراحی هواپیمای سبک و فوق سبک و اعزام انسان به فضا را برنامه‎‌های این پژوهشگاه نام برد و گفت: این برنامه‌ها در حالی بر اساس سند راهبردی هوافضا تعریف شده که به دلیل عدم اختصاص اعتبارات مورد نیاز، در اجرای مفاد این سند عقب مانده‌ایم.

دکتر فتح‌الله امی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان این که دو پروژه در حوزه هوافضا در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد، افزود: یکی از این پروژه‌ها اعزام انسان به فضا در زیر مدار است که در صورت تامین اعتبارات آمادگی لازم برای اجرای این طرح وجود دارد.

وی طراحی و ساخت هواپیمای سبک و فوق سبک را از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه هوافضا دانست و اظهار داشت: هواپیماهای یک تا 19 نفره در کلاس هواپیماهای سبک و فوق سبک است و طراحی هواپیمای سبک و فوق سبک یک تا 19 نفره در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد.

امی، به ضرورت اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و یادآور شد: ایران سرزمین وسیع است و با توجه به کوهستانی بودن و کمبود ظرفیت‌های جاده‌ای کشور، ایجاب می‌کند که به سمت هوانوردی عمومی حرکت کنیم.

وی با بیان این که کشورهای پیشرفته نیز به سمت توسعه هوانوردی عمومی حرکت کرده‌اند، خاطر نشان کرد: برای توسعه هوانوردی عمومی نیاز به طراحی و هواپیماهای سبک و فوق سبک داریم.

عقب ماندگی کشور از سند هوافضا

رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اهداف سند هوافضا کشور یادآور شد: بر اساس این سند تا سال 1404 ایران باید ماهواره 500 کیلویی خود را در مدار ژئو (36 کیلومتری) قرار دهد.

رییس پژوهشگاه هوافضا،‌ ادامه داد: در حال حاضر اجرای مفاد این سند در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارد؛ چراکه اعتباراتی که برای اجرای پروژ‌های هوایی و فضایی در نظر گرفته شده بود، تأمین نشده است.

وی با تاکید بر این که ما از اجرای مفاد این سند راهبردی هوافضا عقب مانده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که منابعی که برای اجرای این سند اختصاص داده شده است، تامین شود تا اهداف این سند راهبردی محقق شود.

امی، به بخش‌های مهم این سند اشاره کرد و یادآور شد: فصل پنجم این سند به توسعه فناوری‌های فضایی اشاره کرده و صراحتا ذکر شده است که علاوه بر آن که باید به مدار زمین آهنگ وارد شویم،‌ باید اقدام به اعزام انسان به زیر مدار کنیم.

وی، به بخش دیگر این سند اشاره کرد و گفت: در این سند همچنین در خصوص فعالیت در زمینه فناوری‌های هوایی و طراحی جت 100 تا 150 نفره مسافربری تاکید شده است.

امی با تاکید بر این که در همه این زمینه‌ها عقب ماندگی داریم،‌اظهار داشت: در صورت عدم تامین اعتبارات مورد نیاز اهداف این سند تا 1404 محقق نخواهد شد.

اعتبارات مورد انتطار برای تحقق اهداف تا 1404

رییس پژوهشگاه هوافضا در خصوص اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای تحقق اهداف چشم انداز در بخش هوا فضا، توضیح داد: تحقق این دو بند نیاز به اجرای ده‌ها پروژه تحقیقاتی است که برای اختصاص اعتبارات باید به صورت جداگانه به آنها توجه شود.

وی اعزام انسان به زیر مدار را نیازمند انجام مراحل مختلف است، خاطرنشان کرد: قبل از اعزام انسان باید تست‌های آزمایشی مختلفی بر روی کپسول حامل موجود زنده و سایر زیر سامانه‌ها انجام شود.

امی اضافه کرد: برای پرتاب موجود زنده به زیر مدار حداقل به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

تغییر ماموریت‌های پژوهشگاه هوافضا

وی در خصوص ماموریت‌های پژوهشگاه هوافضا اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌ها در سازمان فضایی که زیر نظر وزارت ارتباطات قرار دارد، اجرایی می‌شود و در این پژوهشگاه برنامه‌های ساخت ماهواره اجرایی نخواهد شد.

امی در عین حال یادآور شد: پروژ‌های مربوط به اعزام انسان به فضا جز ماموریت‌ها و برنامه‌های این پژوهشگاه است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied