شمانیوز
شما نیوز

خرید نفت داعش توسط ترکیه صادرات فرآورده‌های نفتی را کاهش داد

عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخشی از نیاز ترکیه به سوخت توسط داعش تأمین می‌شود، چنان که در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت به نصف قیمت بین‌المللی در اختیار ترکیه قرار می‌گیرد و به همین دلیل واردات این کشور از ایران کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تاجیک در یک نشست خبری در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص آمار صادرات فرآورده های نفتی گفت: توافق هسته ای روی آمار صادرات تأثیر قابل ملاحظه ای داشت و ما امیدوار بودیم حداقل 10 درصد صادرات افزایش داشته باشد، اما دو اتفاق افتاد که جلوی این مسئله را گرفت.

وی افزود: بخشی از نیاز ترکیه به سوخت توسط داعش تأمین می شود، چنان که در حدود 700 تا 800 هزار بشکه در روز نفت به نصف قیمت بین المللی در اختیار ترکیه قرار می گیرد و به همین دلیل واردات این کشور از ایران کاهش یافته است.

وی با اشاره به صادرات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری قیر در سال گذشته گفت: این آمار در حالی محقق شد که تولید قیر کاهش داشت و از 5 میلیون تن مورد انتظار به 4 میلیون تن رسید و حدو 15 تا 20 درصد از نظر تولید کاهش را نشان داد.

عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: یکی از باکیفیت ترین محصولات صادراتی ایران، قیر بود، اما به دلیل مشکلات حمل و نقل و کشتیرانی، قیمت تمام شده ما بالا رفت و همزمان قیمت جهانی قیر مظروف در بازار از 500 دلار به 300 دلار کاهش یافت و باید تأکید کنم شرایط قیمت روی حجم صادرات تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اغلب واگذاری های شرکت های تولیدکننده های فرآورده بابت رد دیون بوده است، گفت: دامپینگ نفت روسیه به قوت خود باقی است و روسیه 25 درصد به مشتریان خود در اروپا تخفیف داد تا در بازار بماند.

تاجیک با بیان اینکه 25 تا 30 درصد تولید ما VB است گفت: وقتی شرکت های تولیدکننده قیر از شرکت مادر جدا شدند، هزینه تولید آنها بالا می رود، سپس تقلب می کنند و در اثر این تقلب، محصول او در جهان با مشکل مواجه می شود، وگرنه بازار کافی برای محصولات ایران وجود دارد، چنان که پارسال آماری دادند که 2.5 میلیون تن VB توزیع شد اما 2.6 میلیون تن قیر صادر شده که این به معنای آن است که چیزی به آن اضافه کردند، چرا که به طور طبیعی در تبدیل وزن باید کاهش یابد.

وی حجم زیاد قوانین مرتبط با صادرات را یکی از مشکلات اصلی صادرات دانست و گفت: استاندارد و خوراک مداوم هم برای صادرات مهم است، چرا که گاهی وزارت صنعت مجوز احداث واحد را می دهد اما وزارت نفت می گوید به من مربوط نیست.

عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه صدور مجوزها باید کارشناسی شده باشد، گفت: دبی بار ما را 60 دلار می گیرد و روی آن می نویسد محصول دبی و گرانتر می فروشد.

وی تصریح کرد: وزارت امورخارجه باید از بازرگانی که در بنگلادش نمی تواند پول خود را وصول کند حمایت کند.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/IVG79P
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied