شمانیوز
شما نیوز

رکورد سرعت رشد از آن کدام کلان‌شهرِ جهان است؟

کلان‌شهری که با بیشترین سرعت در حال رشد و گسترش است در کدام یک از کشورهای چین، اندونزی یا نیجر واقع شده است؟

کلان‌شهری که با بیشترین سرعت در حال رشد و گسترش است در کدام یک از کشورهای چین، اندونزی یا نیجر واقع شده است؟

به گزارش سرویس شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ پاسخِ این پرسش به معیارها و روش‌های مختلفی بستگی دارد که مراکز و سازمان‌های آماری برای اندازه گیری و سنجش سرعت رشد شهرها بکار می‌گیرند و به همین دلیل نمی‌توان به یک جواب ساده و یکسان دست پیدا کرد.

کلان‌شهری که با بیشترین سرعت در حال گسترش است می‌تواند شهر «باتم» در اندونزی یا «نیامی» در نیجر و شاید هم «شیامن» در چین باشد. طبق اعلام «مرکز مشاوره جمعیت‌شناختی» در آمریکا، جمعیت باتم در استان جزایر «ریائو»ی اندونزی در بین سایر شهرهای جهان بیشترین سرعت رشد را داشته و طبق آخرین برآوردها، جمعیت این شهر که هم‌اکنون یک میلیون و 100 هزار نفر است، رشد سالانه 7.4 درصدی داشته است.

در رتبه بندی این مرکز مشاوره، همچنین شهر «موگادیشو» در سومالی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و رشد جمعیت آن سالانه 6.9 درصد است و به دو میلیون و 100 هزار نفر رسیده است. رشد جمعیت و گسترش شهر موگادیشو از بهبود وضعیت امنیت و شاخص‌های اقتصادی آن پس از یک دهه جنگ داخلی نشات گرفته است.

در جایگاه سوم، شهر «اوآگادوگو»ی بورکینافاسو با جمعیت دو میلیون و 700 هزار نفر و رشد سالانه 6.8 درصدی قرار گرفته است. این کشور به طور کلی در برابر نوسانات قیمت اجناس آسیب پذیر است اما پایتخت آن از سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌ها سود می‌برد.

همچنین در این رتبه‌بندی، چهارمین و پنجمین شهرهای جهان که به سرعت در حال رشد هستند از چین انتخاب شده‌اند. شیامن با رشد 6.7 درصدی و جمعیت چهار میلیون و 400 هزار نفری و «یینچوآن» با رشد جمعیت سالانه 6.1 درصدی و جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری این دو جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در این فهرست شهر «چنگدو» در چین با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر در رتبه 91 قرار گرفته چرا که رشد سالانه جمعیت آن 3.5 درصد است.

از سوی دیگر بر اساس معیار رتبه‌بندی انجام شده توسط «مرکز علوم اقتصادی آکسفورد»، 15 شهر با بیشترین سرعت رشد در آفریقا قرار دارند. در واقع در رتبه‌بندی مرکز علوم اقتصادی آکسفورد در مقایسه با ارزیابی مرکز مشاوره جمعیت‌شناختی آمریکا، تعداد بیشتری از شهرهای کوچکتر گنجانده شده‌اند.

بر اساس رتبه‌بندی مرکز علوم اقتصادی آکسفورد، نیامی در نیجر در بالای این فهرست قرار گرفته و میانگین رشد جمعیت سالانه آن در فاصله سال‌های 2015 تا 2030 میلادی، 5.2 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین پیش‌بینی شده که در همین فاصله زمانی شهر «آبوجا» در نیجریه با رشد جمعیت سالانه 5 درصد و «لوساکا» در زامبیا با رشد 4.6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

در عین حال بزرگترین شهر از بین این 15 شهر ارائه شده در فهرست مرکز علوم اقتصادی آکسفورد، «کینشاسا»، پایتخت جمهوری کنگو است که از نظر معیار میانگین رشد جمعیت سالانه در جایگاه سیزدهم قرار می‌گیرد.

به نوشته روزنامه گاردین، با این حال از دیدگاه مرکز مشاوره جمعیت‌شناختی آمریکا، انتخاب بزرگترین شهرهای جهان کاملا متفاوت خواهد بود و این مرکز پیش بینی کرده که سه جایگاه نخست در فهرست بزرگترین شهرهای جهان در سال 2030 به شهرهای توکیو، شانگهای و پکن اختصاص یابد.

بنابر این گزارش، میزان بالای نرخ باروری در یک کشور می‌تواند تاثیر به سزایی در سرعت رشد شهرها داشته باشد و توجیه می‌کند که چرا شهرهای آمریکای شمالی، اروپایی و استرالیایی در این رتبه‌بندی جایگاهی ندارند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied