شمانیوز
شما نیوز

کوچ اجباری اهالی روستای ایپک به شهرها

دهیار روستای ایپک گفت: بیکاری مهم‌ترین عامل مهاجرت روستانشینان به شهرها است.

دهیار روستای ایپک گفت: بیکاری مهم‌ترین عامل مهاجرت روستانشینان به شهرها است.

محمد صفرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 200 خانوار در روستای ایپک زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ تعداد ساکنان این روستا در دهه‌های گذشته بیش از 200 خانوار بود ولی طی سال‌های اخیر بسیاری از این خانواده‌ها به شهرها مهاجرت کرده‌اند. به طور متوسط هر سال بین پنج تا 10 خانوار از این روستا کوچ می‌کنند و برای تجربه زندگی بهتر به شهرها نقل مکان می‌کنند. بیکاری مهم‌ترین عامل کوچ اهالی این روستا است، چراکه اکثر آنها از منبع درآمد مناسبی برخوردار نیستند.

صفرخانی توضیح داد: هرچند اکثر اهالی این روستا دامدار و کشاورز هستند ولی خروجی فعالیت آنها کفاف خرج و مخارج زندگیشان را نمی‌دهد. یک دامدار 9 ماه تلاش می‌کند تا تعدادی گوساله و گوسفند پرورش دهد ولی در نهایت یک دلال حاصل تلاش یکساله او را به ناچیزترین قیمت خریداری می‌کند.

دهیار ایپک بیان کرد: دامداری به شیوه سنتی و با تعداد محدودی از دام صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر به سود واسطه‌ها تمام می‌شود.

وی اظهار کرد: کشاورزی در این روستا به دلیل کاهش منابع آبی و خشک شدن قنات‌ها سودآور نیست و همین باعث شده بسیاری از اهالی برای کار به سمت واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد کشانده شوند. ‌تا زمانی طرح مناسبی برای بهبود وضعیت اشتغال روستانشینان اجرایی نشود نمی‌توان مانع از کوچ اجباری آنان به شهرها شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied