شمانیوز
شما نیوز

از نجف تا کربلا با قیمت‌های باورنکردنی

کمبود وسایل نقلیه در عراق و تعداد بالای زائران اربعین، رانندگان عراقی را بر آن داشته تا میدان را در دست بگیرند و زائران را با قیمت‌های نامتعارف، جابجا کنند.

کمبود وسایل نقلیه در عراق و تعداد بالای زائران اربعین، رانندگان عراقی را بر آن داشته تا میدان را در دست بگیرند و زائران را با قیمت‌های نامتعارف، جابجا کنند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، مشکل حمل و نقل زائران از مرزها تا شهرهای نجف و کربلا در اربعین سال گذشته هم وجود داشت. مسوولان ستاد اربعین قبلا این پیش‌بینی را کرده بودند که به خاطر کمبودها در عراق، این کشور نتواند خدمات لازم را به زائران بدهد.

وزارت حمل و نقل عراق نیز چندین‌بار در جسله‌های ستاد اربعین از طرف ایرانی برای حل این کمبود، کمک خواسته بود؛ اما شرایط حاضر نشان می‌دهد هنوز تدبیر لازم برای پوشش این ضعف اتخاذ نشده و حمل و نقل زائران نامنظم و با قیمت‌های نامتعارف و گاه دور از ذهن، انجام می‌شود.

شهرداری تهران طبق آنچه قبلا اعلام کرده بود، 800 اتوبوس را در مرزهای ایران و عراق مستقر کرده که زائران را تا سه راهی کوت، رایگان جابجا کنند؛ اما ظاهرا این امکانات کفاف همه زائرانی را که از ایران به عراق وارد می‌شوند، نمی‌دهد.

در داخل عراق و بویژه در مسیر نجف - کربلا، وسایل نقلیه یا به سختی پیدا می‌شوند و یا رانندگان به چند برابر قیمت راضی می‌شوند زائران را جابجا کنند. زائران از هر وسیله‌ای برای جابجایی استفاده می‌کنند، از تریلی گرفته تا موتورسیکلت.

در حالت طبیعی دربست گرفتن یک ماشین برای جابجایی بین نجف و کربلا 60 هزار تومان هزینه دربردارد، اما در شرایط فعلی راننده‌های عراقی شاید با گرفتن 200 هزار تومان راضی شوند زائران را از نجف به کربلا ببرند. برخی زائران هم که توانایی و یا شرایط پیاده‌روی ندارند، مجبورند به این وضعیت تن دهند.

جمعیتِ در حال افزایش بهانه‌ی خوبی برای این راننده‌ها شده است، برخی از آن‌ها بعد از آن‌که کرایه‌ها را جمع کردند، بخشی از مسیر را طی کرده و تا به ترافیک برمی‌خورند زائران را پیاده می‌کنند تا خودشان در میان جمعیت گرفتار نشوند، این اتفاق در مسیر رفت از نجف به کربلا بیشتر مشاهده می‌شود. غافل از آن‌که شاید با کمی تأمل ترافیک زائران پیاده که به سمت خیابان گسیل شده‌اند، باز شود.

سه روز به اربعین مانده و جمعیت زائران درحال افزایش است، دولت عراق پیش‌بینی کرده در اربعین امسال میزبان سه میلیون زائر خارجی باشد، با وجود چنین شرایطی، اسکان و حمل‌ونقل زائران عمده‌ترین مشکل فعلی عراق گزارش شده است، آن‌هم درحالی که تنها دو روز از حکم حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق برای وزیر حمل و نقل این کشور که او را به ریاست کمیته ناظر بر نقل و انتقال زائران اربعین منصوب کرده است، می‌گذرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied