شمانیوز
شما نیوز

ائتلاف با اصولگرایان، استراتژی اصلاح طلبان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به گمانه زنی های انتخاباتی پیرامون ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان گفت: به طور حتم بسیاری از اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند؛ پس اصلاح طلبان آنچنان قدرتی ندارند که به ائتلاف با اصولگرایان احتیاج نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به گمانه زنی های انتخاباتی پیرامون ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان گفت: به طور حتم بسیاری از اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند؛ پس اصلاح طلبان آنچنان قدرتی ندارند که به ائتلاف با اصولگرایان احتیاج نداشته باشند.

به گزارش انتخاب خبر، سه ماه تا آغاز انتخابات مجلس باقی مانده است و بازار گفت و گوهای انتخاباتی و مصاحبه های پر سر و صدا داغ است. برخی خبرها از فعالیت همه جانبه اصولگرایان، حکایت دارد و برخی دیگر از تلاش اصلاح طلبان برای نشستن روی کرسی های مجلس حکایت می دهد.

اما با توجه به اینکه اصولگرایان در چند مجلس گذشته، بیشترین حضور را در مجلس داشتند و قوانین بی شماری را نیز دلبخواه خودشان و مطابق با خط و مشی فکری شان به تصویب رساندند، یک سؤال پیش می آید؛ آیا اصلاح طلبان برای مجلسی که در پیش داریم، احتیاج به ائتلاف با اصولگرایان و فشردن دست یاری با آنها دارند؟

رسول منتجب نیا، سیاستمدار اصلاح طلب و عضو مؤسس حزب اعتماد ملی در خصوص معرفی چهره های اصولگرای میانه رو در لیست اصلاح طلب ها، به خبرنگار سیاسی پانا گفته چنین بحثی در مجامع اصلاح طلب ها مطرح نشده است.

وی افزوده برخی از افراد به صورت فردی، گمانه زنی می کنند یا تمایلات خودشان را ابراز می کنند؛ ولی من معتقدم که نیازی به ائتلاف نیست.

اما اظهار نظر رسول منتجب نیا زیاد به ذائقه دیگر اصلاح طلبان خوش نیامده است. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نظر مخالفی با رسول منتجب نیا، این پیر اصلاح طلب دارد. او در گفت و گویی با خبرنگار انتخاب خبر می گوید: من معتقد هستم آقای منتجب نیا واقعاً چنین اظهارنظری را کرده اند و معتقد هستند که اصلاح طلبان به یک ائتلاف، احتیاجی ندارند. این یک حرف سطحی است و از طرفی باید به این نکته توجه داشت که آقای منتجب نیا و کرباسچی، مسئولیتی ندارند که از طرف تمام اصلاح طلبان، اظهارنظر کنند. چنین مواضعی، نظر شخصی این افراد است؛ همانطور که نظر صادق زیباکلام یا محمدرضا خاتمی نیز یک نظر شخصی به شمار می آید.

وی در ادامه اضافه کرد: اما درباره مجموع این اظهارنظرها باید اشاره کرد که این بزرگواران، اشتباه می کنند، چرا که به نظر من اصلاح طلبان باید با اصولگرایان میانه رو و معتدل، همکاری و ائتلاف داشته باشند، در بسیاری از حوزه ها لیست مشترک بدهند و حتی در بسیاری از حوزه ها اصلاح طلبان از یک نامزد معتدل اصولگرایان حمایت کنند.

این تحلیل گر سیاسی تصریح کرد: ممکن است در حوزه ای اصلاح طلبان، خودشان نامزدی معرفی نکنند و از طرفدارانشان بخواهند که به یکی از اصولگرایان رأی بدهند، به همین دلیل هیچ اصلاح طلبان نمی تواند این ماجرا را رد کند، چون اشخاص مهم و تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان، رد صلاحیت خواهند شد.

زیباکلام با تأکید بر اینکه اصولگرایان تندرو، مشعلی را که همچنان روشن نگه داشته اند و نگذاشتند تا به الأن خاموش شود صرفاً به این دلیل بوده که رد صلاحیت های سیاسی انجام شود، افزود: اساساً مسائلی مانند فتنه و نفوذی، بهانه ای برای رد صلاحیت اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان خواهد بود و تنور آن همچنان گرم نگه داشته شده تا ماجرای رد صلاحیت ها به درستی صورت گیرد؛ بنابراین با توجه به اینکه خیلی از نامزدهای اصلاح طلب، رد صلاحیت خواهند شد، چگونه آقای منتجب نیا و یا کرباسچی مطرح می کنند که اصلاح طلبان، نیازی به ائتلاف با اصولگرایان ندارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه واقعیت امر آن است که برخی از اصلاح طلبان همان اشتباه استراتژیک سال 77 را تکرار می کنند، تصریح کرد: شماری از اصلاح طلبان رادیکال و تندرو در آن زمان علیه آقای هاشمی رفسنجانی موضع گیری کردند و حاصل آن مصیبتی شد که جریان اصلاح طلبی را با آن روبه رو کرد.

وی افزود: اصلاح طلبان آنقدر نیرومند نیستند که دست خود را برای همکاری و دوستی به سوی افرادی مثل دکتر لاریجانی و یا دکتر ولایتی دراز نکنند؛ پس اظهاراتی که از سوی آقایان منتجب نیا و کرباسچی مطرح شده، کاملاً اشتباه است و باید حق را به دکتر محمدرضا عارف داد که با صراحت اعلام کرده اند که اصلاح طلبان، دست یاری به اصولگرایان معتدل و میانه رو دراز می کنند و اصل هم بر این است.

این تحلیل گر سیاسی در ادامه با اشاره به این نکته که استراتژی اصلاح طلبانه ای مورد قبول خواهد بود که مبتنی برهمکاری با اصولگرایان معتدل و میانه رو باشد، گفت: این یک استراتژی واقع بینانه ای است، و اگر اصلاح طلبان غیر از این استراتژی اتخاذ کنند، استراتژی رادیکال و کج روی است و نه آیت الله هاشمی رفسنجانی و نه آیت الله خاتمی اجازه نخواهند داد که تندروها شکافی را بین اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل و میانه رو ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مقصود از ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان، هم طرفداران دولت و هم اصولگرایان معتدل و میانه رو می باشد، تصریح کرد: اقدامی که دکتر علی لاریجانی در زمینه برجام انجام دادند، باعث تسهیل روند تصویب برجام در 20 دقیقه شد و این اقدام درخور تحسین و مهمی بود، چون در غیر این صورت، جبهه پایداری و طرفداران آقای احمدی نژاد هر بلایی که از دستشان برمی آمد برای منافع سیاسی خود برسر برجام می آوردند.

صادق زیباکلام اضافه کرد: بنابراین به دلیل همین مسائل است که اصلاح طلبان نباید دست همکاری به سوی اصولگرایان معتدل را رد کنند و به یاد داشته باشیم که اگر دست همکاری دکتر لاریجانی و دکتر ولایتی را نفشاریم، حاصل این عمل به نفع تندروها خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied