شمانیوز
شما نیوز

«تأمین منافع» دلیل تمایل اردوغان به تکفیری‌ها است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تمام سیاست‌های اردوغان به نوع رابطه او با اتحادیه اروپا باز می‌گردد، اگر از سوی آن‌ها تأمین باشد دیدگاهش تغییر می‌کند اما اگر نباشد، ناگهان تبدیل به یک جریان تندروی سلفی می‌شود!

حسین هوشنگی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) درباره حمایت ترکیه از گروه های افراطی نظیر القاعده و داعش در سوریه به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: واقعاً پدیده عجیبی است که اینها ابتدا از بحث روشنفکری دینی شروع کردند و سپس حزب عدالت و توسعه (حزب سیاسی حاکم در ترکیه از سال ۲۰۰۲ تاکنون) راهش را با کسانی که این مسیر را انتخاب کردند، جدا کرد تا جایی که با یکدیگر دشمن شدند.

وی در ادامه افزود: دولت اردوغان اکنون تا حدودی به سمت اسلام محافظه کار سنتی روی آورده و این احتمال را می دهم که اردوغان از یک پایگاهی کنده شده و در یک جهان پیچیده با مسائل سیاسی وارد شده اما استقرار نیافته است.

هوشنگی با اشاره به اینکه شخص اردوغان با اخوان المسلمین، سلفی ها یا دیگر گروه ها ائتلافی ندارد و در میانه بازی می کند، اظهار داشت: این امر به شخصیت اردوغان باز می گردد، او فوق العاده قدرت طلب است که این امر تا حدودی به اوضاع پیچیده و مصالح سیاسی شان باز می گردد. بنابراین بیش از اینکه بخواهیم بگوییم اردوغان به کدام اردوگاه تعلق دارد، باید بگوییم وی به عنوان یک سیاست مدار در جایی بازی می کند که منافعش ایجاب می کند.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: بنابراین تمام سیاست های اردوغان به نوع رابطه او با اتحادیه اروپا باز می گردد اگر آنجا تأمین باشد دیدگاهش تغییر می کند اما اگر نباشد، ناگهان تبدیل به یک جریان تندروی سلفی می شود!

وی با بیان اینکه شخص اردوغان که کل حزب را به دست گرفته و جریان را پیش می برد بیشتر سیاسی کاری می کند، گفت: وی می توانست یک وزنه خوب برای جهان اسلام باشد، درصورتی که روند گذشته را طی می کرد.

استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) در بحث تجددگرایی در جهان اهل تسنن گفت: این موضوع شاید خرق عادت باشد اما بیشترین کسانی که با ما زاویه دارند همین به ظاهر اسلام گراها هستند، گروه های تندرو سلفی که دشمن اصلی شان را شیعه می دانند.

وی ادامه داد: در صورتی که اردوغان همان جریان و حزب عدالت و توسعه را پیش می برد و افرادی مثل نجم الدین اربکان (نخست وزیر اسبق ترکیه) و محمد فتح الله گولن (مروّج «اسلام آناتولیایی») همراه بودند، خیلی برای ایران و مصالح شیعیان بهتر بود.

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/QLA9BD
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied