شمانیوز
شما نیوز

‌شرط صدور مجوز قطع درختان مخزن سد شفارود چیست؟

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ‌کشور با بیان اینکه درختان مسیر تونل انحرافی سد شفارود قطع شده‌اند، گفت: سازمان جنگل‌ها در ارتباط با ادامه اجرای پروژه سد ‌این کار را منوط به ارائه ارزیابی زیست‌محیطی کرده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ‌کشور با بیان اینکه درختان مسیر تونل انحرافی سد شفارود قطع شده‌اند، گفت: سازمان جنگل‌ها در ارتباط با ادامه اجرای پروژه سد ‌این کار را منوط به ارائه ارزیابی زیست‌محیطی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، مهندس بهزاد انگورج، ‌در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان، حفظ، احیا و توسعه و بهره‌برداری از جنگل را جزء وظایف اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دانست و اظهار کرد: طی سفر به گیلان، موضوع مدیریت منابع طبیعی و رسیدگی به مشکلات برداشت درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های پراکنده مورد بررسی قرار گرفت.

وی از بررسی روند اجرایی طرح قلعه‌رودخان خبر داد و افزود: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مقابله با آتش‌سوزی‌های اخیر عملکرد مثبتی داشته است. در واقع حفظ و صیانت از جنگل‌ها در برابر حریق، تکلیفی است که بر دوش همگان قرار دارد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر تنفس بهره‌برداری از جنگل‌ها، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها تعداد 110 قرارداد با مجریان طرح جنگل‌داری دارد که باید با اجرای طرح، این قراردادها را مدیریت کند، اما تنفس بهره‌برداری به معنی رها کردن جنگل نیست و این مدیریت ادامه دارد.

‌انگورج با بیان اینکه مدیریت جنگل دانش و تکنولوژی شناخته شده ندارد، اضافه کرد: کار در جنگل پیچیده است و عوامل اکولوژیکی فراوانی اثرگذار هستند، اما با تعریف دوران گذار از سوی سازمان جنگل‌ها، تلاش داریم در مسیری حرکت کنیم که از دغدغه‌های مردم بکاهیم.

وی مدیریت جنگل و ایده تنفس را تهدیدی برای فرصت‌های شغلی طرح‌های جنگل‌داری ندانست و گفت: پیشنهاد توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به معنی از بین رفتن اشتغال نیست، بلکه تلاش داریم فرصت‌های شغلی جدیدی را با خروج از تک‌محصولی به چندمحصولی ایجاد کنیم. در واقع تضعیف ظرفیت‌های ایجاد شده در مدیریت‌های بخش خصوصی به نفع جامعه نخواهد بود.

این مقام مسئول بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشارکتی مردم در راستای بهینه‌سازی مدیریت جنگل تاکید کرد و متذکر شد: مدیریت جنگل باید برای مردم تبیین شود.

وی به وجود مقررات موازی در بسیاری از قوانین اشاره کرد و گفت: مدیریت با مالکیت یکی نیست، لذا مالکیت منابع طبیعی در حوزه وظیفه سازمان جنگل‌ها استقرار پیدا کرده و همه عرصه‌های دریایی، اراضی مستحدث، حریم دریا، اراضی ساحلی، اراضی جلگه‌ای، جنگل‌ها، مراتع، بیابان‌ها و... در مجموع تحت اقدامات تملیکی سازمان قرار دارد و اقدامات مدیریتی سایر دستگاه‌ها نباید به مالکیت منابع طبیعی خدشه وارد کند.

انگورج با بیان اینکه مدیریت یکپارچه سیاست اجرایی سازمان جنگل‌هاست، عنوان کرد: مدیریت یکپارچه در حوضه آبخیز قلعه‌رودخان اجرا می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به عمر 10 ساله پروژه سد شفارود، خاطرنشان کرد: درختان مسیر تونل انحرافی سد شفارود قطع شده‌اند، اما سازمان جنگل‌ها در ارتباط با ادامه اجرای پروژه سد تاکنون نظر موافی را اعلام نکرده و این کار را منوط به ارائه ارزیابی زیست‌محیطی پذیرفته است، لذا مادامی که مجری طرح ازریابی زیست‌محیطی سد را ارائه ندهد، پروانه قطع درختان مخزن صادر نخواهد شد.

وی سد شفارود را جزو پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دانست و گفت: عملیات اجرایی سد شفارود در بستر و حریم رودخانه قرار دارد که به مدیریت وزارت نیرو مربوط می‌شود، لذا تعارضی در ادامه روند فعالیت پروزه وجود ندارد، اما سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند اقدامات مناسبی را انجام دهد.

انگورج با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص برخورد با ساخت‌وساز در عرصه‌های منابع طبیعی، یادآور شد: با توجه به فرمایشات رهبری، ویلاسازی و هتل‌سازی در دل جنگل‌ها و اراضی ملی با محدودیت صدور مجوز مواجه شده است.

وی با بیان اینکه پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی با همکاری سازمان‌های(UNDP) و (GEF) در حوزه زیلکی‌رود و فریرود اجرا می‌شود، ادامه داد: این پروژه که از دو سال قبل شروع شده، نگرش جدیدی در مدیریت جنگل‌های هیرکانی است و خروجی آن جنگلداری اجتماعی - اقتصادی خواهد بود. در واقع توانمندسازی جوامع محلی مهمترین هدف اجرای این پروژه است که تاکنون روند اجرایی مطلوبی داشته و تا پایان سال آینده آثار و برکات آن نمایان می‌شود.

این مسئول در ادامه خواستار ایجاد هماهنگی با سازمان جنگل‌ها در روند صدور مجوز برای احداث واحدهای جدید صنایع شد و اضافه کرد: ماده اولیه صنایع چوب و نئوپان از محل واردات تامین می‌شود، زیرا جنگل‌های طبیعی ما توانایی تامین نیاز بخش صنایع را ندارد. همچنین در بحث مدیریت جنگل برای تامین نیاز صنایع برنامه‌ریزی نشده است.

وی واردات 600 هزار تنی چوب را پایین دانست و گفت: یکسری سختگیری‌های غیر ضرور در مسیر واردات وجود دارد که باید با فرایندهای تسهیلگر در کنار دقت، ساماندهی شود. باید سطح همکاری‌ها را با کشور روسیه در مسیر واردات چوب افزایش دهیم.

انگورج مهار منشاء ظهور ریزگردها را راهکار مبارزه با علت دانست و بیان کرد: سازمان جنگل‌ها یکی از دستگاه‌های متولی مبارزه با ریزگردها محسوب می‌شود که متاسفانه در سال‌های اخیر توجه به اقدامات مثبت سازمان مغفول ماند. سازمان جنگل‌ها آمادگی دارد در صورت تامین منابع اعتباری، فعالیت‌های خود را توسعه ببخشد و با رصد و پایش منشاء ریزگردها، آنها را کنترل و تثبیت کند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشتاز خاورمیانه در مهار شن‌های روان است، خاطرنشان کرد: سطوح جنگل‌کاری‌های سازمان در جهت بیابان‌زدایی و مهار شن‌های روان چشمگیر بود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied