شمانیوز
شما نیوز

تلاش عربستان برای ترسیم پیروزی ساختگی در یمن

وزیر خارجه عربستان با اشاره به موافقت جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی با قطعنامه 2216 شورای امنیت مدعی شد که اهداف حمله نظامی به یمن تحقق یافته و «مشروعیت بر بخش اعظم یمن حاکم شده است».

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، از زمان شروع جنگ سعودی - آمریکایی علیه یمن ،عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی برای نخستین بار هنگام سفر فلیپ هاموند همتای انگلیسی او به ریاض در ماه گذشته میلادی از احتمال پایان این جنگ سخن گفته و در توجیه اظهارات خود تاکید کرد که با موافقت جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی با قطعنامه 2216 شورای امنیت اهداف حمله نظامی به یمن تحقق یافته است و «مشروعیت بر بخش اعظم این کشور حاکم شده است».

از آن زمان پرونده تحولات یمن در دو بخش سیاسی و نظامی شاهد تحولاتی بود.

اول: روند سیاسی بلافاصله از طریق تعیین زمان تشکیل نشست ژنو برای گفت وگوی بین گروههای یمنی یا همان نیمه ماه جاری میلادی آغاز شود .

دوم: روند نظامی بر این اساس که ائتلاف تحت رهبری سعودی حملات خود را تحت عنوان « نبرد آزادسازی تعز» افزایش داد تا شاید بتواند در مقابل « هیات صنعا» یعنی جنبش انصارالله و حزب کنگره با دست پر پشت میز مذاکرات بنشیند.

اما با نزدیک شدن زمان برگزاری گفت وگوهای ژنو اوضاع میدانی تغییری نکرد در نتیجه زمان گفت وگوها به پایان ماه کنونی میلادی و سپس به زمانی نامعلوم به تاخیر افتاد تا دشمن در این فاصله بتواند دستاوردی را در تعز محقق سازد.

در همین راستا شبه نظامیان و مزدوران از داخل تعز و جنوب و از دریا بسیج شده و در آن واحد چند محور را متشنج ساختند اما ارتش یمن و کمیته های دفاع مردمی نه تنها ایستادگی کرده و حملات نیروهای ائتلاف را ناکام گذاشتند بلکه توانستند در شهرهای الشریحه و کرش در استان لحج در جنوب کشور پیشروی کرده و مواضع دفاعی خود را بهبود بخشند.

تلاش نماینده سازمان ملل برای نزدیک کردن دیدگاهها در یمن

در این میان «اسماعیل ولد» الشیخ نماینده سازمان ملل در چارچوب زمان تعیین شده تلاش های خود را افزایش داده و در صدد یافتن نقاط مشترک برآمد تا بر اساس آن بتواند خواسته های دو طرف را به هم نزدیک کند.

ورود غیر منتظره او به تهران و اشاره به نقش مثبت ایران در حل بحران یمن نشانی از عقب گرد و امتیاز دهی طرف مقابل بود.

عقب نشینی عربستان از شروط گذشته در جنگ یمن

وی در جریان تلاش های جدید خود طرح آتش بس در مقابل عقب نشینی انصارالله از مرزهای بین یمن و سعودی ، ایجاد منطقه حائل بین دو طرف و پایان تدریجی محاصره دریایی یمن توسط سعودی و نیز تضمین بقای دولت عبدربه منصور هادی در عدن را مطرح کرد که به مثابه عقب گرد از طرف عربستان است.

ولد الشیخ بعداز گفت وگو با هیات صنعا درمسقط پایتخت عمان طرح جدیدی به سعودی ‌ ها پیشنهاد کرد مبنی بر اینکه براساس آن علاوه بر آتش بس در استان صعده بین ارتش و کمیته های مردمی یمن با نیروهای متجاوز سعودی ، باید بین طرف های یمنی هم آتش بس برقرار شود.

اطلاعات مربوط به گفت‌وگوهای مسقط حاکی از این است که ولد الشیخ در تلاش برای تقسیم مسیر سیاسی به دو محور است، محور اول مربوط به حمله عربستان به یمن است که اکنون گفت وگوها در این خصوص در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی در جریان است تا این حملات پایان داده شود.

این محور اصلی است که در صورت حل و فصل آن محور دوم نیز قابل حل است زیرا محور دوم داخلی و بین گروههای مختلف یمن است.

اما در خصوص محور اول یا همان روند سیاسی باید گفت که طرف های منطقه ای و بین المللی متقاعد شده اند که عربستان از هرگونه دستاوردی که بتواند از آن به عنوان برگ برنده و مجبور کردن یمنی ها به امتیاز دهی استفاده کند، ناتوان مانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied