شمانیوز
شما نیوز

روستایی که روزگاری مقصد قوهای مهاجر بود

البرز روستاهای زیادی دارد که نام آنها برای بسیاری از ما ناآشناست، روستاهایی که شناخته شده نیستند ولی بدون شک قطعه‌ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می‌شوند، یکی از این روستاها «قوهه» است.

البرز روستاهای زیادی دارد که نام آنها برای بسیاری از ما ناآشناست، روستاهایی که شناخته شده نیستند ولی بدون شک قطعه‌ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می‌شوند، یکی از این روستاها «قوهه» است.

«قوهه» به معنای محل زندگی قوها در دل شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته و بیش از 2500 نفر جمعیت ثابت دارد. این روستای بکر به خاطر ویژگی‌های خاص جغرافیایش در تمام فصول زیباست و گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

حمزه علی قره حسنلو، دهیار روستای «قوهه» درباره علت نام گذاری این روستا به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، گفت: براساس شنیده‌ها، درگذشته در نزدیکی این روستا تپه‌ای وجود داشت که دور تا دور آن را گودالی پر از آب احاطه کرده بود.

وی افزود: این گودال مقصد قوهای مهاجری شده بود که هر ساله در فصل پاییز به این منطقه پرواز می‌کردند. به همین دلیل از آن زمان تاکنون این روستا با عنوان «قوهه» به معنای محل زندگی قوها شناخته شده است. درمجموع در این روستا 2100 نفر در قالب 570 خانوار زندگی می‌کنند. البته به جز روستانشینان بومی و ایرانی حدود 125 خانوار از افاغنه نیز که از سال‌ها قبل به این منطقه مهاجرت کرده‌اند در این روستا زندگی می‌کنند.

قره حسنلو یادآور شد: به جز جمعیت ثابت در فصل تابستان و اوقاتی که هوا برای گردش مناسب باشد جمعیت شناور این روستا به حدود 3500 نفر نیز می‌رسد. اکثر اهالی این روستا کشاورز و باغدار هستند و در زمین‌های خود محصولاتی همچون جو، گندم، انگور و صیفی جات می‌کارند.

این مسئول در خصوص جاذبه‌های گردشگری این روستا گفت: ‌در این روستا امام‌زاده‌ای به نام برهان الدین(ع) وجود دارد که اهالی این روستا و زائران روستای اطراف را برای گرفتن جاجت به سمت خود می‌کشاند. در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) تعداد زائران این امام زاده به 20 هزار نفر نیز می‌رسد.

اطلاع‌رسانی برای معرفی این روستا ضعیف بوده است

وی اضافه کرد: علاوه بر این، قوهه به نسبت روستاهای اطراف از مناظر بکر و دست نخورده بیشتری برخوردار است و همین باعث می‌شود گردشگران رغبت زیادی به حضور درمحیط طبیعی این روستا داشته باشند. بیشتر گردشگرانی که به «قوهه» می‌آیند به نوعی با ساکنین این روستا، آشنا و فامیل هستند و گروه‌های گردشگری به ندرت از این روستا بازدید می‌کنند.

قره حسنلو ادامه داد: حضور نداشتن گروه‌های گردشگری در این روستا بیشتر به ضعف اطلاع‌رسانی توسط دستگاه‌های متولی گردشگری مربوط می‌شود. وقتی از مردم درباره این روستا سوال می‌شود بسیاری از آنها حتی از وجود روستایی به این نام در استان بی‌اطلاع هستند. بدون شک اگر درهای گردشگری به روی این روستا بازشود اهالی با تمام امکانات و توانی که دارند از مهمانان ناخوانده خود پذیرایی می‌کنند.

وی با اشاره به امکانات این روستا گفت: خوشبختانه اهالی این روستا سالها است از نعمت گاز، آب، برق و تلفن برخوردار هستند و در این زمینه مشکلی ندارند.

دهیار «قوهه» ادامه داد: حدود 20 خانوار از اهالی این روستا هشت سال پیش خانه‌های خود را بازسازی کردند ولی از آن زمان تاکنون برای گرفتن پایان کار اقدام نکرده‌اند و این موضوع برای آنها دردسرساز شده است. حالا بخشداری برای این که آنها را تحت فشار قرار دهد دستور قطع گاز خانه‌هایشان را صادر کرده است.

ورودی روستای «قوهه» برای تردد مناسب نیست

قره حسنلو به برخی از مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسیر ورودی به این روستا باریک است و همین باعث بروز تصادفات رانندگی در این محدوده می‌شود. دهیاری برای تعریض این ورودی اقدام کرده ولی به دلیل وجود برخی معارضان این طرح به کندی پیش می‌رود.

معارضان و مالکان مشکل اصلی اجرای طرح تعریض ورودی روستا

دهیار«قوهه» افزود: به جز معارضان، برخی از اهالی که زمینشان در مسیر طرح تعریض ورودی روستا قرار دارد نیز حاضر نیستند حتی یک متر از زمینشان کم بشود تا این طرح به سرانجام برسد. به جز مشکل ورودی این روستا، دیگر راه‌های اصلی که به «قوهه» ختم می‌شود همگی آسفالت هستند و مشکلی برای تردد در آنها وجود ندارد.

بافت روستای «قوهه» طی سالهای گذشته کاهش یافته است

وی از کاهش بافت روستایی به عنوان یکی دیگر از مشکلات اهالی این روستا نام برد و خاطرنشان کرد: بافت این روستا درسال 80 حدود 30 هکتار بود ولی طی سال‌های گذشته به 23 هکتار کاهش پیدا کرده است.

قره حسنلو توضیح داد: مسئولان وقتی صحبت از مهاجرت معکوس می‌کنند باید شرایط سکونت مردم در روستاها را نیز فراهم کنند. کاهش بافت روستایی بدون شک روند ساخت و ساز در روستاها را مشکل می‌کند و همین باعث می‌شود روستانشینان به شهرها مهاجرت کنند.

زیرساخت‌های سیستم آبیاری قطره‌ای در«قوهه» وجود ندارد

دهیار «قوهه» ادامه داد: نبود سیستم آبیاری قطره‌ای برای زمین‌های کشاورزی یکی دیگر از مشکلات اهالی «قوهه» است.

هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای دراین روستا فراهم نشده و زمین‌ها هنوز به شکل سنتی آبیاری می‌شوند که این امر باعث هدر رفت بخش زیادی از منابع آبی می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص «قوهه» گفت: «قوهه» یکی از روستاهای خوش آب و هوای استان است که در تمام فصول، زیبایی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند پذیرایی گردشگران زیادی باشد. از مسئولان و رسانه‌ها درخواست می‌شود برای شناساندن این روستا به مردم اقدامات بیشتری انجام دهند تا چرخ صنعت گردشگری این روستا نیز به حرکت بیفتد.

روستاییان نقش به سزایی در توسعه گردشگری روستایی دارند

احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: توسعه گردشگری روستایی در قدم اول نیازمند مشارکت خود روستاییان است.

وی افزود: روستاییان برای عرضه خدمات گردشگری، باید با فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشند و نحوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند. ارائه و معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی و تاکید بر حفظ بافت روستایی از نیازهای اساسی در گردشگری روستایی است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز گفت: روستانشینان با حفظ بافت سنتی روستای خود می‌توانند باعث جذب گردشگران شوند. توجه به گردشگری روستایی مورد تاکید دولت یازدهم است و برای توسعه آن برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته که به مرور اجرایی می‌شوند.

گزارش از المیرا اگیر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز

گزارش

خبرنگار: 58002

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied