شمانیوز
شما نیوز

اربعین دل‌ها رسید

مرگ در راه عزت چیزی نیست مگر زندگی جاویدان!

مرگ در راه عزت چیزی نیست مگر زندگی جاویدان!

و زندگانی با ذلت، چیزی نیست مگر مرگی که هیچ نشانی از زندگی در آن نیست!

در طول تاریخ محرم‎ها و صفرهای بسیاری آمده‎اند و رفته‎اند اما یاد حسین و شعائر زیبایش هم‌چنان ماندگار، تازه و عزیز است. چهل روز گذشت از واقعه‎ای که شرمش تا تاریخ برای کوفیان ماند و سیه‎رویی‎اش برای بی‎وفایان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، هر سال خیل عظیمی از عاشقان آن حضرت در اربعین حسینی به سمت کعبه دلشان روانه می‎شوند و دل‎ها را به دریای عشقشان می‎سپارند.

و این است راز ماندگاری کربلا ...

امسال نیز اربعینی دیگر فرارسیده و باز کبوتران سبک‎بال به سمت دیارش با دلی مالامال و آکنده از اندوهی دیرین می‎روند تا با امام خود بیعتی دوباره ببندند.

زوار ایرانی نیز همدل با این خیل عظیم همگام می‎شوند و هم‌سوی با آنان به پیش می‎روند. در این میان با توجه به ناامنی‎های چند سال اخیر، مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند تا این مراسم هر چه با شکوه‎تر و آن طور که در شأن عزاداری این بزرگوار است برگزار شود.

ساماندهی زوار اربعین حسینی به عهده وزارت کشور

مهندس «هوشنگ بازوند»، استاندار لرستان در این‌باره گفت: ساماندهی و مسئولیت زوار اربعین حسینی به عهده وزارت کشور است که در فرصت کمی که داریم باید مکان‎ها و تجهیزاتی را تأمین کنیم که در شرایط عادی حدود 6 ماه وقت نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: اما چون تمام افراد با عشق به امام حسین(ع) کار می‎کنند این را توفیقی برای خدمت به زوار آن حضرت می‎بینند و همه انرژی خود را برای آن قرار می‎دهند.

بازوند ادامه داد: سپاه نیز بزرگوارانه به کار اجرایی این مراسم پرداخته و مسئولیت کل اجرایی را به عهده گرفته است. سایر دستگاه‎ها باید سپاه را حمایت کنند اما صفر تا صد کار با سپاه است. اگر دستگاه‎های اجرایی سپاه را پشتیبانی نکنند راه به جایی نخواهد برد.

استاندار با بیان این‌که نماینده‎ای از سپاه در موکب زوار تعیین می‎شود و با نماینده استاندار که جانشین ستاد اربعین حسینی است در ارتباط خواهد بود. هم‌چنین نماینده استاندار مایحتاج مورد نیاز سپاه را با هماهنگی دستگاه‎های اجرایی تأمین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در خدمت به امام حسین(ع) نباید سخت‎گیری کنیم و پروسه‎های اداری را باید کنار بگذاریم. این کار خیر و ثوابی است که همه باید کمک کنند و به یکدیگر یاری رسانند.

بازوند اظهار کرد: نباید به‌دنبال اعتبار و موافقت‎نامه بود و از قبل تمام کارها باید انجام شده باشد. قرار است همدان با استان ما هماهنگ باشند که اگر این استان هماهنگ نشد باید خودمان با تمام نیرو کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به شهرداران و فرمانداران گفته شده که باید در ورودی و خروجی شهرها ایستگاه‎های صلواتی قرار داد تا به زوار خدمات بدهند.

زوار استان ممکن است به 40 هزار نفر برسد

سردار «مرتضی کشکولی»، فرمانده سپاه لرستان نیز گفت: سپاه لرستان دو موکب در نجف و کربلا زده است و آمادگی پذیرایی از زوار حسینی استان را دارد.

وی افزود: تا در میدان نرویم و نبینیم نمی‎دانیم که چه مشکلاتی برای مراسم اربعین خواهیم داشت. سپاه در اردو و قرارگاه زدن آمادگی کامل دارد و از کارهای عادی و جاری ما است و آمادگی کامل را در این راستا داریم.

کشکولی ادامه داد: استانداری می‎تواند مسئولیت را به عهده بگیرد و مایحتاج خود را به سپاه اعلام کند و ما آن‌ها را برطرف کنیم و یا مسئولیت صفر تا صد را به عهده بگیریم و یک نفر جانشین ما در آنجا باشد.

فرمانده سپاه لرستان با بیان این‌که زوار استان ممکن است به 40 هزار نفر نیز برسد، اظهار کرد: موضوع زائرین امام حسین(ع) و خدمت به آنان است، ما هر چیزی که خود داریم ارائه می‎دهیم اما زائرین به مکانی برای اسکان نیاز دارند و احتمال بدی آب و هوا را نیز باید داد. محلی برای اسکان چند ساعته زوار باید در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: مسئولیت در اجرا به ما داده شود و استانداری و دستگاه‎ها از ما پشتیبانی کنند.

باید موکب‎ها و چادرهایی در داخل مرز تعبیه شود

همچنین حجت‎الاسلام «مهدوی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: در سال‎های گذشته تجربه نشان داده که مشکلات در داخل مرزها بیشتر از بیرون کشور است.

وی خاطرنشان کرد: باید موکب‎ها و چادرهایی در داخل مرز تعبیه شود و موضوع اسکان و جای زوار از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است زوار به شب برخورد کنند و نیازمند مکانی برای استقرار هستند.

مهدوی با بیان این‌که اگر در آن زمان سپاه نبود تردد زوار با مشکلات زیادی روبرو می‎شد، اظهار کرد: ایاب و ذهاب زائرین اهمیت زیادی دارد و باید راهنمایی مسیری به دقت انجام شود، چون اکثر جاده‎‎ها باریک و بدمسیر هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: برنامه‎ای با این حجم و گستردگی را تنها سپاه می‎تواند مدیریت کند و ما نیز باید آن را پشتیبانی و حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: سپاه مسئولیت‎پذیری زیادی دارد و در هر شرایطی آماده است و می‎تواند این کار را به‌نحو احسن انجام دهند.

پایانه لرستان در فاصله صفر تا 10 کیلومتری مرز مستقر شود

دکتر «کشکولی»، جانشین ستاد اربعین حسینی لرستان، نیز در این‌باره گفت: برای بازدید میدانی تیمی به شهرستان مهران اعزام شد و قرار است پایانه استان لرستان در فاصله صفر تا 10 کیلومتری مرز مستقر شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار است همدان و لرستان به‌صورت مشترک کار کنند که تاکنون همدان کار خاصی انجام نداده است. متأسفانه از زمان مقداری عقب هستیم که حسب ابلاغی که شده باید خود استان مقری را تعیین کنند.

جانشسن ستاد اربعین حسینی استان افزود: هم‌اکنون زائرین به‌راحتی می‎توانند از گیت‎ها عبور کنند. باید وسائلی از پایانه‎های مرزی به سمت پایانه استان تعیین کرد تا زائرین هرچه سریع‎تر منتقل شوند.

وی یادآور شد: هم‌چنین برای استان‎های دیگر ظرفیت اتوبوس مشخص شده اما برای ما تعیین نشده است ما می‎توانیم از تمام توانایی خودمان استفاده کنیم. باید در مبادی و خروجی شهرها ایستگاه‎های صلواتی ایجاد تا به زوار خدمت‎رسانی کنند.

566 اتوبوس و 330 دستگاه خودرو وظیفه انتقال زائرین را داشتند

«حسن رحمانی»، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‎های لرستان نیز گفت: اگر بخواهیم تنها به زوار لرستانی سرویس بدهیم باید در پایانه، اتوبوس‎های استان مشخص شوند و راهنمایی‎های لازم به زوار لرستانی داده شود.

وی تصریح کرد: پارسال نرخ تردد زوار اربعین استان لرستان بعد از ایلام و کرمانشاه قرار دارد و 29.4 درصد است.

رحمانی ادامه داد: مرز ایلام به خاطر این‌که به کربلا نزدیک‌تر است بیشترین جمعیت را پذیرفته و این استان با لرستان هم‎مرز است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‎های لرستان تصریح کرد: شاید نیاز باشد که از جاده پلدختر نیز برای انتقال زوار استفاده کنیم از این‌رو در این راستا باید همه سعی خود را به کار بندیم و تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی با بیان این‌که پارسال، استان 28 هزار زوار اربعین داشت، افزود: در سال گذشته 566 اتوبوس و 330 دستگاه خودرو وظیفه انتقال این زائرین را داشتند که باید امسال دو برابر شوند.

بیش از 70 درصد زوار از مرز مهران وارد کشور می‎شوند

«خسروی»، مدیر سازمان حج و زیارت لرستان نیز گفت: در خدمات‎دهی هر چه بهتر به زوار اربعین حسینی باید از همه امکانات استفاده کنیم، چون ممکن است از استان‎های دیگر نیز به پایانه ما بیایند.

وی افزود: از 10 روز پیش و 7 روز پس از اربعین زیرساخت‎ها و امکانات سازمان حج و زیارت برای این مراسم اختصاص داده شده و قرار است در اختیار زائرین اربعین قرار گیرند.

خسروی ادامه داد: مهم‎ترین مشکل ما بحث انتقال زائرین از مهران به استان است، چون بیش از 70 درصد زوار از مرز مهران وارد کشور می‎شوند و توانمندی‎های این شهرستان نیز محدود است.

مدیر سازمان حج و زیارت لرستان تصریح کرد: باید تدابیر لازم برای انجام هر چه بهتر این مراسم اندیشیده شود.

کمیته‎های تشکیل شده باید مدیریت شوند

مهندس «مهرداد غضنفری امرایی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: ریاست ستاد اربعین حسینی استان با استاندار است و جانشین وی نیز دکتر کشکولی است.

وی افزود: کمیته‎هایی تشکیل شده که با دکتر کشکولی وصل می‎شوند و ستاد باید آنها را مدیریت کند.

غضنفری امرایی با بیان این‌که برگزاری اربعین حسینی باید به سپاه واگذار شود، ادامه داد: هم‌چنین باید از سوی استاندار نماینده‎ای برای هماهنگی و پشتیبانی سپاه تعیین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: کمیته‎های تشکیل شده باید مدیریت شوند و جانشین استاندار این کار را برعهده دارد و با نماینده سپاه نیز در ارتباط خواهد بود تا اگر مشکلی برای او پیش آمد نماینده استاندار آن را برطرف کند.

وی یادآور شد: اگر پتانسیل خود را برای خدمت‎رسانی به سایر استان‎ها قرار دهیم برای استان خود انرژی نخواهیم داشت.

ستاد اربعین حسینی چارتی تشکیل دهد

سرهنگ «پازدار»، معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گفت: باید ستاد اربعین حسینی چارتی تشکیل دهد، ریاست ستاد با استاندار است و جانشین او نیز باید فرمانده سپاه باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین یک نماینده از سوی استانداری باید با نماینده سپاه در داخل کشور عراق در ارتباط باشد که مشکلات زائرین را برطرف کنند.

پازدار ادامه داد: ستاد باید 17 کمیته را تشکیل دهد که شامل کمیته‎هایی از جمله حمل و نقل و ترابری، اسکان، آبرسانی، بهداشت و درمان، مخابرات، حوادث، نیروی انسانی و گمشدگان، پذیرایی، سوخت‎رسانی و... است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان خاطرنشان کرد: سپاه همانطور که در زمان جنگ تحمیلی توانست از پس مسئولیت‎های خود برآید این بار نیز آمادگی کامل را برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم دارد.

گزارش از سمیرا عزیزی

خبرگزاری ایسنا

خبرنگار:

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied