شمانیوز
شما نیوز

نظارت چندانی بر تورلیدرها صورت نمی‌گیرد

رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان گفت: قانونی برای جلوگیری از فروش صنایع‌دستی خارجی و تقلبی وجود ندارد و باید قانون‌گذاری شود تا بر این اجناس تقلبی که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود، کنترل و نظارت صورت گیرد.

رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان گفت: قانونی برای جلوگیری از فروش صنایع‌دستی خارجی و تقلبی وجود ندارد و باید قانون‌گذاری شود تا بر این اجناس تقلبی که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود، کنترل و نظارت صورت گیرد.

عباس شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان این‌که از آثار کشف شده در کنار رودخانه‌ها که قدمتی بین هشت هزار تا یک میلیون سال دارند تاکنون حدود 366 رسته متعلق به ایران و 196 رسته از این آثار متعلق به اصفهان شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: این رسته‌های اثر هنری شامل قلم‌زنی، مینیاتور، خاتم و... است و جزء آثار باستانی و صنایع‌دستی به شمار می‌آیند. بیش از نیمی از آن‌ها متعلق به ایران و یک سوم آن متعلق به اصفهان پایتخت صنایع‌دستی جهان است.

وی با اشاره به این‌که باید فضای امنی برای تحقیق، تفحص و یادگیری در زمینه صنایع‌دستی وجود داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه فضای امنی برای تحقیق و تفحص وجود ندارد. با این حال فرهنگ استاد و شاگردی که مدتی از بین رفته بود خوشبختانه دوباره در حال رونق است. کسانی که به حرفه هنرهای صنایع‌دستی روی می‌آورند بهتر است پیش از یادگیری هنر صنایع‌دستی در کلاس‌های طراحی شرکت کنند تا هنر صنایع‌دستی را به خوبی یاد بگیرند و موفق‌تر پا به عرصه هنر صنایع‌دستی بگذارند.

وی ادامه داد: فرهنگ استقبال از توریست‌ها باید گسترش یابد، زیرا آنان مایه رونق بازار می‌شوند. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید استقبال از توریست‌ها گسترش پیدا کرده اما نظارت چندانی بر تورلیدرها صورت نمی‌گیرد و آنان هزینه‌های بسیاری از صاحبان صنایع‌دستی و توریست‌ها می‌گیرند.

رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در خصوص صنایع‌دستی چینی در اصفهان گفت: در زمینه ورود کالاهای خارجی چینی باید نظارت از سوی قانون‌گذار صورت بگیرد و قوانینی در این حوزه تدوین شود که از سوی اتحادیه بتوانیم آن‌ها را پیگیری کنیم.

شیردل اضافه کرد: از سوی اتحادیه در میدان نقش جهان کنترل صورت می‌گیرد و از فروش کالاهای خارجی جلوگیری کردیم، ولی در حاشیه‌های بازار مثل خیابان سپه و حافظ صنایع‌دستی بدون کیفیت وجود دارد که شبه صنایع‌دستی است و به صورت ماشینی تولید شده و مغازه‌داران آن را ارائه می‌کنند. قانونی برای جلوگیری از فروش این گروه صنایع‌دستی وجود ندارد و باید قانون‌گذاری شود تا بر این اجناس تقلبی که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود، کنترل و نظارت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در محدوده بازار نقش جهان نظارت بر عهده اتحادیه است، اما در محدوده اطراف بازار این نظارت بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است که باید بررسی از سوی آن‌ها صورت بگیرد.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied