شمانیوز
شما نیوز

یک سوم انتخابات امسال الکترونیکی است

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: چنانچه شورای نگهبان نرم افزار انتخابات را تایید کند، یک سوم انتخابات ۷ اسفند امسال به صورت الکترونیکی و دو سوم انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به صورت سنتی و دستی برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: چنانچه شورای نگهبان نرم افزار انتخابات را تایید کند، یک سوم انتخابات ۷ اسفند امسال به صورت الکترونیکی و دو سوم انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به صورت سنتی و دستی برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد حسین مقیمی در برنامه پیشخوان خبر با اشاره به نحوه ثبت نام از نامزدهای انتخاباتی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: نامزدها بر اساس مدارکی که ارائه می‌دهند ثبت نام می‌شوند و پس از این مرحله چهار نهاد یعنی ثبت احوال، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و اطلاعات صحت اطلاعات ارائه شده را بررسی می‌کنند و در صورت دریافت سوء رفتار از طرف هر یک از 4 نهاد طبیعی است که فرد، صلاحیت نامزد شدن خود را از دست می‌دهد ولی اگر هیچ سوء رفتاری ملاحظه نشد، اسامی این افراد به هیئت استان ارجاع خواهد شد تا آنها نیز صلاحیت فرد را تایید کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور در ادامه گفت: بعد از تایید صلاحیت افراد از هیئت استان، در مرحله بعد این شورای نگهبان است که باید صلاحیت نامزد را تایید نهایی کند و در این مرحله است که فرد صلاحیت تبلیغات را به دست می‌آورد تا در مدت تعیین شده تبلیغ کند.

وی با اشاره به برگزاری 2 انتخابات در هفتم اسفند امسال گفت: مراحل اجرایی پنجمین انتخابات خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، 19 آذر با دستور مستقیم وزیر کشور رسما آغاز می شود. هیئت اجرایی از 20 آذر به طور رسمی برای انتخابات خبرگان رهبری تشکیل و 26 آذر ثبت نام برای نامزدهای خبرگان رهبری عملا آغاز می‌شود و دو روز بعد یعنی 28 آذر ثبت نام از نامزدهای انتخاباتی مجلس آغاز خواهد شد و در همان روز هیئت اجرایی برای انتخابات مجلس نیز رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

مقیمی در ادامه گفت: نامزدهای انتخاباتی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بعد از تایید صلاحیت می توانند از 29 بهمن تا 6 اسفند تبلیغ کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور ادامه داد: کار انتخاباتی 25 مرحله دارد که 23 مرحله آن به صورت ماشینی و روتین است اما دو مرحله دیگر که عبارتند از رای دادن و شمارش آرا به صورت دستی خواهد بود که در انتخابات الکترونیکی این دو مرحله نیز به صورت ماشینی انجام می شود.

مقیمی در ادامه با اشاره به تجربیات برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور گفت: در انتخابات مجلس نهم، ما در 14 حوزه انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کردیم که نتایج موفقیت آمیزی داشت و همین امر باعث شد تا در انتخابات مجلس دهم نیز این تجربه را تکرار کنیم اگرچه برگزاری انتخابات الکترونیکی مراحلی دارد که باید طی شود.

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به مراحل چهارگانه برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور خاطرنشان کرد: در مرحله نخست تامین اعتبار است که باید از سوی دولت تامین شود، بر اساس تعاملات صورت گرفته، دولت برای برگزاری یک سوم انتخابات الکترونیکی تامین اعتبار خواهد کرد که این به معنی برگزاری دو سوم دیگر به صورت دستی و سنتی خواهد بود.

مقیمی در ادامه گفت: مرحله دیگر ساخت سخت افزارهای مناسب برای انتخابات است که مورد تایید شورای نگهبان باشد که این مرحله را سپری کرده‌ایم، در مرحله بعد نوشتن نرم افزاری است که از هر جهت امن باشد، این نرم افزار را باید شورای نگهبان تایید کند که قرار است این شورا تا 10 آذر نتیجه آن را اعلام کند. مرحله آخر به کارگیری این صندوق‌ها در حوزه‌هاست اما اینکه در کدام حوزه مورد استفاده قرار گیرد نیز در آخرین مرحله مشخص می شود.

معاون سیاسی وزارت کشور افزود: از مزایای انتخابات الکترونیکی شمارش لحظه‌ای آن است به این معنا که ما در لحظه از آخرین نتایج با خبر می‌شویم. بر اساس زمان بندی رای گیری الکترونیکی برای هر نفر 6 دقیقه است، اگرچه رای گیری در شیوه دستی و سنتی به مراتب سریعتر است.

مقیمی ادامه داد: هر یک از کارمندان دولت که به خدمات دولتی دسترسی دارند تنها می‌توانند در قالب یک فرد حقیقی ثبت نام کنند و نمی‌توانند به عنوان فردی حقیقی و با امکانات دولتی ثبت نام و به دنبال آن برای خود تبلیغات کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور در پایان تصریح کرد: انتخابات پروژه‌ای ملی است زیرا 960 هزار نفر مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارند که اگر به این تعداد گروه‌های خدماتی، نمایندگان نامزدهای انتخاباتی و رسانه‌ها را اضافه کنیم به رقم بسیار بزرگی خواهیم رسید. بنابراین در برگزاری انتخابات تنها یک گروه درگیر این مسئله نیستند بلکه حجم وسعی از جمعیت یک ملت درگیر این پروژه عظیم می‌شوند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied