شمانیوز
شما نیوز

برنامه ای با که با تخته سیاهش شناخته می شود/ «بچه های مردم» را فقط نوجوان ها ببینند

واژه «بچه های مردم» را بیشتر پدر و مادرها به کار می برند. آن هم وقتی می خواهند فرزندشان را با فردی نامعلوم مقایسه کنند. حالا «بچه های مردم» دست به برنامه سازی زده اند.

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: ساختن برنامه ویژه نوجوانان کار مشکلی است. گروه سنی خاص و متفاوتی که دنیا را جور دیگری می بینند و خواسته ها و مطالباتشان هم با دیگران متفاوت است.

البته تلویزیون هم گویا خیلی علاقه ای برای برنامه سازی برای این گروه سنی ندارد و مدت هاست که برنامه ای گفت و گو محور که بخواهد به درد دل نوجوانان گوش بدهد و به آنها راهکار ارائه بدهد، روی آنتن تلویزیون نداریم. تنها مدت کوتاهی است که شبکه یک به فکر افتاده و «بچه های مردم» را روی آنتن می برد.

این برنامه از استودیویی واقع در ساختمان 9 دی به روی آنتن می رود. با هماهنگی عوامل برنامه از گیت ورودی ساختمان 9 دی نیز عبور می کنم که عبداله روا مجری برنامه را می بینم که با عجله خود را به عوامل می رساند.

ال سی دی بزرگ؛رصد همه شبکه ها

داخل ساختمان سالن بزرگی قرار دارد و انتهای آن توسط پله هایی به طبقه اول راه پیدا می کند. قبل از پله ها یک ال سی دی بزرگ واقع شده که به صورت مرتب و کنار هم، اغلب شبکه های سراسری در آن رصد می شود. سمت راست بالای پله ها را تا انتها رفته و به اتاقی می رسم که اتاق مهمان ها نام دارد. سردار سلیمانی، همراه وی، مجتبی احمدی و عبداله روا در این اتاق نشسته اند. روا با سلیمانی صحبت کوتاهی می کند و به سرعت به اتاق گریم می رود. ساعت نزدیک 16:15 دقیقه است و مدت زمان کوتاهی به شروع برنامه مانده است که با هدایت احمدی به دیدن دکور دعوت می شوم.

اتاق فرمان؛نبض تپنده هر برنامه تلویزیونی

دقیقا کنار اتاق مهمان ها یک اتاق دیگر واقع شده است. اینجا اتاق فرمان است و عوامل در تلاش هستند تا نکات ریزی را که در پخش مهم است را به خوبی رعایت کنند. یک طرف اتاق پر است از مانیتورهایی که روبروی هر کدام یک نفر نشسته و با دستگاه هایی که پیش رویش قرار دارد، صدا، نور و اصلاحاتی در تصاویر پدید می آورد. شاید یکی از بخش های مهم قبل از به روی آنتن رفتن هر برنامه ای در همین اتاق نسبتا بزرگ انجام می شود. سمت راست این اتاق به طور سراسری مبلمان چیده شده تا برخی از مهمان ها برای استراحتی کوتاه روی آنها بشینند. روبروی در ورودی این اتاق، دیواری با فضای شیشه ای دیده می شود که اتاق فرمان را از استودیو جدا می کند.

رنگ های شاد و نشاط آور در طراحی دکور

قبل از شروع برنامه وارد استودیو می شوم.روبروی در ورودی به استودیو یک دیوار سفید و قرمز قرار دارد که وسط آن ال سی دی بزرگی دیده می شود. کمی جلوتر از ال سی دی، یک میز مربعی شکل به همراه سه صندلی زرد رنگ قرار دارد که برای حضور مهمان های برنامه تعبیه شده است.نکته جالب توجه در طراحی دکور و رنگ های انتخاب شده در این برنامه این است که همه رنگ ها هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند، در این فکر هستم که چشمم به فنجان و قندان روی میز می افتد که کاملا با رنگ پارچه روی مبل و بالشتک ها همخوانی دارد.کمی آنطرف تر یک میز بزرگ از جنس پارچه قرار دارد که روی آن طوسی رنگ و کناره هایش سفید است و یک دایره زرد رنگ وسط آن به چشم می خورد. کنار این میز بزرگ پنجره ای زرد رنگ دیده می شود که لوگو و سامانه پیامکی برنامه روی آن حک شده است.یکی از دوربین های برنامه دقیقا کمی آنطرف تر از دیوار شیشه ای است که توسط کارگردان تلویزیونی هدایت می شود.

شروع برنامه با تیتراژ مناسبتی ایام محرم و صفر

راس ساعت 16:45 تیتراژ برنامه شروع می شود و به سرعت از استودیو به اتاق فرمان هدایت می شوم. گوشه سمت راست اتاق فرمان دو ال سی دی بزرگ دیده می شود که بالایی به طور کامل شبکه یک و پایینی به صورت مساوی 9 تصویر از سایر شبکه ها را نشان می دهند. به دلیل تقارن با شهادت ایام محرم و صفر تیتراژ برنامه با ملودی مناسب این ایام پخش می شود.

محیا اسناوندی مجری برنامه «بچه های مردم» درباره موضوع این هفته برنامه، خطاب به نوجوانان می گوید: چرا باید به محض عوض کردن مدرسه، تغییر رفتار بدی و لحنت تغییر کنه؟ و... او در اصل قصد دارد نوجوان را از تغییرات بد باز دارد.صحبت های اسناوندی که به اتمام می رسد، دوربین به سمت عبداله روا رفته و حواس مخاطب را به سمت دیگری از استودیو روانه می کند.مهمان امروز برنامه سردار سلیمانی مسئول اردوی راهیان نور است، او در ابتدای صحبت هایش درباره اقدامات اردوی راهیان نور صحبت می کند و ادامه می دهد که اغلب متقاضیان راهیان نور خانم ها هستند. در همین فاصله فرصت کوتاهی پیش می آید تا با مجتبی احمدی تهیه کننده،کارگردان و سرپرست نویسندگان این برنامه گفت وگوی کوتاهی داشته باشم.

احمدی: دغدغه های نوجوانان مهم ترین مسئله برای ما است

مجتبی احمدی تهیه کننده و کارگردان برنامه «بچه های مردم» درباره چگونگی شکل گیری این برنامه می گوید: آقای هاشمی فرا مدیر پخش شبکه یک،برنامه «بچه های مردم» را به ما پیشنهاد دادند. در قدم اول طرحی چند صفحه ای با رویکرد نوجوان از برنامه را به ایشان ارائه دادیم و با کلیت طرح موافقت شد و در برخی از جزئیات نیز پس از جلسات مختلف با یکدیگر به تعامل رسیدیم. وی با اشاره به تغییر دکور در این برنامه نیز عنوان می کند: از دهم مهرماه برنامه به صورت تولیدی روی آنتن رفت و دقیقا همزمان با ماه محرم به صورت زنده شروع به کار کردیم. ضمن اینکه بعد از ده روز ابتدایی برنامه به این نتیجه رسیدیم که باید کمی رنگ و لعاب جذاب تری را به دکورمان اضافه کنیم.علیرغم اینکه دکور قبلی مان سه دکور مجزا از هم داشت، اما ما با این موضوع مشکلی نداشتیم و روی رنگ های دکور حساسیت بالایی داشتیم که نوجوانانه تر باشد. سرپرست نویسندگان برنامه «بچه های مردم» در مورد سوژه های انتخابی نیز ادامه می دهد: مطالبی که از اتاق فکر برنامه خارج می شوند، پس از تدوین نهایی و مطالعه , طراحی و در اختیار مدیر پخش قرار می گیرد در نهایت با مشورت و اعلام نظر آقای احسانی و بازنویسی نهایی برای مجریان آماده می شود. موضوعاتمان بر اساس دغدغه های نوجوان در زندگی و گاهی نیز برگرفته از مناسبت های موجود در تقویم هستند. حتی بارها برایمان پیش آمده که آقای احسانی گفته اند نیازی به حضور چهره در برنامه نداریم و بیشتر نوجوان موفق و متفاوت را دعوت کنید. احمدی با اشاره به پرمخاطب ترین بخش برنامه «بچه های مردم» ادامه می دهد: این برنامه قرار است در قالب 60 قسمت روی آنتن شبکه یک رود و از پر مخاطب ترین بخش آن می توانم به نمایش هایی که در خلال آیتم ها به صورت زنده بازی و پخش می شود، اشاره کنم که حتی آقای احسانی هم بارها تاکید کردند که نمایش هایتان را حذف نکنید و من از این بابت بسیار خوشحالم. احمدی درباره موضوع برنامه امروز و اینکه هدف از دعوت مهمانشان چه بوده است نیز می گوید: موضوع این هفته برنامه ما تغییراست و بر همین اساس سردار سلیمانی را دعوت کردیم که مسئول اردوی راهیان نور هستند ،چراکه در سفر راهیان نور نوعی از تغییر در بین افراد اتفاق می افتد. تهیه کننده تنها برنامه نوجوان شبکه یک سیما عنوان می کند: ساخت یک برنامه تلویزیونی آنهم برای رده سنی نوجوان سخت است و راضی نگهداشتن مخاطب نیز این کار را برای ما سخت تر می کند. به همین دلیل حرف هایی که در برنامه گفته می شود،دغدغه نوجوان ها است. در ادامه اصلا اجازه نمی دهم که برنامه از ریتم بیفتد و مراقب این جریان هستم و به این دلیل از شروع تا پایان برنامه، متن کامل در اختیار ما قرار دارد.

احمدی در پایان گفت:به دنبال معرفی نوجوانان این مرز وبوم و اهدافشان هستیم. قرار است آنچه را که نوجوان امروز از زندگی، تحصیل، آینده و... می خواهد را با زبان خودش بیان کنیم.جلب باور و اعتماد مخاطب نوجوان ما کار ساده ای نیست،اما ما بازخورد خوبی را از مخاطب خاص مان والبته خانواده هایشان دریافت کردیم.

پخش تیزر جدید سریال «معمای شاه»

بعد از اتمام گفت وگو با احمدی از صحبت های رد و بدل شده بین عوامل اتاق فرمان متوجه می شوم که تیزر جدید سریال «معمای شاه» به شبکه ارائه شده است و یکی از عوامل به دیگران یادآوری می کند تا این تیزر جدید را حتما پخش کنند.دوربین برنامه به استودیو بازمی گردد. عبداله روا درباره دختران شهید شهر بروجرد که در سفر راهیان نور در حادثه تصادف شهید شدند از سردار سلیمانی می پرسد و سردار می گوید: اگر حادثه تصادف استمرار پیدا می کرد، دیگر برای ما ادامه این سفرها بسیار سخت می شد. در انتهای برنامه نیز سردار سلیمانی به برندگان مسابقه پیامکی امروز برنامه سه کارت 200 هزار تومانی اهدا می کند. حامی مالی برنامه نیز هر هفته سه عدد تبلت به برندگان مسابقه پیامکی هدیه می دهد. در ادامه روا سوال های مردم را مبنی بر اینکه که آیا ارگانی وجود دارد که برخی ها را برای رفتن به این سفر مجبور کند؟ را می خواند و سردار جواب می دهد: نه واقعا الزامی وجود ندارد، چراکه برای تغییر اساسی انسان ها نیاز به اختیار دارند.

جان نثاری: مناسبت های تقویم را رصد می کنیم

در همین فاصله درباره متن های این برنامه از فاطمه جان نثاری نویسنده می پرسم و می گوید: در اتاق فکری که توسط کارگردان طراحی شده با یکدیگر در مورد موضوعات مورد بحث در برنامه به تعامل می رسیم. وی ادامه می دهد: علاوه بر این ما اغلب مناسبت های تقویم را نیز رصد می کنیم و برخی از موضوعات را بر آن اساس می نویسیم.

اسناوندی: فضای جدیدی را در شبکه یک تجربه می کنم بعد از اتمام برنامه با دو مجری «بچه های مردم» درباره اجرای برنامه نوجوان خود به گفت وگو می نشینم.محیا اسناوندی یکی از مجریان برنامه «بچه های مردم» درباره تفاوت اجرای این برنامه می گوید: اجرای «بچه های مردم» به این دلیل که اولین کارم در شبکه یک است و ناخودآگاه برایم حال و هوا و فضایی جدید دارد و بر همین اساس این تغییر با خود انگیزه هم آورده است. اسناوندی که گوینده پخش رادیو جوان و بازیگر رادیو سلامت و برنامه جمعه ایرانی نیز هست، ادامه می دهد:در این برنامه سعی شده تا خیلی بیشتر از سایر برنامه هایی که الان روی آنتن شبکه ها است، به نوجوان بها داده شود. هر مهمانی که وارد برنامه می شود، یا نوجوان موفق است و یا اینکه نگاهی به گذشته و نوجوانی وی خواهیم داشت و موفقیت او را در گذشته نیز بررسی می کنیم. وی در ادامه با اشاره به اجرای نمایش هایی که در خلال برنامه پخش می شود،می گوید: در نمایش ها به تنهایی گاهی در دو نقش اجرا می کنم و این قطعا کار آسانی نخواهد بود. این نمایش ها که با بازخوردهای خوبی از سمت مخاطب مواجه شده است، بر مبنای نمایشنامه ای که از قبل نوشته می شود، این اجازه را به من می دهد تا در یک لحظه نقش چند شخصیت را بازی کنم.

وی در پایان می گوید:این روزها که بازخورد خوبی از برنامه دارم انرژی ام دو چندان است.آقای احمدی با حساسیت خاص روی محتوای دخترانه و پسرانه برنامه نظر دارد و معتقد است هر کدام از مجریان بایستی با سبک و سیاق خود در اجرا به امضای خاص یک برنامه نوجوان نزدیک شوند.این برنامه در کنار رادیو این روزها دغدغه ذهنی من است و تمام تلاشم را می کنم به زبان نوجوان متفاوت امروز نزدیک شوم.

«بچه های مردم»؛ داخل باکس چوبی

دوباره وارد استودیو می شوم، سمت چپ تعدادی صندلی قرمز قرار دارد که بین آنها یک میز دیده می شود. رنگ زرد و قرمز داخل دکور برنامه «بچه های مردم» توجهم را به خود جلب می کند تا به سمت دکور رفته و از نزدیک تمام جزئیات آن را ببینم. به محض ورود، میز و صندلی قرمز رنگ کوچکی کنار دیوار سمت راست دکور دیده می شود که کنار دیواری نقاشی شده از حباب های سفید قرار دارد. کمی جلوتر،رنگ زمینه دیوار به فاصله یک چتر زرد می شود. روی این بخش کوچک از دیوار شش باکس دیواری مستطیل شکل به رنگ قهوه ای است که روی یکی از آنها لوگوی برنامه «بچه های مردم» به چشم می خورد.

تخته سیاه گچی؛ نوستالژی برنامه

گوشه سمت راست این استودیو یک پایه بوم نقاشی است و تخته سیاهی که روی آن قرار دارد که موضوع هر روز برنامه روی آن نوشته می شود، این تخته سیاه که یادآور و نوستالژی کودکی و نوجوانی همه ما است، در گوشه ای ترین نقطه استودیو واقع شده است. تمام زمین استودیو نیز پوشیده از منحنی های نارنجی و زرد است و زمانیکه قدم در این فضا می گذارید از شدت رنگ های موجود هیجان زده خواهید شد.

روا: اجرای برنامه نوجوان محور را دوست دارم

عبداله روا دیگر مجری این برنامه ضمن اشاره به حضور مجری جوان در برنامه نوجوان می گوید: به طور شخصی معتقدم که اگر مجری جوان بخواهد برنامه مخصوص نوجوانان را اجرا کند، نتیجه کار خیلی هم بهتر خواهد شد، چراکه تجربه وی از دوران نوجوانی خود نیز می تواند در نتیجه کار بسیار مطلوب باشد.

وی ادامه می دهد: به طور معمول بچه ها حوصله کمتری برای شنیدن برخی حرف ها آنهم از زبان هم سن و سالان خود دارند و معتقدند در برخی موارد ممکن است این حرف ها شکل نصیحت گون به خود بگیرد.

روا با اشاره به اینکه از نیمه های این برنامه به گروه ملحق شده است، نیز می گوید: درست است که قبل از حضور من در برنامه «بچه های مردم» این برنامه به شکل تولیدی روی آنتن بوده است، اما برای من به عنوان مجری زمان شروع برنامه همان روزی است که در استودیو حاضر شدم و مقابل دوربین رفتم.

وی در ادامه می گوید: حضورم در این برنامه را بسیار دوست دارم و از همکاری با مجتبی احمدی تهیه کننده و کارگردانی که دغدغه برنامه اش را دارد و مدام به فکر همه عوامل هست، خوشحالم.

روا در پایان درباره اجرای نوجوان پسند نیز بیان می کند: حضورم در این برنامه را با علاقه تمام انتخاب کردم، چراکه اصولا اجرا برای قشر نوجوان را بسیار دوست دارم و همیشه بازخوردهای مثبتی را از آن دریافت کردم و معتقدم که این دست برنامه ها مخاطبان بسیاری را جذب خود خواهد کرد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/NF96WT
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied