شمانیوز
شما نیوز

گزارش نهایی آژانس درباره ایران احتمالا نتیجه‌گیری قطعی ندارد

خبرگزاری آمریکایی می‌گوید اظهارات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین مقامات ایرانی نشان می‌دهند که گزارش آژانس، ایران را محکوم نخواهد کرد.

به گزارش مشرق ، آسوشیتدپرس در گزارشی از وین به قلم جرج جان نوشت: "جدال تلخی که برای سال‌ها، انکار ایرانی‌ها را از یکسو و ادعای آمریکایی‌ها را درباره لاپوشانی حقیقت توسط تهران رقم زده بود این هفته قرار است با انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایان برسد، گزارشی که انتظار می‌رود از تایید یا تکذیب ادعاهای مطرح شده خودداری کند."

جرج جان می‌گوید: "یوکیا آمانو مدیر کل آژانس نیز محتاطانه عمل کرده است تا سطح انتظارات را پایین آورد. وی هفته قبل گفت گزارشی که قرار است منتشر شود سیاه یا سفید نخواهد بود. مدت ها قبل از این اظهارنظر آمانو، مقامات ایرانی نیز دقیقا از این کلمات استفاده کرده بودند؛‌ امری که نشان می دهد آنها می دانند گزارش آژانس، ایران را محکوم نخواهد کرد."

"دو دیپلمات غربی آشنا با موضوع نیز که خواستند نامشان فاش نشود گفتند این تهدیدات در مذاکره با مقامات آژانس نیز به کار رفته است. ایرن در مسیر تلاش برای لغو اقدامات تنبیهی علیه این کشور و پاک کردن برنامه هسته ای خود، اهمیت زیادی برای بستن موضوعات و ادعاهای مطرح شده علیه تهران قائل است."

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی که در ماه اوت ظاهرا ناخواسته منتشر و سپس پس گرفته شد، راهبرد کشورش را این گونه توضیح داد که تهدیدات ایران، "غربی‌ها را وادار خواهد کرد به آژانس فشار آورند تا پرونده در اسرع وقت بسته شود و از این طریق توافق به دست آمده اجرایی شود."

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied