شمانیوز
شما نیوز

دوربین‌ها اینجا عاجز می‌شوند

امیرعلی جوادیان معتقد است، دوربین عکاسان از فهم و نمایش آنچه در همایش اربعین اتفاق می‌افتد، عاجز است و کار آن‌ها تلاشی برای نمایش بخش کوچکی از این اتفاق بزرگ به‌شمار می‌رود.

امیرعلی جوادیان معتقد است، دوربین عکاسان از فهم و نمایش آنچه در همایش اربعین اتفاق می‌افتد، عاجز است و کار آن‌ها تلاشی برای نمایش بخش کوچکی از این اتفاق بزرگ به‌شمار می‌رود.

این عکاس که تجربه عکاسی از راهپیمایی اربعین در سال 91 را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا با اشاره به بی‌نظیر بودن ظرفیت و پتانسیل منابع معنوی در ایران، اظهار کرد: ما موضوعات ملی، مذهبی و رسومی در کشور داریم که تعداد آن‌ها حتی از تعداد روزهای سال هم بیشتر است. خداوند در این سال‌ها به من لطف کرد تا بتوانم از آیین‌های عاشورایی مناطق مختلف عکاسی کنم.

او ادامه داد: آنقدر تنوع در برگزاری مراسم عاشورا در مناطق مختلف ما زیاد است که شاید به آن‌ها عادت کرده باشیم، اما برای مخاطبان خارجی این‌گونه نیست. سال 91 که ورک‌شاپی در دانشکده هنر فیلیپین برگزار شده بود، دیدن عکس‌هایی که شاید برای ما عادی باشند، برای مخاطبان آنجا بسیار جالب توجه بود. آن‌ها می‌گفتند که شما یک رسم واحد به نام عاشورا دارید، اما تنوع برگزاری آن در شهرهای مختلف بسیار زیاد است.

جوادیان همچنین به ظرفیت‌های راهپیمایی عظیم اربعین اشاره کرد و گفت: راهپیمایی اربعین تجلی بزرگی از حادثه عاشوراست. در این راهپیمایی، افرادی هستند که 400 کیلومتر راه می‌روند تا برای حضور در مراسم اربعین به کربلا برسند. نظمی که در این راهپیمایی وجود دارد در هیچ‌کدام از ادیان و مذاهب نیست. نزدیک به 20 میلیون نفر در یک مراسم شرکت می‌کنند که بی‌نظیرترین حضور مردم در یک مراسم مذهبی هست.

عکس از امیرعلی جوادیان

او ادامه داد: وجود عزیزِ امام حسین (ع) و پتانسیل، نیرو و انرژی این امام آنقدر زیاد است که این نظم را به این تعداد آدم می‌دهد. اگر یک دولت بخواهد 100 هزار نفر را برای یک مراسم نظم دهد، از توانش خارج است، اما بهداشت، تغذیه و دیگر موارد مربوط به 20 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین پیش می‌رود و به سرانجام می‌رسد.

این عکاس درباره‌ی حضور عکاسان در راهپیمایی اربعین و ثبت لحظه‌هایی از این مراسم، گفت: هر کسی به فراخور فهم خودش می‌تواند از حماسه عاشورا پاسداری کند. عکاسانی که از اربعین عکس می‌گیرند، همه برای دل خودشان می‌روند. ممکن است برای حضور آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی شده باشد، اما اگر آن عشق و علاقه در دل عکاس نباشد، خروجی خوبی اتفاق نمی‌افتد. شاید از نظر فنی و تکنیکی بتواند به عکس‌های خوبی برسد، اما محتوا در آن‌ها خیلی دیده نمی‌شود.

او همچنین بیان کرد: به عکاسان ایران پیشنهاد می‌کنم این موقعیت فوق‌العاده را از دست ندهند و دوربین‌شان را با وجود این همه پتانسیلی که در مراسم مختلف کشور وجود دارد، زمین نگذارند.

جوادیان با بیان این‌که دوربین‌های عکاسی نمی‌توانند بعضی از مراسم را آن‌طور که باید و شاید ثبت کنند، اظهار کرد: آنچه امام حسین (ع) در حادثه عاشورا رقم زد بی‌نظیر است. ما هیچ سردار جنگی را نداریم که خانواده‌اش را در راه عقیده‌اش با خود همراه کند. فهم و دوربین ما از نمایش این حماسه عاجز است، اما تلاش می‌کنیم گوشه‌هایی از این حماسه را که تجلی آن در راهپیمایی اربعین نیز دیده می‌شود، به ثبت برسانیم.

عکس از امیرعلی جوادیان

این عکاس افزود: من سال‌هاست از مراسم عاشورا عکاسی می‌کنم، اما شاید تا آخر عمر نتوانم یک فریم عکس را که شایسته‌ی قیام امام حسین (ع) باشد، ثبت کنم. هزاران فریم از عاشوراهای ایران که به‌صورت مستمر عکاسی شده، در آرشیو من وجود دارد، اما دوربین و فهم ما نمی‌تواند آنچه را که اتفاق افتاده است، هضم کند.

او همچنین ادامه داد: در مراسم اربعین، پیر و جوان به عشق امام حسین (ع) پای در راه می‌گذارند و افرادی هم هستند که یک سال پول‌شان را جمع می‌کنند تا در یک هفته آن را برای زائران امام حسین (ع) و پذیرایی از آن‌ها خرج کنند. آنچه اتفاق می‌افتد خیلی عظیم است. قداست راه امام حسین (ع) صفایی به پیاده‌روی اربعین و زائران کربلا می‌دهد که دوربین نمی‌تواند آن را نشان دهد. کار ما فقط یک تلاش است که بتوانیم مستند کار و کمی از حس عقیدتی‌مان را هم به آن وارد کنیم.

این عکاس به انتشار کتابی شامل عکس‌هایش با این موضوع اشاره و اظهار کرد: من کتابی با عنوان «رهروان تربت پاک» دارم که در سه فصل به موضوع اربعین و زائران امام حسین (ع) پرداخته است. این کتاب سال گذشته منتشر شد.

جوادیان که دبیری دومین دوره جایزه جهانی اربعین را برعهده دارد، درباره‌ی برپایی این رویداد گفت: از عکاسان دعوت می‌کنم در این رویداد که متولی‌اش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، شرکت کنند. این جایزه امسال در دو بخش فیلم و عکس برگزار می‌شود. داوران هر دو بخش شناخته‌شده هستند و تلاش می‌کنیم با مشارکت همه عکاسان، قدمی در راه نمایش آثار مناسب با موضوع اربعین برداریم.

انتهای پیام

عکس از امیرعلی جوادیان
عکس از امیرعلی جوادیان
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied