شمانیوز
شما نیوز

اعطای مجوز رشته‌ها باید تقاضامحور باشد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اعطای مجوز رشته‌ها باید تقاضامحور باشد، گفت:‌ آموزش عالی کشور بر اساس سیاست تعریف‌شده‌ای حرکت می‌کند و قرار نیست که یک دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی دانشجو پذیرش کند و همه رشته‌های تحصیلی را دارا باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اعطای مجوز رشته‌ها باید تقاضامحور باشد، گفت:‌ آموزش عالی کشور بر اساس سیاست تعریف‌شده‌ای حرکت می‌کند و قرار نیست که یک دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی دانشجو پذیرش کند و همه رشته‌های تحصیلی را دارا باشد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای هیات رئیسه و استادان هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: اگر امروز قائل باشیم که آموزش عالی کشور روند رو به رشدی داشته است، آن را از لطف و توجه خداوند می‌دانیم و اعتقاد داریم با خرد جمعی،‌ خیرخواهی و صمیمیت همه افراد است که نظام آموزش عالی در همه زمینه های فعالیت خود موفق خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت نظام آموزش عالی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در آن دوران حدود 170 هزار دانشجو در سراسر کشور در دانشگاه ها تحصیل می‌کردند اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، در میدان دادن به جوانان برای تحصیل و توجه به علم و دانش، حدود چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در دانشگاه های کشور اعم از دولتی،‌ غیرانتفاعی و آزاد اسلامی تحصیل می کنند که این رشد تعداد دانشجو، پنج برابر بیشتر از استاندارد دنیاست و ما به عنوان متولیان این نظام، باید با جدیت به دنبال چگونگی استفاده از این دانشجویان و رفع مشکلات جامعه توسط این قشر تحصیلکرده باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به گسترش دانشگاه ها چه در بخش خصوصی و چه دولتی، یادآور شد: رسیدن به این تعداد دانشجو و گسترش فضای دانشگاهی باید در پایان برنامه ششم اتفاق می‌افتاد که ما الان با آن روبرو هستیم. بنابراین برای سامان دادن به آهنگ توسعه آموزش عالی، مشورت، اقدامات و سیاست های انقباضی را در بخش آموزش عالی در پیش گرفته‌ایم که از جمله این سیاست‌ها عدم صدور مجوز تاسیس مراکز جدید آموزشی و کنترل اعطای مجوز رشته چه در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی است. سعی ما بر این است که اعطای مجوز رشته ها تقاضامحور باشد و آموزش عالی کشور بر اساس سیاست تعریف‌شده‌ای حرکت کند و قرار نیست که یک دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی دانشجو پذیرش کند و همه رشته‌های تحصیلی را دارا باشد.

شریعتی سخنان و توصیه های مهم مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب برای نظام آموزش عالی در بخش فرهنگی و آموزشی نکاتی را یادآور شدند که ما به عنوان مسئولان با جدیت به دنبال اجرایی کردن منویات رهبری نظام در بخش آموزشی هستیم.

معاون وزیر علوم در این باره گفت: ما بر اساس آن توصیه ها، تاکید جدی بر کیفیت آموزش که شاخصه اصلی آموزشی دانشگاه هاست، داریم و نکته دیگر توجه به طرح آمایش در آموزش عالی است که تاکنون در دوره های مختلف با جدیت پیگیری نشده ولی ما بنا داریم آن را دنبال کنیم و به خاطر اهمیت فوق العاده آن، تدوین سند آمایش نظام آموزش عالی را در بهمن سال گذشته آغاز کردیم و اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال رسیدگی است که تدوین و تصویب آن موجب اعتلای آموزش عالی و بسترسازی برای حرکت آینده است.

وی مهمترین هدف های طرح آمایش را ماموریت‌دار کردن دانشگاه،‌ سامان دهی مراکز آموزش عالی،‌ یکپارچه سازی نظام پذیرش دانشجو،‌ کیفی سازی آموزش عالی،‌ رابطه هدفمند اشتغال و تحصیل و سطح بندی مراکز آموزش عالی کشور دانست و یادآور شد: در دانشگاه‌های غیردولتی، این سطح‌بندی را به صورت آزمایشی انجام داده‌ایم و در سال آینده رسماً عملیاتی خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز به کارم در وزارت علوم، جلسات خوب و متعددی با ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان آموزشی قبلی و فعلی داشته‌ایم که با همکاری و تعامل، نتایج خوبی هم از این جلسات گرفته‌ایم. به عنوان متولی نظام آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یکی از دانشگاه های بسیار خوب و معتبر قبول داریم که از جمله واحدهای موفق این دانشگاه می توان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان را نام برد که یکی از افتخارات ماست.

براساس گزارش سایت دانشگاه آزاد، شریعتی نیاسر تأکید کرد: وظیفه داریم کاروان بزرگ آموزش عالی کشور را هدفمند هدایت کنیم تا این کاروان با نیروی انسانی ماهر و مجرب، اهداف نظام اسلامی را پیش ببرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied