شمانیوز
شما نیوز

‌تولید روزانه 260 تن زباله در قزوین

‌مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اعلام کرد: در حال حاضر در شهر قزوین روزانه 260 تا 270 تُن زباله تولید می‌شود که 40 تُن آن قابلیت تفکیک از مبدا و از این میزان 15 درصد نیز قابلیت تفکیک دارد و بقیه نیز به نوعی غیرقابل تفکیک است‌.

‌مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اعلام کرد: در حال حاضر در شهر قزوین روزانه 260 تا 270 تُن زباله تولید می‌شود که 40 تُن آن قابلیت تفکیک از مبدا و از این میزان 15 درصد نیز قابلیت تفکیک دارد و بقیه نیز به نوعی غیرقابل تفکیک است‌.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: به منظور ارتقاء فرهنگ تفکیک از مبداو افزایش سطح مشارکت شهروندان در امر جداسازی پسماند خشک از تر مخازن تفکیک پسماند خشک به صورت پایلوت در برخی معابر شهر نصب شد.

وی افزود: روزانه 11 تن مواد خشک قابل بازیافت در شهر جمع‌آوری که از این میزان 53 درصد در مبدا و از طریق مراجعه به منازل دریافت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: شهروندان باید با توسعه پایدار آشنا شوند و بتوانند آن را درک کنند و این یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندان است که باید به صورت کاملاً علمی و هدفمند آموزش داده شوند.

وی افزود: فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ، فرآیندی تدریجی است و این گونه نیست که بتوان به یک باره یک عادت غلط و نادرست را اصلاح کرد.

منتظری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که شهرداری‌ها می‌توانند از طریق آن کمک شایانی به حفاظت از محیط زیست کنند، انجام طرح‌های پژوهشی- آموزشی برای کاهش ورود پسماند‌ها به خصوص مواد قابل بازیافت نظیر پلاستیک و شیشه به محیط زیست است.

وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای ارتقاء فرهنگ تفکیک از مبدا انجام داده که از جمله آن‌ها، طرح جانمایی و نصب مخازن تفکیک پسماند خشک در معابر سطح شهر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین افزود: این طرح در قالب برنامه‌ای علمی و همراه با رویکرد پژوهشی و با هدف ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و تفکیک از مبداء انجام شده است.

وی دستاوردهای اجرای این طرح را افزایش میزان آگاهی‌های زیست محیطی برای افزایش میزان تفکیک پسماند در مبدا، ارائه راهکارهای بهبود مدیریت بازیافت در شهر و کاهش هزینه‌های خدمات شهری و حفظ منابع و سرمایه‌های ملی و توسعه صنعت بازیافت در شهر ذکر کرد.

منتظری هدف از اجرای این طرح را حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی، کاهش حجم زباله‌های شهری، اشتغال‌زایی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی شهروندان در زمینه مواد زائد از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: اشاعه فرهنگ جداسازی پسماندها در تمام سطوح به ویژه مراکز آموزشی و مدارس بسیار مهم و ضروری است، زیرا آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه پسماند با هدف تغییر باورهای غلط و متداول در میان اقشار مختلف مردم انجام می‌گیرد.

‌مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین تصریح کرد: مخازن مذکور با طراحی و رنگ‌های مشخص به صورت پایلوت در معابر شهر تعبیه شده‌اند تا شهروندان بتوانند به راحتی پسماند خشک جداسازی شده را در هر زمان به این مخازن منتقل کنند.

وی اظهار کرد: در سطح شهر 25مخزن تفکیک زباله از مبدا نصب شده که در صورت مشارکت و بهره‌برداری مناسب شهروندان در ادامه به تدریج در تمام نقاط شهر نصب خواهد شد.

منتظری، اطلاع‌رسانی و اجرای برنامه‌های آموزشی و همچنین نصب بنر در معابر و میادین اصلی شهر، توزیع مخازن و سطل‌های مخصوص پسماندهای خشک به منازل، ادارات و مدارس، نصب مخازن ثابت مخصوص زباله‌های خشک در سطح شهر و ارائه‌ کد اشتراک به شهروندان برای شناسایی را از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط سازمان مدیریت پسماند عنوان کرد.

وی ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش ورود پسماند به مکان‌های دفن را دیگر دستاوردهای پیش‌بینی شده در مورد این طرح برشمرد و افزود: این طرح قدمی مثبت برای دستیابی به توسعه پایدار و مدیریت پسماندهای شهر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در پایان ضمن درخواست همکاری از شهروندان به‌عنوان کلیدی‌ترین عنصر در اجرای بهینه طرح تفکیک از مبدأ، جداسازی زباله تر و خشک را یک از اصلی‌ترین حلقه‌های زنجیره بازیافت و بهره‌برداری از زباله عنوان کرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied