شمانیوز
شما نیوز

چه کسی‌اطلاعات غلط نفتی به رییس‌جمهور می‌دهد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در حالی که دکتر روحانی در میان سیاسیون انقلابی ایران، فردی ولایتمدار ، امین و شهره به راستگویی است و نیز ایشان در زمان مبارزات انتخاباتی هم شعار دولت راستگویان را مطرح کرده بودند این ظن به وجود آمده است که برخی اطلاعات مرتبط با عملکرد نفت که به ایشان داده شده، دستکاری شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

به نقل از پیک نفت در حالی که رئیس جمهور در دیدار با مردم قم از افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام کشور طی یک سال گذشته خبر داده است، بررسی طرح های توسعه ای میدان های جدید که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده است رقمی بسیار کمتر از عدد اعلام شده را نشان می دهد.

گزارش این خبرگزاری حاکیست: با توجه به این که از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، تنها میدان های نفت و گاز مشترک در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته بر این اساس تنها میدان هایی که می توان، افزایش ظرفیت تولید نفت را از آنها انتظار داشت میدان های نفتی غرب کارون است؛ میدان نفتی آزادگان شمالی، جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی.

در حالی حسن روحانی در جریان سفر به استان قم اعلام کرد ظرفیت تولید نفت خام کشور طی یک سال گذشته 200 هزار بشکه افزایش یافته است که بررسی آخرین وضعیت میدان های غرب کارون خلاف این موضوع را نشان می دهد.

به گفته سید محمود مرعشی؛ مجری توسعه میدان آزادگان، تولید از این میدان مشترک با عراق در سال 94 به 80 هزار بشکه و تا سال 96 به 320 هزار بشکه در روز خواهد رسید.اگر چه هم اکنون حدود 50 هزار بشکه در روز از میدان آزادگان جنوبی تولید می شود اما این افزایش برداشت مربوط به سال 1388 است.

کرامت بهبهانی؛ مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی هم زمان تکمیل فاز اول توسعه این میدان مشترک با عراق و امکان تولید 75 هزار بشکه نفت خام در روز از آن را تیرماه سال آینده اعلام کرده است.

هادی نظرپور؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران نیز اعلام کرد: نیمه اول سال 1394 با تکمیل شدن فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید نفت خام ایران از این میدان مشترک به 85 هزار بشکه در روز خواهد رسید.هم اکنون از این میدان روزانه 50 هزار بشکه نفت خام تولید می شود که 20هزار بشکه آن در اسفند ماه سال 91 و 30 هزار بشکه دیگر آن در اردیبهشت ماه امسال محقق شد.

برداشت زودهنگام از میدان یاران شمالی نیز با پنج هزار بشکه در روز آبان امسال محقق شد که به گفته باقرزاده؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران برنامه تولید پلکانی از این میدان تیرماه سال 1394، تولید از میدان یاران شمالی به 12 تا 15 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.طبق برنامه شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان مشترک یاران شمالی سال 95 تکمیل و روزانه 30 هزار بشکه به تولید نفت خام کشور افزوده خواهد شد.

همایون کاظمینی؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی هم گفت: نیمه دوم سال 94 روزانه 40 هزار بشکه از این میدان مرزی با عراق برداشت خواهد شد.

بر این اساس افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در یک سال گذشته با مجموع تولید دو میدان نفتی یادآوران و یاران شمالی حدود 35 هزار بشکه در روز می شود.

علی رغم افزایش تولید گاز در چند ماه گذشته، حجم تزریق گاز به میدان های قدیمی نفتی مطابق با برنامه نبود، به طوری که تزریق گاز در زمان هایی متوقف هم شد. بنابراین نمی توان افزایش ظرفیت تولیدی از این روش متصور بود. حتی اگر تزریق گاز طبق برنامه هم انجام شده باشد، در نهایت منجر به نگهداشت تولید می شود نه افزایش ظرفیت؛ چرا که به دلیل افت فشار چا ه های نفتی که در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته اند به طور متوسط سالانه از حجم تولید نفت ایران 300 تا 330 هزار بشکه کاسته می شود.

همچنین سایر روش های تولید ثانویه نفت خام مانند افزایش تعداد چاه ها و نصب پمپ های درون چاهی که در برنامه شرکت ملی نفت ایران برای جبران این کاهش تولید قرار دارد روش هایی زمان بر و هزینه بر محسوب می شوند که نمی توان افزایش تولید 200 هزار بشکه ای را به اجرای این روش های منصوب کرد.

بر اساس این گزارش، این سؤال مطرح می شود که چه کسی اطلاعات غلط برای اعلام به عموم در اختیار رئیس جمهور قرار می دهد؟ اطلاعاتی که می تواند موجب تردید نسبت به صحت آمارهای ارائه شده توسط رئیس دولت یازدهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied