شمانیوز
شما نیوز

وزارت نفت به دنبال صادرات برق !!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):درحالی وزارت نفت از سال گذشته به دنبال صادرات برق است که این موضوع موجب شد تا اختلاف بین دو وزیر دولت یازدهم بالا گیرد اما سئوال این است که وظیفه وزارت نفت چیست؟

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران اخیرا اعلام کرده است ٦ توافق همکاری با شرکتهای داخلی برای صادرات برق و احداث نیروگاههای برون مرزی صورت گرفته است،

وی با بیان این که جانمایی احداث نیروگاهها از طریق شرکتهای متقاضی احداث نیروگاه انجام می شود و ارتباطی به شرکت ملی صادرات گاز ایران ندارد، گفت: شرکتهای متقاضی، نتایج مطالعات اولیه اقتصادی و فنی خود را در اختیار ما برای تصمیم نهایی قرار خواهند داد.

کاملی با اشاره به این که یکی از شرکتهای متقاضی، چهار نقطه را برای احداث نیروگاه به شرکت ملی صادرات گاز ایران پیشنهاد داده است، گفت: این شرکت نزدیکترین وکوتاهترین مسیری را که می تواند گاز را در اختیار نیروگاه قرار دهد به شرکتهای متقاضی برای احداث معرفی می کند.

وی مجموع شرکتهای داخلی و خارجی متقاضی صادرات برق را ٩ شرکت عنوان کرد و گفت: از این تعداد، ٦ شرکت داخلی و سه شرکت خارجی هستند.

به گزارش فارس تصمیم وزارت نفت برای حضور در تجارت برق ایران از سال گذشته آغاز شد؛ جایی که بیژن زنگنه وزیر نفت در برخی از کمیسیون مجلس شورای اسلامی نسبت به ارزان فروشی برق توسط مسئولان وزارت نیرو انتقاد کرد و خطاب به نمایندگان خانه ملت اعلام کرد:"هم اکنون صادرات برق ارزان رقیب صادرات گاز طبیعی ایران شده است."

با این وجود، مسئولان وزارت نیرو و به ویژه چیت چیان وزیر نیرو در طول یک سال گذشته همواره سعی کرده اند که با مذاکره و به کار بردن دیپلماسی خاص دولتمردان تدبیر و امید از رسانه ای شدن اختلافات بین وزارت نفت و نیرو در حوزه صادرات برق و انرژی جلوگیری کنند.

در این بین وزارت نفت در ادامه فعالیت‌های گسترده خود برای حضور در تجارت و بازار برق ایران، در اطلاعیه ای اعلام کرد:" وزارت نفت (از طریق شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران حسب مورد) مسئولیت تامین گاز مورد نیاز را برای تولید برق با هدف صادرات به مقدار و در نقطه مورد توافق بر عهده خواهد گرفت و گاز مورد نیاز را به عنوان آورده شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران به عنوان سرمایه‌گذار تحویل خواهد داد."

صدور این اطلاعیه هم با واکنش مسئولان وزارت نیرو روبرو شد تا آنجایی که علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی وزیر نیرو به اطلاعیه وزارت نفت مبنی بر احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی با نظارت وزارت نفت واکنش نشان داد و اعلام کرد: وزارت نفت به هیچ وجه قصد ورود به حریم وزارت نیرو را ندارد.

در این بین مسئولان وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی صادرات گاز ایران روز به روز پای خود را برای گذاشتن بر گلیم صادرات برق وزارت نیرو فراتر گذاشتند؛ تا آنجایی که شرکت ملی صادرات گاز ایران هفته جاری از توافق با چند شرکت بخش خصوصی برای تولید و صادرات برق به ترکیه خبر داده است.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه پس از اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری در تولید و صادرات برق، گفت‌وگوهای متعددی با شرکتهای داخلی و خارجی انجام شد، گفته است: نخستین قرارداد صادرات برق ماه گذشته (دی ماه) با یک شرکت ایرانی امضا شده است.

این مقام مسئول در وزارت نفت با بیان اینکه شرکت‌های ترکیه ای که هم اکنون در حال مذاکره با آنها هستیم شرکتهای توانمند و باسابقه ای هستند، تاکید کرده است: این شرکت‌ها در ترکیه دارای نیروگاه هستند و توانمندی فنی و مالی آنها به صورت دقیق ارزیابی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، دلایل اصلی انجام صادرات برق را تنوع سازی در صادرات گاز عنوان کرد یادآور شده است: یکی از راه‌های تنوع سازی در صادرات گاز تبدیل آن به برق است که وزارت نفت در این زمینه وارد شده است.

وی همچنین با انتقاد به پائین بودن راندمان نیروگاه‌های برق کشور، اظهار داشته است: راندمان نیروگاه‌هایی که توسط بخش خصوصی ساخته می شود باید بالا باشد. به عنوان نمونه هم اکنون راندمان نیروگاه های خارج از کشور بیش از ٥٠ درصد است این در حالی است که در ایران این رقم حدود ٣٧ درصد است پس راندمان نیروگاه های تازه باید همانند خارج از کشور باشد تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در آن کشورها رقابت کنند.

امضای اولین تفاهم نامه صادرات برق توسط وزارت نفت با واکنش مسئولان وزارت نیرو روبرو شد به طوری که اسماعیل محصولی قائم مقام وزارت نیرو در امور بین الملل از هر گونه هماهنگی و مکاتبه وزارت نفت برای امضای این تفاهم نامه برقی اظهار بی اطلاعی کرده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه صادرات برق با مدیریت وزارت نفت در صورتی امکان پذیر است که هماهنگی‌های کلی آن با وزارت نیرو انجام شود، بیان کرد: وزارت نفت برای ساخت نیروگاه باید با معاونت برق وزارت نیرو هماهنگ باشد و پتانسیل احداث نیروگاه و صادرات برق به کشور هدف از طریق وزارت نیرو سنجیده شود. فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied