شمانیوز
شما نیوز

اتفاق مهم مذاکرات هسته ای در روز 11فروردین

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در حالی که این سوال در افکار عمومی مطرح است که 11 فروردین چه اتفاقی در مذاکرات هسته‌ای رخ خواهد داد ، سید عباس عراقچی می‌گوید : امیدواریم در 11 فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر؟

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

در حالی که این سوال در افکار عمومی مطرح است که 11 فروردین چه اتفاقی در مذاکرات هسته‌ای رخ خواهد داد ، سید عباس عراقچی می‌گوید : امیدواریم در 11 فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر؟

او و مجید تخت روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در گفت‌وگوهای جداگانه با هفته‌نامه مثلث، آخرین دیدگاههایشان را در این باره بیان کرده‌اند.
عراقچی در این گفت‌و‌گو اعلام کرده است : 11 فروردین، ضرب‌الاجل نیست ولی تاریخی است که طرفین تصمیم گرفته‌اند تا این تاریخ حداقل به یک گره‌گشایی در موضوعات موجود رسیده باشند؛ یعنی به نقطه‌ای برسیم که بگوییم توانستیم به راه‌ حل برسیم و قفل‌ها را باز کنیم و حالا حداقل سه ماه دیگر باید ادامه دهیم تا کار را تمام کنیم. اما اگر در آن تاریخ به این نتیجه برسیم که قفل‌ها سر جای خودشان باقی هستند، ممکن است بگوییم برای چه ادامه دهیم؟ وقتی ما نمی‌توانیم قفل‌ها را باز کنیم جزئیات را هم نخواهیم توانست؛ بنابراین تاریخ دهم فروردین یا آخر مارس تاریخی است که ما بتوانیم در آخرش جمع‌بندی کنیم که آیا این توافق شدنی است یا خیر. اگر جمع‌بندی کنیم که شدنی است باز هم به این معنی نیست که به توافق رسیده‌ایم. به هر حال امیدواریم در 11 فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر.
اما مجید تخت‌رواچی هم در حالی که مباحثی در مورد نوع توافق در این دور از مذاکرات بین رسانه‌ها و تحلیلگران مطرح است می‌گوید : «زمانی ‌که به یک تفاهم کلی می‌رسیم بدون اینکه چیزی را روی کاغذ بیاوریم می‌گوییم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم تا در مورد همه جزئیات توافق شود.»
تخت‌روانچی اظهار داشته است : توافقی که در سوم آذر 92 در ژنو منعقد شد، یک توافق چهار صفحه‌ای بود. اگر قرار باشد چنین توافقی - نه فقط از نظر محتوا - میان ایران و 1+5 منعقد شود، شامل کلیات و جزئیات است؛ یعنی دومرحله‌ای نیست. زمانی ‌که به یک تفاهم کلی می‌رسیم بدون اینکه چیزی را روی کاغذ بیاوریم می‌گوییم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم تا در مورد همه جزئیات توافق شود. ما نمی‌گوییم به یک توافق کلی رسیدیم، آن را روی دو صفحه می‌آوریم و بعد در‌باره جزئیات در 15 صفحه به توافق می‌رسیم؛ هرگز این‌گونه نخواهد بود. آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، همین بود که ما این کار را به صورت دو مرحله‌ای انجام نمی‌دهیم و ما هم به صراحت اعلام کردیم که ما به هیچ‌وجه توافق دو مرحله‌ای را قبول نخواهیم کرد و یک سند خواهیم داشت که در آن هم کلیات خواهد بود و هم جزئیات. البته این موضوع را در مذاکرات گذشته هم گفته بودیم.
وی افزوده است : «قرار بر این است که تا دهم تیر ماه 94، به توافق برسیم و ما تا آن زمان فرصت داریم. اینکه تا آخر مارس باید چه اقدامی ‌انجام دهیم، در تمدید تابستان وین به آن اشاره شد که تلاش شود تا پایان مارس، به چارچوبی برسیم. اما نکته این است که ما به این صورت به توافق سیاسی (Political Agreement) نگاه نمی‌کنیم؛ چراکه وقتی شما از توافق سیاسی صحبت می‌کنید، باید یک توافق مکتوب داشته باشید.»
منبع: ای سنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied