شمانیوز
شما نیوز

جزئیات پناهنده شدن خبرنگار ایسکانیوز

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): علی قربانی تأیید کرد که امیرحسین متقی به‌عنوان خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز (رسانه وابسته به دانشگاه آزاد) به لوزان سوئیس اعزام شده بود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

علی قربانی مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز وابسته به دانشگاه آزاد و مشاور رسانه‌ای رئیس‌ دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، درباره پناهندگی امیرحسین متقی خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، گفت: در این خصوص بیانیه‌ای را صادر کرده‌ایم.

مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز در پاسخ به این سؤال که در رسانه‌ها این‌گونه مطرح شده که آقای متقی سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز بوده است، خاطرنشان کرد: متقی سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز نبوده است.

مشاور رسانه‌‌ای رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: اصل مطلب این است که آقای متقی سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز نبوده و بنده به‌عنوان مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز اعلام می‌کنم که وی هیچ مسئولیتی در خبرگزاری نداشته و تنها خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز بوده است.

قربانی در پاسخ به این سؤال که آیا آقای متقی به‌عنوان خبرنگار ایسکانیوز جهت پوشش خبری مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به لوزان سوئیس اعزام شده است، تأکید کرد: بله، ما وی را به‌عنوان خبرنگار ایسکانیوز به وزارت خارجه معرفی کردیم و پس از آنکه متقی عکسی را با یکی از خبرنگاران در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد و مورد پسند مسئولان مجموعه ما نبود، سریعاً نامه‌ای به وزارت امور خارجه ارسال کرده اعلام داشتیم که متقی خبرنگار مجموعه رسانه‌ای ایسکانیوز نیست.

وی در ادامه گفت: نظام اسلامی ایران این‌گونه نیست که با رفتن یک خبرنگار یا پناهندگی یک نماینده مجلس خدشه‌دار شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز در پاسخ به این سؤال که بالاخره پناهندگی متقی در سوئیس حاشیه‌هایی ایجاد می‌کند، گفت: اصلاً حاشیه که همیشه هست. مگر خبرنگاران دیگر که رفتند و پناهنده شدند، حاشیه ایجاد نشد، اما این‌گونه اقدامات به روند پیشرفت نظام اسلامی تأثیری نخواهد گذاشت.

قربانی در پاسخ به این سؤال "اکنون در دور آخر مذاکرات هسته‌ای و بحث ضرب‌الاجل مذاکرات هستیم و در این بین یک خبرنگار که به محل مذاکرات اعزام شده، پناهنده می‌شود، آیا این اقدام به‌نظر شما حاشیه ایجاد نمی‌کند؟" اظهار داشت: آقای متقی خیلی کار بدی کرده و ما هم نمی‌توانستیم نیت‌خوانی کنیم. ما نمی‌دانستیم که وی قصد دارد چنین اقداماتی را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: قبل از اینکه متقی بخواهد با آن عنصر خبیث مصاحبه کند و پیش از این اتفاقات طی یک نامه رسمی به وزارت خارجه موارد لازم را اطلاع‌رسانی کردیم و وزارت خارجه ایران هم از ما تشکر کرد که به‌موقع اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. پس از این نامه‌نگاری ما با وزارت امور خارجه، آنها متقی را دیگر به محل مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس راه نداده‌اند.

مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز آقای دکتر بهزادی بوده که مشخص است و آقای کریم‌زاده هم به‌عنوان معاون خبر فعالیت داشته است. من اصلاً نشنیده‌ام که متقی خود را به‌عنوان سردبیر خبرگزاری معرفی کرده باشد و تنها این موضوع را رسانه‌های داخلی مطرح کرده‌اند، اما واقعاً متقی سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز نبوده و خواهش می‌کنم که شما این موضوع را اعلام رسمی کنید که آقای متقی تنها یک خبرنگار در خبرگزاری ایسکانیوز بوده است.

قربانی با تأکید بر اینکه متقی به‌عنوان خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز به مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس اعزام شده است، گفت: ممکن هم هست که ما متقی را به‌عنوان خبرنگار آزاد و با هزینه شخصی خود برای پوشش خبری مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه معرفی کرده باشیم، اما به‌محض اینکه نیت وی را متوجه شدیم و عکسی را با یکی از خبرنگاران معاند نظام در اینستاگرام خود منتشر کرد، طی نامه‌ای به وزارت امور خارجه اعلام کردیم که متقی خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز نیست.

مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال "آیا به‌نظر شما امکان دارد که وزارت امور خارجه یک خبرنگار آزاد را با معرفی یکی از خبرگزاری‌ها به محل مذاکرات هسته‌ای اعزام کند؟" گفت: آقای متقی هیچ‌گونه رابطه استخدامی با خبرگزاری ایسکانیوز نداشته است.

مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز در پاسخ به این سؤال که بالاخره آیا آقای متقی به‌عنوان خبرنگار ایسکانیوز به محل مذاکرات هسته‌ای اعزام شده یا خیر، گفت: آقای متقی به‌عنوان خبرنگار ایسکانیوز برای اعزام به لوزان سوئیس از سوی ما به وزارت خارجه معرفی شده، اما پیش از این اتفاقات ما به وزارت خارجه اعلام کردیم که دیگر وی خبرنگار ما نیست.

قربانی در پاسخ به این سؤال "شما یکی از مسئولان رسانه‌ای دانشگاه آزاد هستید و چرا رسانه‌های دانشگاه آزاد این همه حاشیه‌دار هستند و چرا در یک نهاد آموزشی نظام اسلامی امثال افرادی چون احسان مازندرانی از فتنه‌گران سال 88 و بازداشت‌شدگان امنیتی سال 88، عمار کلانتری از فعالان فتنه سال 88 و سردبیر خبرگزاری آنا و اکنون امیرحسین متقی خبرنگار فراری در این مجموعه‌های رسانه‌ای فعالیت دارند؟" گفت: این‌طور نیست که فتنه‌گران در رسانه‌های دانشگاه آزاد جمع شده‌اند. بالاخره ممکن است در هر رسانه ارزشی عنصری پیدا شود و تحرکاتی را ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: این دلیل نمی‌شود که یک مجموعه رسانه‌ای زیر سؤال برود. مهم این است که برخورد آن رسانه با خبرنگار متخلف چگونه می‌تواند باشد. ما در این خصوص اعلام برائت کرده‌ایم. خبرگزاری آنا و روزنامه فرهیختگان نیز از این‌گونه اتفاقات اعلام برائت کرده‌اند، اما نمی‌گویم که ما عاری از اشکال هستیم.

مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: پس از اینکه متوجه شدیم آقای متقی چه نیتی دارد، وارد عمل شدیم و به وزارت خارجه اطلاع رسانی کردیم. در خصوص سردبیر خبرگزاری آنا، بلافاصله پس از بازداشت وی از سوی مراجع امنیتی، دانشگاه آزاد با وی قطع همکاری کرد و اصلاً این شخص حکم یا مسئولیتی با عنوان سردبیر خبرگزاری آنا نداشته است.

قربانی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً آقای کلانتری پس از بازداشت باز هم در خبرگزاری آنا مشغول به فعالیت شده است، گفت: نمی‌دانم، اما آنچه خبر دارم وی در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و این را می‌دانم که این شخص محکوم به 8 ماه زندان است.

مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به اینکه رئیس دانشگاه آزاد یک فرد ولایتمدار است، گفت: رئیس دانشگاهی که ولایت‌مدار است نمی‌تواند افرادی را در مجموعه‌ کاری خود راه دهد که مشکل با نظام دارند. متأسفانه به دانشگاه آزاد نگاه سیاسی می‌شود و این امر خوشایند نیست.

وی افزود: رهبری امسال را با عنوان سال همدلی و همزبانی نامگذاری کرده‌اند. خواهش من این است که همه به این شعار توجه داشته باشند. ما شعار امسال رهبری را سرلوحه کارهای خود قرار می‌دهیم.

مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه در حوزه بین‌الملل و داخلی عمل می‌کند، رسانه‌های نظام هم باید به وظیفه خود عمل کنند.

قربانی در پاسخ به این موضوع که این‌گونه اعلام شده که مسئولان دانشگاه آزاد پس از ماجرای فرار خبرنگار ایسکانیوز از کشور قصد دارند فعالیت این خبرگزاری را متوقف کنند، گفت: خیر، فکر نکنم این خبر صحت داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied