شمانیوز
شما نیوز

این خبر بروز رسانی خواهد شد...

اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات هسته ای

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مذاکرات هسته ای لوزان ششمین روز خود را آغاز کرده و دیپلمات ها تلاش های برای دستیابی به راه حل تا پایان ماه مارس (۱۱ فرودین) را از سر گرفته اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

مذاکرات هسته ای لوزان وارد ششمین روز خود شده است تا دیپلمات ها بار دیگر رایزنی و چانه زنی ها را برای دستیابی به راه حل هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، آغاز کنند.

در حالیکه گزارش ها حاکی از تداوم مذاکرات تا روز سه شنبه (11 فرودین - 31 مارس) است، تمام وزاری خارجه گروه 1+5 نیز به مذاکرات پیوسته اند تا آخرین تلاش ها را برای دستیابی به راه حل هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) ادامه دهند.

علی رغم فضاسازی های متعدد رسانه های غربی به منظور فشار بر تیم مذاکره کننده هسته ای، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکید کرده است که هیچگونه توافقی تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علی رغم پیشرفت هایی که صورت گرفته است هنوز چندین مسأله وجود دارند که تلاش ها برای دستیابی به راه حل برای آنها ادامه دارد.

در حقیقت، در این دور از مذاکرات نباید انتظار دستیابی به توافقی الزام آور برای طرفین را داشت، بلکه همانگونه که دیپلمات های ارشد کشورمان نیز بیان کرده اند هدف از مذاکرات لوزان 2 دستیابی به فهمی مشترک و نیز راه حل هایی است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته ای به منظور دستیابی به توافق جامع در تابستان ادامه یابد.

در ادامه تحولات مذاکرات هسته ای لوزان به صورت لحظه به لحظه ارائه می شود.

10 فـــروردیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن

21:01 یک منبع اروپایی در گفتگو با المیادین اعلام کرد که طرف ایرانی با قاطعیت هر گونه عقب نشینی از درخواست لغو کامل تحریم ها را رد کرد.

20:44 صالحی در جمع خبرنگاران: هنوز در حال صحبت هستیم.

20:21 وزیر خارجه چین: درباره نتیجه مذاکرات محتاطانه خوش بین هستم. وزیر خارجه چین که برای شرکت در مذاکرات هسته ای لوزان در سوئیس به سر می برد نسبت به کسب نتیجه در این گفتگوها ابراز خوشبینی کرد.

20:04 لاوروف: مواضع طرفین مذاکرات هسته ای ایران نزدیکی چشمگیری داشته است. وزیر خارجه روسیه می گوید در زمان های اخیر مواضع ایران و گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای نزدیکی چشمگیری داشته است.

19:20 عراقچی: هنوز نمی توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت گرفته است. عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان می گوید امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

18:52 پیاده روی جان کری و فیلیپ هاموند مقابل هتل بوریواژ، محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5

18:39 صالحی و مونیز با حضور اشمیت دیدار کردند. در این نشست، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور دارند.

18:25 لاوروف، لوزان را ترک کرد.

17:37 وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 در لوزان سوئیس نشستی را برگزار کردند. این نشست بدون حضور طرف ایرانی برگزار شد.

17:00 وزرای خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس با وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نشستی را برگزار کردند.

16:48 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نشستی دوجانبه را برگزار کرد.

16:20 یک مقام غربی: دستیابی به توافق با ایران هنوز مشخص نیست. یک دیپلمات غربی امروز دوشنبه تاکید کرد که اگر ایران و قدرت های جهانی خواستار دستیابی به یک توافق تا پایان مارس هستند، 3 مساله بزرگ وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

15:54 نشست دوجانبه وزاری خارجه فرانسه و روسیه برگزار شد.

15:50 سخنگوی کرملین: نشانه های مثبتی از لوزان نمایان شده است. سخنگوی کرملین با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت که برخی نشانه های مثبت از لوزان نمایان شده است.

15:46 فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار کرد.

15:45 منابع انگلیسی می گویند که هاموند، وزیر خارجه این کشور امروز لوزان را ترک نمی کند.

15:41 روسیه: همه طرف ها متعهد به دستیابی به راه حل جامع هسته ای هستند. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که طرفین مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 با اشاره به پیشرفت های مهم، متعهد به دستیابی به راه حلی جامع طی روزهای آتی هستند.

15:22 دومین جلسه جامع وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 عصر امروز برگزار می شود. وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) عصر امروز (دوشنبه) بار دیگر گرد هم می آیند.

15:16 فابیوس و اشتان مایر تا هر زمان لازم باشد در مذاکرات هسته ای لوزان باقی می مانند. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد وزیر خارجه این کشور و فرانسه تا هر زمانی که لازم باشد در گفتگوهای هسته ای لوزان باقی می مانند.

14:59 برگزاری نشست دو جانبه ایران و آمریکا در سطح معاونین.

14:44 ریابکوف: می خواهیم در این دور به نتیجه ای برسیم، آنچه ما را خوش بین می کند، قصد همه وزرا برای رسیدن به نتیجه در این دور است. ما بسیار فشرده و سخت کار می کنیم.

13:55 لاوروف به مسکو باز می گردد، وزرای انگلیس، آلمان و فرانسه هم سوئیس را ترک می کنند. وزیر خارجه روسیه امروز با ترک محل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مسکو باز می گردد و احتمالا فردا دوباره عازم لوزان می شود. ‫وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه هم امروز لوزان را ترک می کنند و فردا دوباره به مذاکرات ملحق می شوند‬.

13:36 جلسه معاونین وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 برگزار شد.

13:12 نشست دوجانبه وزیر خارجه چین با همتای انگلیسی وی برگزار شد.

12:54 مقام آمریکایی گزارش نیویورک تایمز در مورد انتقال ذخایر مواد هسته ای ایران را رد کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش نیویورک تایمز در مورد توافق بر سر سرنوشت ذخایر مواد هسته ای 5 درصد ایران را رد کرد.

12:27 ایران نگران چگونگی لغو تحریم ها در مذاکرات هسته ای با 1+5 است. یک منبع آگاه در یکی از هیات های مذاکره کننده تاکید کرد که هنوز برخی موانع در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای تهران وجود دارد.

12:25 تعداد سانتریفیوژ های ایران پس از ماه مارس مشخص می شود. یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات در گفتگو با یک خبرگزاری روسی اعلام کرد تعداد سانتریفیوژ هایی که ایران خواهد توانست در برنامه هسته ای خود بکار گیرد پس از اتمام ماه مارس مشخص خواهد شد.

12:07 نشست جامع وزرای خارجه گروه 1+5 و ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

11:46 وزیر خارجه چین خواستار تلاش طرف ها برای به ثمر رسیدن مذاکرات ایران شد . وانگ یی، وزیر خارجه چین که روز گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد شهر لوزان سوییس شده است، از همه طرف ها خواسته است تا برای به ثمر رساندن مذاکرات، با یکدیگر همکاری کنند.

11:25 جان کری نسبت به دستیابی به توافق با ایران ابراز تردید کرد . وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با ریانووستی تاکید کرد که مطمئن نیست که در شرایط کنونی بتوان به یک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافت.

01:42 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در ادامه گفتگوها درباره مسائل فنی با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، دیدار کرد. در این نشست عراقچی و شرمن نیز حضور داشتند.

01:38 وزیر امور خارجه کشورمان پس از فیلیپ هاموند، با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

00:43 وزرای خارجه ایران و انگلستان با یکدیگر دیدار کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied